Predaj tovarov a služieb prostredníctvom zľavových portálov

Príspevok objasňuje spôsob fungovania predaja tovarov a služieb prostredníctvom zľavového portálu, a to najmä z pohľadu účtovania a uplatňovania daňových predpisov.

Dátum publikácie:14. 12. 2017
Autor:Ing. Anton Kolembus

tt_kosik-mobil

Zľavové portály sa v uplynulých rokoch stali fenoménom internetu a zmenili spôsob internetového nakupovania.

Najpodstatnejším faktorom je však rozhodne túžba po výhodnom nákupe. Zľavové portály predstavujú istý marketingový nástroj, ktorý firmám prináša nových zákazníkov, ľuďom prináša niekedy výhodné a akciové ponuky a prevádzkovateľovi zľavového webu (portálu) prináša províziu. Internetový portál je spravidla určený na zabezpečenie predaja tovarov, služieb medzi predávajúcimi a konečnými spotrebiteľmi tovarov/služieb.

Funkciou zľavového portálu je sprostredkovanie samotného predaja tovarov/služieb, pričom prevádzkovateľ portálu samotné tovary/služby od zariadení nenakupuje, a teda ich ani nepredáva.

Naopak, pri internetovom obchode prebieha priama komunikácia medzi predávajúcim a kupujúcim a následné uzatvorenie zmluvy prevažne alebo úplne prostredníctvom počítačov prepojených telekomunikačnými kanálmi.

Z pohľadu zľavového portálu ide o obstaranie tovarov/služieb v mene a na účet konečných spotrebiteľov. Zinkasované finančné prostriedky prevádzkovateľom portálu od konečných spotrebiteľov sú odosielané dodávateľom tovaru alebo služieb znížené o cenu služieb poskytnutých zariadeniam. Konečnému spotrebiteľovi je po zaplatení tovaru alebo služby zaslaný kupón (voucher) od prevádzkovateľa portálu v dohodnutej zľavnenej cene.

Pri kúpe tovarov a služieb cez zľavové portály sa zúčastňujú tri subjekty:

  • prevádzkovateľ a vlastník webového portálu (ďalej aj „prevádzkovateľ“),
  • dodávateľ tovaru alebo služieb,
  • zákazník.

KLIKNITE SEM a vychutnajte si VIDEOŠKOLENIE k obchodovanie cez internet z pohľadu DPH a dane z príjmov

Predplatitelia ročného prístupu Daňového centra majú videoškolenie v cene predplatného.

 

Prevádzkovateľ prostredníctvom webového portálu v rámci svojho podnikania umožňuje získať zákazníkovi poukážku, tzv. kupón (voucher) na kúpu tovaru alebo služby, ktoré poskytuje osoba odlišná od prevádzkovateľa („dodávateľ“), v prípade, že o kúpu tohto tovaru alebo služby prejaví záujem v stanovenom časovom limite.

Dodávateľom sa rozumie akákoľvek právnická alebo fyzická osoba (podnikateľ), ktorá v rámci svojej podnikateľskej činnosti poskytuje tovary alebo služby.

Zákazníkom sa rozumie konečný spotrebiteľ, ktorý si vyberie z ponuky tovarov alebo služieb zverejnených na webovom portáli a po riadnom vyplnení záväznej elektronickej objednávky túto odošle do informačného systému prevádzkovateľa.

Kupón (voucher) je papierová poukážka na nákup tovaru alebo služby, ktorú si vytlačí sám zákazník (dostane ju od prevádzkovateľa na svoj e-mail).

Kupón spravidla obsahuje nasledovné údaje:

  • popis tovaru alebo popis služby,
  • cena tovaru alebo služby,
  • pôvodná hodnota tovaru alebo služby,
  • doba platnosti kupónu,
  • konkrétne podmienky použitia tovaru alebo služby,
  • miesto poskytnutia tovaru alebo služby,
  • kód a heslo na uplatnenie kupónu.

Tovarom a službou sa rozumejú všetky produkty a služby, ktoré poskytuje dodávateľ a sú ponúkané na webovom portáli za cenovo zvýhodnených podmienok (zľavy).

Sprostredkovanie predaja

Proces sprostredkovania predaja tovaru/ služby prevádzkovateľom portálu je možné rozdeliť do nasledovných etáp:

  1. Zinkasovanie peňažných prostriedkov prevádzkovateľom webového portálu od zákazníkov (konečných spotrebiteľov), pričom zákazníkom sú zaslané kupóny v zaplatenej hodnote (zákazníci môžu platiť platobnou kartou alebo prostredníctvom internetbankingu na účet prevádzkovateľa webového portálu).
  2. Vyčíslenie sprostredkovateľskej provízie na základe konkrétnej percentuálnej čiastky bez DPH dohodnutej v zmluve.
  3. Vystavenie faktúry za sprostredkovateľskú províziu, faktúra je zasielaná dodávateľovi tovarov a služieb.
  4. Poukázanie peňažných prostriedkov zinkasovaných od zákazníkov (konečných spotrebiteľov), znížených o hodnotu sprostredkovateľskej provízie na účet dodávateľa tovarov a služieb.

Zinkasované finančné prostriedky od zákazníkov (konečných spotrebiteľov) evidované na bankovom účte prevádzkovateľa portálu sú cudzími finančnými prostriedkami prevádzkovateľa webového portálu. Preto v súlade s ustanoveniami zákona o účtovníctve a postupmi účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva ich eviduje ako záväzok. Prevádzkovateľ webového portálu je povinný tieto prostriedky odviesť dodávateľovi.

Faktúry za sprostredkovateľskú províziu vystavené pre dodávateľa sú výnosmi (trž- bami) prevádzkovateľa webového portálu a zároveň pohľadávkou voči dodávateľovi. Prevádzkovateľ webového portálu spravidla poukazuje dodávateľovi tovarov a služieb finančné prostriedky znížené o sprostredkovateľskú províziu. Zostatok záväzku prevádzkovateľ zúčtuje so svojou pohľadávkou voči dodávateľovi za sprostredkovateľskú províziu. Kupóny zakúpené zákazníkmi (konečnými spotrebiteľmi) sú číselne označené a prevádzkovateľ webového portálu je povinný ich osobitne evidovať, a to ich počet a menovitú hodnotu. Touto evidenciou preukazuje dodávateľovi tovarov a služieb správnu výšku poukázanej časti sumy za predané kupóny.

Dodávateľ a súvzťažné zaúčtovanie

Dodávateľ tovaru/služby prijaté peňažné prostriedky od konečných spotrebiteľov zaslané prevádzkovateľom portálu, znížené o hodnotu zmluvnej provízie, pred predajom tovaru/služby zaúčtuje súvzťažne:

a) ako záväzok voči konkrétnemu konečnému spotrebiteľovi, majiteľovi kupónu, a to vo výške menovitej hodnoty zľavnenej ceny tovaru/služby a zároveň ako pohľadávku voči prevádzkovateľovi portálu za neodvedenú finančnú sumu vo výške vypočítanej provízie. Predmetné účtovanie uplatní len za podmienky, že záväzok je vedený voči konkrétnemu majiteľovi zľavového kupónu a dodávateľ vie konkrétnu výšku predaného kupónu na zľavnený predaj tovaru, služby. V opačnom prípade zaúčtuje:

b) ako prijatý preddavok na budúci predaj tovaru, služby v prospech účtu 324 – Prijaté preddavky, a to vo výške hodnoty predaného kupónu a na ťarchu účtu 315 – Ostatné pohľadávky pohľadávku voči zľavovému portálu za neodoslanú sumu vo výške odmeny za zrealizované sprostredkovanie.

Vznik daňovej povinnosti

Z hľadiska DPH je dôležité presne stanoviť deň prijatia preddavku v súvislosti so vznikom daňovej povinnosti podľa § 19 ods. 4 zákona o DPH. Zákon o DPH v § 19 ods. 2 ustanovuje, že daňová povinnosť vzniká dňom dodania služby. Ak je pred dodaním služby prijatá platba, podľa § 19 ods. 4 zákona o DPH vzniká daňová povinnosť dňom prijatia platby a v rozsahu prijatej platby.

Pri predaji prostredníctvom zľavového portálu ide o vznik dvoch právnych vzťahov. Prvý právny vzťah je medzi dodávateľom tovaru/služby a zákazníkom a druhý právny vzťah je medzi dodávateľom tovaru/služby a sprostredkovateľom.

Postavenie týchto osôb z pohľadu registrácie pre DPH môže byť rôzne (zdaniteľné osoby, ktoré sú platiteľom, zdaniteľné osoby, ktoré nie sú platiteľom a nezdaniteľné osoby). Za predpokladu, že dodávateľ tovaru alebo služby je platiteľ DPH (ďalej len „dodávateľ“) a má so sprostredkovateľom uzavretú zmluvu o sprostredkovaní dodania tovaru alebo služby, je potrebné každý prípad posúdiť individuálne podľa skutkových a právnych okolností.

Upozornenie!

Ak je sprostredkovateľ poverený dodávateľom vybrať platbu bezhotovostne na svoj bankový účet alebo vybrať platbu v hotovosti predtým, ako sa uskutoční dodanie tovaru alebo služby, je z pohľadu vzniku daňovej povinnosti nevyhnutné určiť správny moment vzniku daňovej povinnosti na základe prijatej platby, a to či daňová povinnosť vzniká dodávateľovi v deň, kedy sprostredkovateľ prijme platbu od zákazníka, alebo až v deň, keď dostane platbu od sprostredkovateľa. 

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok:

Predaj tovarov a služieb prostredníctvom zľavových portálov 

 


Autor: Ing. Anton Kolembus


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace aktuality

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.