Dátum publikácie:8. 10. 2014
Finančná správa pripravila pre podnikateľov novinku. Po zaslaní kontrolného výkazu DPH im príde správa o technických chybách, ktoré v dokumente urobili. Oznámenie bude bezplatne zaslané do ich schránky správ na portáli finančnej správy.
Ide o správu o chybách v odoslanom kontrolnom výkaze DPH, ktorej obsahom bude upozorniť platiteľov DPH na niektoré možné chyby (najmä technického charakteru), ktoré urobili pri podaní kontrolného výkazu za uplynulý mesiac, resp. štvrťrok.
Podnikateľ či živnostník, ktorý po skončení zdaňovacieho obdobia podá za toto obdobie v lehote od 1. dňa do 25. dňa nasledujúceho mesiaca kontrolný výkaz, v ktorom urobil chybu odhalenú informačným systémom finančnej správy, dostane do svojej „schránky správ“ na portáli finančnej správy;správu o chybe v podanom kontrolnom výkaze.
Na základe doručenej správy o chybe si platiteľ bude môcť sám opraviť chyby, ktoré urobil v podanom kontrolnom výkaze. Okrem iného sa tým vyhne možným pokutám. Platiteľ dostane do schránky na portáli finančnej správy správu o chybe najskôr nasledujúci deň po podaní kontrolného výkazu.
Príklad č. 1:
Ak platiteľ podá kontrolný výkaz dňa 10. 10. 2014 a v tento istý deň bude kontrolný výkaz spracovaný, správa o chybe mu bude doručená 11. 10. 2014.
Následne môže do termínu na riadne podanie kontrolného výkazu DPH poslať opravný kontrolný výkaz; DPH a vyhnúť sa tak prípadným sankciám.
Príklad č. 2:
Ak platiteľ podá kontrolný výkaz dňa 25. 10. 2014, správa o chybe mu príde 26. 10. 2014.
Nakoľko je to už po termíne na riadne podanie kontrolného výkazu DPH, môže poslať už len dodatočný kontrolný výkaz DPH.
Súčasťou správy o chybe je aj notifikačný chybový protokol, ktorý sa nachádza v časti „História komunikácie“– „Prijaté dokumenty“. Po stlačení detailu na chybový protokol a následne po stlačení „Zobraziť prílohu zásielky“ sa zobrazí chybový protokol s popisom chýb.
Na základe doručeného chybového protokolu si platiteľ bude môcť sám opraviť chyby, ktoré urobil v podanom kontrolnom výkaze a tieto chyby môže napraviť nasledovne:
- podaním opravného kontrolného výkazu do uplynutia lehoty na podanie kontrolného výkazu za príslušné zdaňovacie obdobie, resp.
- podaním dodatočného kontrolného výkazu, ak ho podá po uplynutí lehoty na podanie kontrolného výkazu za príslušné zdaňovacie obdobie, resp.
- podaním riadneho kontrolného výkazu, ak pôvodne podaný kontrolný výkaz za príslušné zdaňovacie obdobie sa nepovažuje v zmysle zákona za riadne podaný, resp.
- v určitých špecifických prípadoch, ktoré sú uvedené v materiáli, prostredníctvom elektronického všeobecného podania alebo osobne u správcu dane do zápisnice o ústnom pojednávaní, kde uvedie opis svojej chyby a spôsob opravy.
Ak platiteľ podá do 25. dňa po skončení príslušného zdaňovacieho obdobia nielen „riadny“ kontrolný výkaz, ale aj k nemu opravný kontrolný výkaz, v ktorom urobil chybu, bude mu zaslaná aj k tomuto opravnému kontrolnému výkazu správa o chybe.
Ak platiteľ dane dostane do svojej schránky na portáli fanančnej správy správu o chybách v kontrolnom výkaze, je dôležité z jeho strany, aby si kontrolou podaného kontrolného výkazu overil opodstatnenosť zaslanej správy o chybe a v prípade nejasností môže využiť služby Call Centra.
Viac informácií o novinke
Autor: Finančné riaditeľstvo SR
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR