Smernica je zostavená tak, že môže zastávať prístup jednej komplexnej smernice pre vedenie účtovníctva, ale kvôli jej rozsahu je vypracovaná na systém čiastkovej smernice, pričom je hlavnou smernicou účtovnej jednotky, ktorá zaväzuje na použitie ostatných účtovných smerníc. Potom je na účtovnej jednotke, či bude mať samostatné smernice, alebo si bude dopĺňať bod 10 v tejto smernici.
Údaje účtovnej jednotky:
Obchodné meno:
| XXX., spol. s r. o.
|
Sídlo:
| XXXXXX
|
Právna forma:
| XXXXXX
|
IČO:
| XXXXXX
|
DIČ:
| XXXXXX
|
IČ DPH:
| XXXXXX
|
Zapísaná v obchodnom registri:
| XXXX, vložka XXX, číslo: XXXXXX
|
Konateľ:
| XXXXXX
|
Informácie o obsahu a vypracovaní smernice:
1. Cieľ smernice
Cieľom tejto smernice je určiť povinnosti pri vedení účtovníctva účtovnej jednotky. Popisuje a záväzným spôsobom stanovuje základné zásady, princípy, metódy a postupy pre vedenie účtovníctva. Stanovuje systém a formu vedenia účtovníctva účtovnej jednotky, upravenie účtového rozvrhu, účtovných dokladov, účtovných zápisov, účtovných kníh a archiváciu účtovných dokumentov.
Hlavným cieľom tejto smernice je zabezpečiť zásady a určiť spôsob pre správne vedenie účtovníctva a výkazníctva v spoločnosti XXX., spol. s r.o..
2. Systém spracovania účtovníctva
Účtovná jednotka XXX. spol. s r.o., sa zaoberá obchodnou činnosťou, nákupom a predajom tovaru a vykonáva aj nasledujúce činnosti. V zmysle obchodného zákonníka vedie podvojné účtovníctvo, pričom je zaviazaná dodržiavať postupy účtovania pre podnikateľov vydané podľa opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov, a zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
Poznámka autora:
V tejto časti smernice autor odporúča popísať činnosť a predmety podnikania spoločnosti, uviesť, aké účtovníctvo spoločnosť vedie, akým spôsobom, v akom jazyku a akým typom účtovnej jednotky je spoločnosť.
Účtovná jednotka vedie účtovníctvo v mene euro a v štátnom jazyku SR – slovenský jazyk.
Účtovná jednotka je podľa veľkostných kritérií zaradená ako mikro účtovná jednotka.
Veľkostné kritériá, ktoré účtovná jednotka sleduje pre posúdenie veľkostnej skupiny
Do veľkostnej skupiny mikro účtovnej jednotky sa zatriedi účtovná jednotka, ktorá spĺňa aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku nepresiahla 350 000 eur,
- čistý obrat nepresiahol 700 000 eur,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia nepresiahol desať.
Do veľkostnej skupiny malej účtovnej jednotky sa zatriedi účtovná jednotka, ktorá spĺňa aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku presiahla sumu 350 000 eur, ale nepresiahla sumu 4 000 000 eur,
- čistý obrat presiahol sumu 700 000 eur, ale nepresiahol sumu 8 000 000 eur,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia presiahol 10 a nepresiahol 50.
Do veľkostnej skupiny veľkej účtovnej jednotky sa zatriedi účtovná jednotka, ktorá spĺňa aspoň dve z týchto podmienok:
- celková suma majetku presiahla 4 000 000 eur,
- čistý obrat presiahol 8 000 000 eur,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia presiahol 50.
V prípade, ak účtovná jednotka spĺňa kritéria pre zaradenie do inej veľkostnej skupiny ako je zatriedená v tejto smernici, je osoba zodpovedná za zostavenie tejto smernice povinná ju prepracovať a aktualizovať jej obsah pre zabezpečenie správneho vedenia účtovníctva.
Predmetom účtovníctva účtovnej jednotky XXX., spol. s r.o., je účtovanie o skutočnostiach:
- stave a pohybe majetku,
- stave a pohybu záväzkov,
- sledovanie štruktúry a rozdelenia majetku a záväzkov (zložiek vlastného imania),
- výnosov a nákladoch,
- príjmoch a výdavkoch,
- výsledku hospodárenia.
Účtovná jednotka spracováva účtovníctvo prostredníctvom ekonomického softvéru od spoločnosti (uviesť dodávateľa softvéru a softvér na vedenie účtovníctva) s názvom (uviesť názov softvéru). Pričom spoločnosť vedenie účtovníctva uskutočňuje prostredníctvom výpočtovej techniky.
Zálohovanie dát je uskutočňované pravidelne (uviesť periodicitu: denne, týždenne, prípadne uviesť správcu systému alebo cloudové úložisko kde sa dáta uchovávajú).
Účtovníctvo účtovnej jednotky vedú XXX., spol. s r.o., zamestnanci spoločnosti, a to XXX, účtovník spoločnosti (v prípade vedenia účtovníctva externou účtovnou firmou sa uvedú údaje účtovnej kancelárie spolu s odvolaním sa na zmluvu o vedení účtovníctva, prípadne mandátnu zmluvu).
V zmysle spoločenskej zmluvy je za vedenie účtovníctva zodpovedný konateľ spoločnosti XXX, pričom je zaviazaný zabezpečiť vedenie účtovníctva spoločnosti v zmysle spoločenskej zmluvy v súlade s touto smernicou o vedení účtovníctva prostredníctvom zamestnancov ekonomického oddelenia.
Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu od okamihu vyhotovenia účtovného záznamu alebo od okamihu prijatia alebo sprístupnenia účtovného záznamu až do ukončenia doby archivácie, pričom táto povinnosť sa vzťahuje aj na prenos účtovného záznamu inej osobe.
Vierohodnosť pôvodu účtovného záznamu je zabezpečená, ak účtovná jednotka, ktorou je:
- vyhotoviteľ, je schopná preukázať, že účtovný záznam naozaj vyhotovila,
- prijímateľ, je schopná preukázať, že prijatý účtovný záznam je od vyhotoviteľa.
Neporušenosť obsahu účtovného záznamu je zabezpečená, ak zaslaním alebo sprístupnením účtovného záznamu alebo transformáciou účtovného záznamu v účtovnej jednotke nenastala zmena obsahu skutočností, ktoré sa účtovným záznamom zaznamenávajú.
Čitateľnosť účtovného záznamu je zabezpečená, ak obsah účtovného záznamu je čitateľný ľudským okom. Účtovná jednotka je povinná pri zabezpečení čitateľnosti účtovného záznamu dodržať neporušenosť jeho obsahu. Účtovná jednotka elektronický účtovný záznam zasiela alebo inak sprístupňuje inej osobe, použitie elektronického účtovného záznamu podlieha:
- písomnej dohode medzi zúčastnenými stranami o určení technických požiadaviek potrebných na prijímanie účtovných záznamov alebo
- potvrdenému súhlasu prijímateľa účtovného záznamu; za potvrdený súhlas sa považuje informácia o akceptovaní účtovného záznamu, napríklad informácia o zaplatení požadovanej sumy.
Pre potreby overovania účtovnej závierky audítorom, zverejňovania a pre potreby daňového úradu je účtovná jednotka povinná na výzvu daňového úradu alebo na požiadanie oprávnených osôb umožniť im oboznámiť sa s obsahom nimi určených účtovných záznamov. Účtovná jednotka je povinná predložiť určené účtovné záznamy v podobe, v akej ich vedie a uchováva. Účtovná jednotka účtujúca v sústave podvojného účtovníctva, ktorá vedie účtovníctvo spôsobom využívajúcim programové vybavenie, je povinná oprávneným osobám umožniť prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktorých sú účtovné prípady v účtovnej jednotke účtované.
3. Deň uskutočnenia účtovného prípadu
Účtovná jednotka v nadväznosti na § 2 postupov účtovania v PÚ považuje za deň uskutočnenia účtovného prípadu vzhľadom na charakter činnosti účtovnej jednotky:
- deň splnenia dodávky – dodanie tovaru alebo služby,
- deň úhrady alebo započítania, postúpenia, prevzatia, záväzku, úveru, pôžičky,
- deň inkasa alebo započítania, postúpenia, prevzatia pohľadávky,
- deň poskytnutia preddavku, úveru, pôžičky, vkladu,
- deň pohybu majetku vo vnútri účtovnej jednotky,
- deň zistenia ďalších skutočností vyplývajúcich z osobitných predpisov alebo z vnútorných podmienok účtovnej jednotky, ktoré sú predmetom účtovníctva a ktoré v účtovnej jednotke nastali a účtovná jednotka má k dispozícii potrebné podklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti,
- pri nehnuteľnostiach obstaraných na základe zmluvy, pri ktorej sa vlastníctvo nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľnosti a do nadobudnutia vlastníctva nehnuteľnosť užíva, dňom uskutočnenia účtovného prípadu v tomto prípade je deň prevzatia nehnuteľnosti nadobúdateľom, u prevádzateľa dňom odovzdania nehnuteľnosti. V prípade, ak vklad do katastra nehnuteľnosti nebude povolený, účtovné zápisy sa zrušia.
Deň uskutočnenia ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sú:
- závierkové účtovné prípady,
- upravujúce závierkové účtovné prípady týkajúce sa stavu majetku a záväzkov, ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a ktoré účtovná jednotka zistila do dňa zostavenia účtovnej závierky,
- opravy účtovných prípadov z dôvodu otvorenia účtovných kníh do dňa schválenia účtovnej závierky.
4. Účtovné obdobie
Účtovným obdobím od vzniku spoločnosti je kalendárny rok.
Poznámka autora:
V prípade, ak má účtovná jednotka hospodársky rok, uvedie začiatok a koniec účtovného obdobia v tejto časti smernice.
Podľa § 3 ods. 5 zákona o účtovníctve k zmene účtovného obdobia môže dôjsť len k prvému dňu kalendárneho mesiaca. Pri zmene účtovného obdobia je obdobie od skončenia prechádzajúceho účtovného obdobia do začatia iného účtovného obdobia účtovným obdobím, ktoré je kratšie ako 12 kalendárnych mesiacov.
5. Účtový rozvrh
Účtovná jednotka účtuje v sústave podvojného účtovníctva v zmysle zákona o účtovníctve a postupov účtovania v podvojnom účtovníctve. Účtový rozvrh účtovnej jednotky je vypracovaný v súlade s § 13 ods. 2 zákona o účtovníctve. Účtový rozvrh spoločnosti XXX., spol. s r.o., uvedený v prílohe č. 3 tejto smernice sa skladá zo syntetických účtov, analytických účtov a podsúvahový účtov potrebných na zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov počas účtovného obdobia. Každý syntetický účet a analytický účet má číselné a slovné označenie. Analytické účty účtovná jednotka tvorí podľa svojich potrieb, zároveň bude účtovný rozvrh priebežne dopĺňať o nové účty počas účtovného obdobia podľa interných potrieb účtovnej jednotky.
Účtovná jednotka pri vytváraní analytických účtov postupuje v zmysle § 4 postupov účtovania v PÚ.
Pri vytváraní analytických účtov sa zohľadňujú tieto hľadiská:
- členenie majetku podľa druhu, hmotne zodpovedných osôb a miesta umiestnenia majetku, osobitne sa sleduje majetok účtovnej jednotky na zabezpečenie jej pohľadávky,
- členenie majetku podľa doby použiteľnosti na dlhodobý majetok a krátkodobý majetok,
- členenie pohľadávok a záväzkov podľa dohodnutej doby splatnosti a zostatkovej doby splatnosti,
- členenie podľa jednotlivých dlžníkov alebo rovnorodých skupín dlžníkov,
- členenie podľa jednotlivých veriteľov alebo rovnorodých skupín veriteľov,
- členenie na menu euro a cudziu menu podľa § 4 ods. 7 zákona,
- členenie podľa položiek účtovnej závierky, a to vrátane požiadaviek na zostavenie poznámok, členenie sa týka aj požiadaviek na zverejňovanie údajov z účtovnej závierky,
- členenie podľa požiadaviek na vyčíslene základu dane jednotlivých daní,
- členenie pre potreby zúčtovania zdravotného, nemocenského a dôchodkového poistenia, príspevkov na poistenie v nezamestnanosti a príspevku do garančného fondu,
- členenie z hľadiska potrieb finančného riadenia účtovnej jednotky,
- členenie finančných účtov, nákladov a výnosov pre činnosť vykonávanú účtovnou jednotkou na základe výlučného práva, na základe osobitného práva a vo verejnom záujme [§ 4 ods. 1 písm. k) postupov účtovania],
- členenie podľa jednotlivých druhov rezerv a opravných položiek,
- iné hľadiská podľa potrieb účtovnej jednotky.
6. Účtovné doklady
Vznik účtovného prípadu podmieňujú externé doklady, ktoré sú do spoločnosti prevzaté priamo od dodávateľov, sú doručené poštou, kuriérskou alebo prepravnou spoločnosťou. Vstupujú do spoločnosti a sú označené identifikačnými údajmi dodávateľa, štátnych inštitúcií, orgánov verejnej správy a finančných inštitúcií, s ktorými spoločnosť prichádza do hospodárskeho styku v zmysle svojej podnikateľskej činnosti. Interné doklady spoločnosti vstupujú do evidencie a spoločnosti a za ich zhotovenie sú zodpovední zamestnanci príslušného odborného úseku, skladu, výroby, technického oddelenia, oddelenia mzdovej a finančnej učtárne a iných interných oddielov spoločnosti v zmysle internej organizačnej štruktúry. Všetky tieto účtovné doklady a dokumentácia tvoria účtovnú dokumentáciu účtovnej jednotky.
Účtovnú dokumentáciu účtovnej jednotky vytvára účtovná jednotka vo forme:
- listinného účtového záznamu, t. j. účtovný záznam vyhotovený na papieri a tiež vytlačený účtovný záznam vyhotovený pomocou softvéru, ktorý je zaslaný a prijatý ako listina, alebo vyhotovený na interné účely účtovnej jednotky ako listina,
- elektronického účtového záznamu, t. j. účtovný záznam vyhotovený:
- v elektronickom formáte a prijatý alebo sprístupnený v elektronickom formáte, pričom elektronický formát určuje vyhotoviteľ účtovného záznamu alebo je určený na základe dohody s prijímateľom účtovného záznamu,
- zaslaný elektronicky; pri elektronickom zasielaní môže tvoriť prílohu elektronickej pošty,
- v elektronickom formáte na interné účely účtovnej jednotky.
Účtovná jednotka archivuje a ma uložené účtovné záznamy v archíve (+ uviesť adresu).
Poznámka autora:
V tejto časti účtovná jednotka uvedie v akej forme vedie účtovné záznamy, daný bod smernice zohľadňuje zmeny v novele zákona o účtovníctve platné od 1. 1. 2022.
6.1. Kontrola formálnej správnosti účtovných dokladov
Kontrolu formálnej správnosti účtovných dokladov kontroluje zodpovedný pracovník účtovného oddelenia -................... pred ich zaúčtovaním skontroluje náležitosti dokladu, správnosť a kontrolu záznamu potvrdí zodpovedná osoba podpisovým záznamom.
Za preukázateľný účtovný záznam sa považuje iba účtovný záznam, ktorého obsah priamo dokazuje skutočnosť, alebo ktorého obsah dokazuje skutočnosť nepriamo obsahom iných preukázateľných účtovných záznamov.
6.2. Kontrola vecnej správnosti účtovných dokladov
Súlad vecnej správnosti údajov a skutočností uvedených v účtovných dokladoch a hmotnej reality preveruje peňažnú sumu, množstvo, rozsah práce, dodržiavanie zmluvných podmienok. Vecnú správnosť potvrdí podpisom zodpovedný pracovník.
Kontroluje poverený zamestnanec.
6.3. Príprava pre zaúčtovanie účtovného dokladu
Zodpovedný účtovník ............... priradí doklad do príslušnej agendy a opatrí doklad interným číslom podľa účtovného systému v chronologickom poradí podľa poradia, v akom vstupujú do účtovného systému spoločnosti. Na doklade vykoná predkontáciu, t. j. označí účty, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje, a opatrí ich podpisom. Označenie účtovných dokladov, účtovných kníh a ostatných účtovných písomností a ich usporiadanie musí byť uskutočnené tak, aby bolo zrejmé, že sú kompletné a ktorého účtovného obdobia sa týkajú.
Opravy účtovných dokladov sa podľa § 34 zákona o účtovníctve, v účtovných knihách a v ostatných účtovných písomnostiach vykonajú, ak účtovný záznam je neúplný, nepreukázateľný, nesprávny alebo nezrozumiteľný.
Opravy sa musia vykonať tak, aby bolo možné vždy určiť zodpovednú osobu, ktorá je zodpovedná za opravu, ako aj za obsah pôvodného účtovného záznamu. Na opravu účtovného zápisu treba vždy vyhotoviť účtovný doklad.
6.4. Zákonné náležitosti účtovných dokladov
V zmysle § 10 zákona o účtovníctve je účtovný doklad definovaný ako preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať tieto náležitosti:
- slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie ich účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby (§ 32 ods. 3 zákona o účtovníctve) zodpovednej za účtovný prípad účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jej zaúčtovanie,
- označenie účtov, na ktorých účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.
Účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistenej skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možné určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom, ktorý je zrozumiteľný v štátnom jazyku a umožňuje jednotlivo a v súvislostiach spoľahlivo a jednoznačne určiť obsah účtovných prípadov.
V nadväznosti na použité účtovné zásady, účtovné metódy a obsah účtovných záznamov a v nadväznosti na použité formy účtovných záznamov písomnou formou účtovný záznam vykonaný rukopisom, písacím strojom, tlačiarenskými alebo reprografickými technikami alebo tlačiarenským výstupným zariadením výpočtovej techniky, ktorého obsah je pre fyzickú osobu čitateľný, alebo v nadväznosti na technickú formu účtovný záznam vykonateľný elektronickým, optickým alebo iným spôsobom, ktorý umožňuje jeho prevedenie do písomnej formy; prevedenie do písomnej formy sa nevyžaduje pri podpisovom zázname, ktorého obsahom je vlastnoručný podpis alebo obdobný preukázateľný účtovný záznam v technickej forme.
Obchodný zákonník v § 3a ustanovuje, že každý podnikateľ je povinný vo svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme (ďalej len obchodné „dokumenty“) uvádzať:
- obchodné meno,
- sídlo alebo miesto podnikania,
- právnu formu právnickej osoby,
- identifikačné číslo, ak je pridelené,
- označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, alebo číslo zápisu,
- ak sa rozhodne uviesť výšku základného imania, musí uviesť aj rozsah jeho splatenia.
6.5. Podpisové vzory
V prílohe č. 4 sú podpisové vzory osôb, ktoré sú oprávnené schvaľovať obchodné a účtovné prípady, skúmať opodstatnenosť prípadov a spracovať účtovné doklady, túto činnosť zaisťuje a aktualizuje ekonomický riaditeľ alebo konateľ spoločnosti XXX, spol. s r. o., tieto osoby opatria všetky účtovné doklady podpisom, tak ako je uvedené v podpisových vzoroch prílohy. Podpisové vzory osôb, ktoré schvaľujú hospodárske operácie, pracovné cesty a objednávky, zabezpečuje ekonomicko-prevádzkový úsek, resp. učtáreň. V prípade, ak nastanú organizačné alebo personálne zmeny je potrebné tieto podpisové vzory aktualizovať.
Podpisovým záznamom sa rozumie vlastnoručný podpis, kvalifikovaný elektronický podpis alebo obdobný preukázateľný podpisový záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v elektronickej podobe, ktorý umožňuje jednoznačnú preukázateľnú identifikáciu osoby, ktorá podpisový záznam vyhotovila.
Vierohodnosť pôvodu účtovného záznamu a neporušenosť obsahu účtovného záznamu sa zabezpečuje:
- podpisovým záznamom zodpovednej osoby,
- elektronickou výmenou údajov alebo
- vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov.
Účtovná jednotka upravuje podrobnosti o oprávnení, povinnosti a o zodpovednosti osôb v účtovnej jednotke, na ktoré sa vzťahuje pripájanie podpisového záznamu, a to takým spôsobom, aby bolo možné určiť nezávisle od seba zodpovednosť jednotlivých osôb za obsah účtovného záznamu, ku ktorému boli ich podpisové záznamy pripojené.
Elektronickou výmenou údajov sa rozumie výmena štruktúrovaných správ medzi počítačmi alebo počítačovými aplikáciami, v rámci ktorej nastáva spracovanie rôznych elektronických formátov účtovných záznamov, ktoré prechádzajú procesom overovania, koordinácie, schvaľovania a zaúčtovania bez možnosti ľudského zásahu do obsahu účtovného záznamu.
Vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov rozumie určenie osôb zodpovedných za kontrolu procesu spracovania účtovných záznamov, pričom kontrola musí byť dostatočná na preukázanie skutočnosti, ktorá je účtovným záznamom zaznamenaná. Spôsob kontroly určený účtovnou jednotkou je súčasťou účtovného záznamu na vedenie účtovníctva a spracovanie účtovných záznamov.
Do tejto časti kapitoly účtovná jednotka podľa svojej vnútornej štruktúry doplní konkrétne pracovné pozície, ktoré sú zodpovedné za účtovné doklady v rámci ich obehu v účtovnej jednotke, doplní konkrétne pracovné pozície v súlade s prílohou č. 4, v ktorej sú uvedené podpisové vzory zamestnancov a orgánov.
7. Obeh účtovných dokladov
Obeh účtovných dokladov popisuje postup fyzického pohybu dokladov od ich vyhotovenia až po úschovu (archiváciu), vymedzenie práv zodpovedných osôb a ich postup pri overení vecnej a formálnej správnosti účtovných dokladov v nadväznosti na postupnosť spracovania dokladov medzi jednotlivými zodpovednými pracovníkmi. Pričom musí účtovná jednotka zabezpečiť prenos dokladov a prijať opatrenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi a neoprávneným prístupom k účtovným dokladom alebo ich odcudzením.
Obeh jednotlivých druhov účtovných dokladov
Pri vedení účtovníctva vstupujú do účtovnej jednotky rôzne účtovné doklady, ktoré sa v zmysle tejto smernice rozdeľujú do jednotlivých kategórií a agiend. Účtovné doklady členíme na:
- vonkajšie účtovné doklady:
- vydané – účtovná jednotka vystupuje ako dodávateľ, vydáva tieto doklady,
- prijaté – účtovná jednotka vystupuje ako odberateľ, prijímateľ, vstupujú do účtovnej jednotky
- vnútorné účtovné doklady:
- ide o interné doklady, ktoré zachytávajú vzťahy vo vnútri účtovnej jednotky,
- predtlačené tlačivá alebo výstupy ekonomických systémov (pokladničné doklady, príjemky, výdajky, interný doklad),
- účtovná jednotka ich vyhotovuje sama.
Všetky účtovné doklady musia byť vyhotovené včas a správne. Každý účtovný doklad musí účtovná jednotka spracovať. Spracovanie účtovných dokladov možno zahrnúť do týchto činností:
- kontrola a preskúmanie dokladov,
- opatrenie dokladu interným číslom a evidencia,
- zaúčtovanie účtovných dokladov,
- archivácia účtovných dokladov.
Obsah:
7.1. Došlé dodávateľské faktúry – tuzemské
7.2. Došlé doklady o oprave základu dane – tuzemské
7.3. Došlé dodávateľské faktúry – zahraničné
7.4. Došlé doklady o oprave základu dane - zahraničné
7.5. Odoslané odberateľské faktúry – tuzemské
7.6. Odoslané doklady o oprave základu dane - tuzemské
7.7. Odoslané odberateľské faktúry – zahraničné
7.8. Odoslané doklady o oprave základu dane – zahraničné
7.9. Zmluvy a objednávky
7.10. Pokladnica
7.11. Bankové účty – výpisy
7.12. Vyúčtovanie cestovných náhrad
7.13 Dlhodobý majetok
7.14. Zásoby
7.15. Interné doklady
7.16. Ostatné pohľadávky
7.17. Ostatné záväzky
7.18. Evidencia, kontrola a obeh dokladov miezd
7.1. Došlé dodávateľské faktúry – tuzemské
Za tuzemskú dodávateľskú došlú faktúru sa považujú všetky doklady, ktoré sú vystavené tuzemským podnikateľským subjektom, ktorý je registrovaný na území SR pre daň z príjmov a zapísaný v obchodnom alebo živnostenskom registri. Doklad obsahuje názov „Faktúra“ a má náležitosti podľa § 71 a § 74 zákona č. 222/2004 Z. z..
Podľa § 71 ods. 1 zákona o DPH je faktúrou každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej forme alebo v elektronickej forme podľa zákona č. 222/2004 Z. z.
Podľa § 71 ods. 3 zákona o DPH je zdaniteľná osoba povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia uchovávania faktúr. Vierohodnosťou pôvodu faktúry sa rozumie, že faktúra bola vydaná dodávateľom alebo inou osobou v jeho mene. Neporušiteľnosťou obsahu sa rozumie zachovanie obsahu faktúry, teda že obsah pôvodnej faktúry nebol zmenený. Za zásah do obsahu faktúry sa nepovažuje zmena formátu pri konvertovaní elektronickej faktúry napr. na účely jej archivácie.
Faktúry musia byť čitateľné ľudským okom. Podmienka čitateľnosti pri listinných faktúrach nie je splnená, ak sú údaje nečitateľné (napr. vyblednuté z titulu netrvanlivej tlače); podmienka elektronických faktúr nie je splnená, ak zdaniteľná osoba počas celej doby archivácie nemá k dispozícii vhodný prehliadač formátu elektronickej faktúry.
Vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry môže účtovná jednotka zabezpečiť:
- kontrolnými mechanizmami podnikových procesov (pri listinných aj elektronických faktúrach),
- zaručeným elektronickým podpisom (ZEP) (pri elektronických faktúrach),
- elektronickou výmenou údajov (EDI) (pri elektronických faktúrach)
- iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť a neporušenosť obsahu faktúry (pri elektronických faktúrach).
Faktúra musí podľa § 74 zákona č. 222/2004 Z. z. obsahovať:
- meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým sa tovar alebo službu dodala,
- meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo mu bola dodaná služba,
- poradové číslo faktúry,
- dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
- dátum vyhotovenia faktúry,
- množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh uvedenej služby,
- základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
- uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane, pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“,
- výšku dane spolu v eurách, ktorá sa ma zaplatiť, okrem výšky dane uplatnenej podľa osobitej úpravy v § 66 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „vyhotovenie faktúry odberateľom“, ak odberateľ, ktorý je príjemcom tovaru alebo služby, vyhotovuje faktúru podľa § 72 ods. 6 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „prenesenie daňovej povinnosti“, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby,
- údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – cestovné kancelárie“, ak sa uplatní osobitná úprava podľa § 65 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“, „úprava zdaňovania prirážky umelecké diela“ alebo „úprava zdaňovania prirážky – zberateľské predmety a starožitnosti“, a to v závislosti od tovaru, pri ktorom sa uplatní osobitná úprava podľa § 66 zákona o DPH,
- meno a priezvisko alebo názov daňového zástupcu podľa § 69a alebo § 69aa, adresu jeho sídla alebo bydliska a jeho osobitné identifikačné číslo pre daň, ak zahraničná osoba je zastúpená daňovým zástupcom podľa § 69a alebo § 69aa zákona o DPH.
Účtovník, ktorý je poverený evidovaním faktúr, ihneď po prevzatí faktúr overí všetky zákonné náležitosti v zmysle zákona o účtovníctve a uvedené náležitosti v zmysle danez pridanej hodnoty a splatnosť došlej faktúry. Ak faktúra nespĺňa uvedené náležitosti podľa zákona alebo tejto smernice bude vrátená naspäť dodávateľovi spolu s výzvou na odstránenie nedostatkov a neakceptovanie tejto faktúry. Ak bola faktúra doručená oneskorene tak, že nebude možné dodržať termín splatnosti, ponechá obálku s pečiatkou pošty pri faktúre.
Faktúru zaeviduje do knihy došlých faktúr, opatrí faktúru likvidačnou pečiatkou alebo košieľkou, opatrí faktúru interným poradovým číslom, ktoré nasleduje chronologicky podľa dátumu doručenia, pod týmto interným číslom je došlá faktúra evidovaná v knihe došlých faktúr ako aj v celej účtovnej evidencii.
Každému účtovnému dokladu sa prideľuje samostatné interné poradové číslo v rámci danej agendy.
Poradové číslo agendy tuzemských došlých faktúr sa skladá zo:
- skratky DF pre tuzemské došlé faktúry,
- skratky RRRR rok účtovného obdobia 2021,
- skratky nnn – zobrazuje poradové číslo faktúry chronologicky.
Interné poradové číslo agendy je v tvare DFRRRRnnn (napríklad DF2021001).
Účtovná jednotka uvedie všetky interné poradové čísla podľa svojej potreby. Upraví členenie alebo pridá identifikátor, s podrobným opisom v zmysle uvedeného vzoru. Doklady možno členiť, podľa stredísk, činností, filiálok, zamestnancov alebo iných kritérií ktoré treba uviesť v tejto smernici pri každej agende. Počet členení nie je obmedzené a závisí od potreby každej účtovnej jednotky pri zohľadnení možnosti ekonomického systému. Rovnako aj použité skratky agendy si určuje účtovná jednotka sama.
Po zaevidovaní faktúry odovzdá faktúru na kontrolu a potvrdenie vecnej správnosti - vecné odsúhlasenie faktúry, zodpovednému zamestnancovi alebo konateľovi spoločnosti. Ak sa pri preskúmaní faktúr nezistia formálne alebo vecné nedostatky, zodpovedný zamestnanec alebo konateľ potvrdí svojim podpisom na likvidačnej pečiatke alebo košieľke správnosť hospodárskej operácie, doplní príslušné prílohy a vráti faktúru spolu s prílohami na zaúčtovanie do učtárne zodpovednému účtovníkovi.
K faktúre pre overenie vecnej správnosti by mali byť doložené tieto doklady ako prílohy, pokiaľ sú k dispozícií a boli vyhotovené:
- objednávka, potvrdenie rezervácie, obchodná korešpondencia, mailová komunikácia,
- hospodárska zmluva,
- dodací list (montážny list, súpis vykonaných prác, rozpočet),
- príjemka, potvrdenie o prevzatí tovaru ak sa jedná o príjem skladových zásob,
- výdajka, ak sa jedná o výdaj materiálu priamo do spotreby,
Ak doklad nie je možné priložiť, je nutné uviesť miesto kde je dokumentácia uložená. Riaditeľ ekonomického úseku alebo konateľ podpisom potvrdí správnosť formálnych náležitosti faktúry – formálne odsúhlasenie faktúry.
Kompletné faktúry, odsúhlasené a potvrdené faktúry predkladá riaditeľovi alebo konateľovi spoločnosti, ktorý dá súhlas na úhradu predmetnej faktúry, po preskúmaní predchádzajúcich vecných a formálnych náležitosti a zabezpečí včasnú úhradu faktúry, príkazom do banky, prípadne overí úhradu ak bola faktúra hradená hotovostnými prostriedkami.
V priebehu účtovného obdobia uchováva faktúry v rámci operatívnej evidencie daného účtovného obdobia, po uzatvorení účtovného obdobia a kníh, presunie danú agendu do archívu v zmysle smernice č. XX/2021 o archivácií účtovných písomností a záznamov.
Účtovná jednotka je povinná uchovávať:
- prijaté faktúry vyhotovené zdaniteľnou osobou alebo treťou osobou v jej mene a na jej účet po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
- prijaté faktúry vzťahujúce sa na investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona o DPH do konca obdobia na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 a § 54a zákona o DPH.
7.2. Došlé doklady o oprave základu dane – tuzemské
Za došlý tuzemský doklad, ktorý upravuje základ dane sa považujú všetky doklady, ktoré sú vystavené tuzemským podnikateľským subjektom, ktorý je registrovaný na území SR pre daň z príjmov a zapísaný v obchodnom alebo živnostenskom registri. Doklad obsahuje názov „Faktúra, Doklad o oprave základu dane, Dobropis, Ťarchopis“ a ma náležitosti podľa § 71 a § 74 zákona č. 222/2004 Z. z.
Podľa § 71 ods. 1 zákona o DPH, je faktúrou každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej forme alebo v elektronickej forme alebo mení obsah pôvodnej faktúry podľa zákona č. 222/2004 Z. z. Oprava základu dane sa uskutočňuje podľa § 25 zákona č. 222/2004 Z. z. pri nadobudnutí tovaru alebo služby v tuzemsku z iného členského štátu ak:
- dôjde k úplnému alebo čiastočnému zrušeniu dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
- pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- pri zvýšení ceny tovaru a služby.
Podľa § 71 ods. 3 zákona o DPH je zdaniteľná osoba povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia uchovávania faktúr. Vierohodnosťou pôvodu faktúry sa rozumie, že faktúra bola vydaná dodávateľom alebo inou osobou v jeho mene. Neporušiteľnosťou obsahu sa rozumie zachovanie obsahu faktúry, teda že obsah pôvodnej faktúry nebol zmenený.
Za zásah do obsahu faktúry sa nepovažuje zmena formátu pri konvertovaní elektronickej faktúry napr. na účely jej archivácie.
Faktúry musia byť čitateľné ľudským okom. Podmienka čitateľnosti u listinných faktúr nie je splnená ak sú údaje nečitateľné (napr. vyblednuté z titulu netrvanlivej tlače); podmienka elektronických faktúr nie je splnená ak zdaniteľná osoba počas celej doby archivácie nemá k dispozícii vhodný prehliadač formátu elektronickej faktúry.
Vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry môže účtovná jednotka zabezpečiť:
- kontrolnými mechanizmami podnikových procesov (u listinných aj elektronických faktúr),
- zaručeným elektronickým podpisom (ZEP) (pri elektronických faktúrach),
- elektronickou výmenou údajov (EDI) (pri elektronických faktúr),
- iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť a neporušenosť obsahu faktúry (pri elektronických faktúrach).
Faktúra musí obsahovať § 74 zákona č. 222/2004 Z. z.:
- meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým sa tovar alebo službu dodala,
- meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol tovar alebo mu bola dodaná služba,
- poradové číslo faktúry,
- dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
- dátum vyhotovenia faktúry,
- množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah druh uvedenej služby,
- základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
- uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane, pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“,
- výšku dane spolu v eurách, ktorá sa ma zaplatiť, okrem výšky dane uplatnenej podľa osobitej úpravy v § 66 zákona o DPH,
- slovnú informáciu „vyhotovenie faktúry odberateľom“ ak odberateľ, ktorý ...