Finančné riaditeľstvo SR vydáva usmernenie na zabezpečenie jednotného postupu pri oslobodzovaní príjmov z reklám určených na charitatívne účely plynúcich vybraným právnym formám daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie od dane a k úprave základu dane súvisiacej s úhradou týchto príjmov.
1. Právny rámec
Zákonom č. 344/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa v článku I tohto zákona s účinnosťou od 1. 1. 2018 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) a legislatívne sa upravila možnosť oslobodenia príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane.
Zákonom č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií (ďalej len „zákon č. 530/2023 Z. z.“), sa s účinnosťou od 1. 1. 2024 mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov a dochádza k rozšíreniu skupiny daňovníkov, ktorí môžu byť prijímateľmi oslobodených príjmov z reklám určených na charitatívne účely a zároveň sa zvyšuje maximálna výška uvedených príjmov, ktoré môžu byť oslobodené od dane.
Podľa všeobecného pravidla uvedeného v § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené príjmy (výnosy) daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie plynúce z činnosti, na ktorej účel títo daňovníci vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom.
Oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31. 12. 2017 sa nevzťahovalo na príjmy daňovníkov podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov z predaja majetku, príjmy z nájomného, príjmy z reklám a príjmy z členských príspevkov, ak nie sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. b) až g) alebo odseku 2, príjmy na základe zmluvy o sponzorstve v športe, príjmy z činností, ktoré sú podnikaním a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43.
Podľa § 13 ods. 1 písm. g) doplneného do zákona o dani z príjmov sú s účinnosťou od 1. 1. 2018 oslobodené od dane príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, plynúce daňovníkom uvedeným v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, pričom tieto príjmy je daňovník povinný použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal; ak daňovník do uplynutia tejto lehoty nepoužije príjmy z reklám oslobodené od dane na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, je povinný zahrnúť tieto príjmy alebo ich nepoužitú časť do základu dane najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota.
V súvislosti s oslobodením príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, boli doplnené ustanovenia § 17 ods. 3 písm. m) a § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov a upravené existujúce ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a) a § 13 ods. 1 písm. a) a písm. g) zákona o dani z príjmov.
2. Podmienky pre oslobodenie príjmov od dane
V súlade s § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. 1. 2024 sú od dane oslobodené príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie u daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov. Takýto daňovník je povinný tieto príjmy použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal.
Keďže zákon o dani z príjmov neobsahuje ustanovenie vymedzujúce pojem „reklama“, na účely uplatnenia § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“).
Reklamou sa podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o reklame rozumie predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. Produktom sa podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Ustanovenie § 2 ods. 2 zákona o reklame obsahuje tiež vymedzenie, čo nie je možné považovať za reklamu. V súvislosti so zavedením oslobodenia príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane u vybraných daňovníkov došlo od 1. 1. 2018 k rozdeleniu daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov na dve skupiny.
Oslobodenie príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane podľa § 13 ods. 1 ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR