Dátum publikácie:22. 4. 2020

V súvislosti s riešením situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARS-CoV-2 na území SR v oblasti daní z príjmov po urýchlenom opatrení, ktorým bolo prijatie nariadenia vlády SR, bol v skrátenom legislatívnom konaní schválený zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „Lex korona I.“). Tento zákon je účinný od 4. 4. 2020.
Súčasťou Lex korona I. sú opatrenia v oblastiach, ktoré si vyžadovali okamžité účinné riešenia zamerané na zmiernenie dosahov pandémie na podnikateľské prostredie a cieľom bola ochrana, resp. pomoc fyzickým osobám – nepodnikateľom, podnikateľom, ako aj zamestnávateľom pred následkami pandémie.
Lex korona I. definuje obdobie pandémie ako časové obdobie od 12. 3. 2020, keď vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARS-CoV-2 na území SR do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda SR mimoriadnu situáciu odvolá, a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa Lex korona I.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti nie je možné predvídať skončenie mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, ako aj s ohľadom na skutočnosť, že pravdepodobne nebude možné ukončiť aplikáciu všetkých opatrení podľa Lex korona I. po skončení tejto mimoriadnej situácie, zákon vymedzuje právomoc vláde Slovenskej republiky s ohľadom na aktuálny vývoj ekonomickej, sociálnej alebo zdravotnej situácie ponechať v platnosti niektoré opatrenia podľa tohto zákona aj po nejaký čas po skončení mimoriadnej situácie.
V oblasti dane z príjmov bolo prijatých niekoľko opatrení, ktoré sa predovšetkým vzťahovali na posunutie zákonných lehôt, z ktorých vyplývala povinnosť daňovníka vykonania určitých úkonov.
Úprava v Lex korona I. stanovuje výlučne špeciálne lehoty na vykonanie týchto úkonov, pričom všetky ďalšie povinnosti vyplývajúce z týchto úkonov, ako napr. spôsob podania, vymedzenie osôb, ktorých sa to týka, zostávajú platné tak, ako sú upravené v jednotlivých ustanoveniach zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). Opatrenia v oblasti dane z príjmov rieši siedma hlava, a to konkrétne § 21 až § 24 Lex korona I.
Opatrenia sa vzťahujú na všetkých daňovníkov bez výnimiek.
2.1. Daňové priznanie k dani z príjmov
2.1.1. Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby a fyzickej osoby podnikateľa
Zdaňovacím obdobím u daňovníka fyzickej osoby je kalendárny rok a u daňovníka, ktorý je právnickou osobou, kalendárny rok, hospodársky rok alebo iný v ZDP vymedzený časový úsek kratší ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, napr. pri vstupe daňovníka do konkurzu, likvidácie, pri zrušení daňovníka bez likvidácie.
V súlade s § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie k dani z príjmov podáva do 3 kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia, ak daňovník nevyužije možnosť predĺženia lehoty na podanie daňového priznania. V lehote na podanie daňového priznania je daň aj splatná.
Daňovník – právnická osoba (okrem daňovníka v konkurze alebo v likvidácii) a fyzická osoba – podnikateľ (okrem daňovníka v konkurze) si môže predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania oznámením:
- najviac o tri celé kalendárne mesiace podľa § 49 ods. 3 písm. a) ZDP, v tejto novej lehote je daň aj splatná;
- najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov podľa § 49 ods. 3 písm. b) ZDP, ak súčasťou príjmov daňovníka sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, v tejto novej lehote je daň aj splatná.
Podľa § 21 ods. 1 Lex korona I. sa daňové priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynie počas obdobia pandémie, podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, ak odseky 2 až 5 ustanovenia § 21 neustanovujú inak. V tejto lehote je daňovník daň aj povinný zaplatiť.
Posun lehoty na podanie daňového priznania sa vzťahuje na situácie zdaňovacieho obdobia, ktorým je kalendárny rok a hospodársky rok, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania spadne do obdobia pandémie.
V nadväznosti na zavedenie tejto novej špeciálnej lehoty na podanie daňového priznania v období pandémie sa od tejto lehoty budú uplatňovať ďalšie ustanovenia platného ZDP, t. j. všetky skutočnosti naviazané na lehotu na podanie daňového priznania, napr. zverejnenie zoznamov daňových subjektov uplatňujúcich si superodpočet nákladov na výskum a vývoj alebo odvedenie peňažných prostriedkov na osobitný účet v prípade registrovaných sociálnych podnikov.
Príklad č. 1:
Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok od 1. 12. 2018 do 30. 11. 2019, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov 29. 2. 2020. Môže tento daňovník postupovať pri podávaní daňového priznania k dani z príjmov za uvedené zdaňovacie obdobie a zaplatiť daň v lehote stanovenej zákonom Lex Korona I, t. j. mesiac po skončení obdobia pandémie?
Daňovníkovi uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania 29. 2. 2020, t. j. ešte pred začiatkom obdobia pandémie. V prípade, že daňovník neoznámil predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, bol povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov a daň aj zaplatiť v lehote do 29. 2. 2020. Ak daňovník správcovi dane oznámil predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, má právo využiť ustanovenie § 21 ods. 1 Lex Korona I a môže podať toto daňové priznanie mesiac po skončení obdobia pandémie, alebo ak lehota v oznámení o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania je dlhšia ako lehota mesiac po skončení obdobia pandémie, má právo podať daňové priznanie v lehote uvedenej v oznámení. V tejto lehote je daň aj splatná.
Príklad č. 2:
Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2019, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov 31. 3. 2020. Daňovník v lehote do 31. 3. 2020 neoznámil správcovi dane predĺženie lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 3 ZDP. V akej lehote je tento daňovník povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov, ak by obdobie pandémie skončilo 20. júna 2020?
Vzhľadom na skutočnosť, že pôvodná lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov (31. 3. 2020) uplynula v období pandémie, daňovník je povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 v lehote do 31. 7. 2020 a v tejto lehote je povinný daň z príjmov aj zaplatiť.
Príklad č. 3:
Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok od 1. 5. 2019 do 30. 4. 2020, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k DPPO 31. 7. 2020. V akej lehote je tento daňovník povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov za uvedené zdaňovacie obdobie a zaplatiť daň, ak by obdobie pandémie skončilo 15. júla 2020?
Posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov (31. 7. 2020) uplynie počas obdobia pandémie, daňovník je povinný podať daňové priznanie k DPPO a zaplatiť daň v lehote do 31. 8. 2020. Daňovník má však možnosť v súlade s § 21 ods. 2 písm. a) alebo b) zákona Lex korona I. podať do 31. 8. 2020 správcovi dane oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania a posunúť si lehotu na jeho podanie do 31. 10. 2020 alebo 31. 1. 2021
Príklad č. 4:
Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2019, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov 31. 3. 2020. Tento daňovník počas obdobia pandémie (v lehote do 31. 3. 2020) podal príslušnému správcovi dane oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov, pričom nová lehota uvedená v tomto oznámení uplynie 30. 6. 2020. V akej lehote je tento daňovník povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 a zaplatiť daň, ak by obdobie pandémie skončilo 15. júla 2020?
Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uvedená v oznámení uplynie počas obdobia pandémie. Daňovník v tomto prípade je povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov a zaplatiť daň v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, t. j. do 31. 8.2020, pričom lehota uvedená v oznámení o predĺžení lehoty na podanie danového priznania k dani z príjmov podanom správcovi dane sa neuplatní.
Príklad č. 5:
Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2019, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov 31. 3. 2020. Tento daňovník počas obdobia pandémie (v lehote do 31. 3. 2020) podal príslušnému správcovi dane oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov, pričom nová lehota uvedená v tomto oznámení uplynie 30. 6. 2020. V akej lehote je tento daňovník povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 a zaplatiť daň, ak by obdobie pandémie skončilo 20. júna 2020?
V súlade s § 2 ods. 1 Lex korona I. sa za koniec obdobia pandémie považuje koniec kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá. V tomto prípade by bola mimoriadna situácia odvolaná 20. 6. 2020, čo znamená že obdobie pandémie by skončilo 30. 6. 2020. Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uvedená v oznámení v tomto prípade teda uplynie počas obdobia pandémie a daňovník má povinnosť podať daňové priznanie k dani z príjmov a zaplatiť daň v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, t. j. do 31. 7. 2020, pričom lehota uvedená v oznámení o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podanom správcovi dane sa neuplatní.
Príklad č. 6:
Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2019, podal daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 v lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP, t. j. do 31. 3. 2020, ale daň v tejto lehote nezaplatil. Vzťahuje sa na tohto daňovníka nová lehota a môže daň zaplatiť do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie?
Áno, posledný deň lehoty na podanie daňového priznania u tohto daňovníka uplynul v období pandémie. Preto sa na daňovníka vzťahuje nová lehota na podanie daňového priznania, v ktorej je daň aj splatná. To znamená, že keďže daňovník už podal daňové priznanie, do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie môže podávať opravné daňové priznanie (ak zistí v daňovom priznaní podanom do 31. 3. 2020 nedostatky) a daň môže v tejto novej lehote aj zaplatiť.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok (aktualizovaný po účinnosti zákona č. 96/2020 Z. z.) vrátane množstva príkladov, ktoré môžu nastať v praxi:
Autor: Ing. Michaela Vidová
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 48/2020 Z. z. Nariadenie o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov
- 67/2020 Z. z. Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19
- 104/2020 Z. z. Nariadenie o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou