Dátum publikácie:23. 4. 2025

Zelená elektrina (ekologická elektrina z obnoviteľných zdrojov) nie je určená len pre domácnosť, ale dostala sa aj do podnikateľskej oblasti v súvislosti s elektromobilitou, ktorá začína hýbať svetom.
Spolu s krízou, ktorá vyvolala vysoké ceny elektrickej energie, čoraz viac zariadení, prístrojov a strojov začína využívať ekologickú elektrickú energiu. Nehovoríme už len o fotovoltických paneloch, elektrárňach, ale do popredia sa dostávajú aj vozidla a dopyt po týchto vozidlách stúpa každým rokom. S tým súvisia aj na to určené zariadenia, bez ktorých by to nebolo možné.
V článku si vysvetlíme pohľad našich zákonov a zmeny, ktoré sa týkajú práve elektromobility.
Uplatňovanie výdavkov (nákladov) pri elektrických motorových vozidlách – spotreba elektrickej energie od 1. januára 2025
Podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP sú daňovým výdavkom (nákladom) spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, prepočítané podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze.
Ak sa spotreba v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze nezhoduje so skutočnou spotrebou pohonných látok alebo sa tam neuvádza, vychádza sa zo spotreby preukázanej dokladom vydaným osobou, ktorej bolo uvedené oprávnenie a autorizácie podľa osobitného predpisu, alebo doplňujúcimi údajmi výrobcu alebo predajcu preukazujúce inú spotrebu pohonných látok.
V prípade elektromobilov je pohonná látka elektrická energia a v technickom preukaze alebo osvedčení o evidencii elektromobilov sa neuvádza spotreba, ale výkon.
Elektromobil sa môže nabíjať:
- v nabíjacej stanici na základe dokladu, ktorý si môže uplatniť daňovník ako daňový výdavok podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, alebo
- nabíjaním na báze striedavého prúdu v zástrčke a daňové výdavky (náklady) si uplatní daňovník prostredníctvom faktúry za odobratú elektrickú energiu. V prípade, ak by bolo predmetné vozidlo zaradené do obchodného majetku, daňovník si môže uplatňovať daňový výdavok podľa § 2 písm. i) ZDP.
Daňovník môže preukazovať spotrebu elektrickej energie:
- vlastným meraním na základe knihy jázd, v ktorej spotrebu preukáže na základe vlastnej internej smernice, ktorou sa preukazuje skutočná spotreba a postup, akým bola táto spotreba zistená. Pri tomto spôsobe určenia spotreby elektrickej energie je potrebné na účely správneho zistenia výšky daňového výdavku sledovať skutočnú spotrebu elektrickej energie a viesť osobitné záznamy spotreby elektrickej energie v prepočte na 100 km jazdy. Pri vlastnom meraní spotreby elektrickej energie je možné primerane použiť aj postup stanovený v oznámení Ministerstva financií SR č. 8029/2000-72 o spôsobe stanovenia výšky daňového výdavku na spotrebu pohonných látok motorového vozidla určeného na nákladnú dopravu a špeciálne použitie (publikované vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2000), v tomto prípade si spoločnosť môže uplatniť daňové výdavky podľa § 19 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov; alebo
- meradlom (zabudovaným priamo vo vozidle), prostredníctvom ktorého by bolo možné zistiť presný odber kWh elektrickej energie.
Z oznámenia Ministerstva financií SR č. 8029/2000-72 vyplývajú tri spôsoby uplatňovania výdavkov na PHL: - spotrebou uvedenou v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze,
- dokladom (certifikátom) vydaným autorizačnou skúšobňou,
- doplňujúcimi údajmi výrobcu alebo predajcu preukazujúcimi inú spotrebu.
- spotreba uvedená v osvedčení o evidencii alebo technickom preukaze;
Podľa tohto spôsobu sa výdavky na spotrebované PHL uplatňujú:
- spotreba na základe presného sledovania spotreby PHL na základe satelitného sledovania pohybu vozidla. Spotreba sa preukazuje na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel. V podstate ide o presné sledovanie spotreby PHL vozidla, ktoré má nainštalované zariadenie na satelitné sledovanie pohybu.
Tieto systémy dokážu zaznamenávať presnú evidenciu jázd v členení na súkromné a služobné účely, vrátane zdokumentovania spotreby pohonných látok. Pri vykazovaní spotreby PHL týmto spôsobom sa všetky výdavky na spotrebované PHL pri cestách na služobné účely uznávajú v plnej výške vrátane zdokumentovanej nadspotreby. Tento spôsob vykazovania spotreby je určený najmä pre väčšie spoločnosti s rozsiahlym vozovým parkom, avšak môžu ho využívať aj malí podnikatelia;
- paušálne výdavky do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu PHL.
Spotreba sa preukazuje vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázaného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie, primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne. Daňovník je pritom povinný vychádzať z počtu najazdených kilometrov, ktoré zistí z rozdielu tachometra na začiatku a na konci zdaňovacieho obdobia. Pri tomto spôsobe preukazovania spotreby PHL nie je povinnosť viesť knihu jázd, avšak správca dane má možnosť preveriť správnosť takto vykazovanej spotreby PHL daňovníkom najmä v nadväznosti na vykazovanú spotrebu z minulých zdaňovacích období. Tento spôsob vykazovania spotreby je smerovaný najmä pre menšie spoločnosti a podnikateľov – fyzické osoby.
Pri elektromobiloch je možné využiť všetky tieto tri spôsoby na preukazovanie spotreby výdavkov na PHL a sú rovnocenné a daňovník ich môže použiť pri vlastnom, prenajatom, vypožičanom vozidle, ako aj pri vozidle obstaranom formou finančného prenájmu. To znamená, že pôjde o preukázateľný daňový výdavok pri elektromobile. Daňovník sa môže rozhodnúť a vybrať si pre neho ten najvhodnejší spôsob preukazovania spotreby PHL.
Ak ide o viac vozidiel, daňovník môže pri jednotlivých vozidlách uplatňovať výdavky na spotrebované PHL rôznym spôsobom, ktoré sú uvedené v § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, v § 19 ods. 2 písm. t) pomerom. V súlade s § 19 ods. 2 písm. l) bod 1a ZDP sa s účinnosťou od 21. júla 2020 umorujú preukázateľne vynaložené výdavky (náklady) na spotrebované látky prepočítané podľa spotreby vedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajoch od výrobcu alebo predajcu, zvýšenej o 20 %.
Ak sa spotreba v osvedčení o evidencii nezhoduje so skutočnou spotrebou PHL alebo sa tam neuvádza, daňovník môže vychádzať z dokladu (certifikátu) vydaným osobou, ktorej bolo udelené oprávnenie autorizácie podľa § 23 zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Takýmto spôsobom preukazovaná spotreba PHL sa však o 20 % už nezvyšuje.
S podporou elektromobility súvisia aj novoprijaté novely, ktoré boli upravené v zákone č. 278/2024 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2025 do § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, kde bol doplnený štvrtý bod, v ktorom sa zavádza ďalší spôsob preukázania výdavkov na PHL pri elektromobiloch, a to v prípade domáceho nabíjania. Ak sa daňovník rozhodne, pri domácom nabíjaní môže výdavky na spotrebovanú elektrickú energiu ako PHL uplatniť vo výške násobku priemernej mesačnej ceny pohonných látok v SR vyhlásenú Štatistickým úradom SR pre elektrickú energiu a spotreby elektrickej energie uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze podľa dokladu k motorovému vozidlu v súvislosti s prejazdenými kilometrami. Ak sa spotreba elektrickej energie neuvádza v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze, vychádza sa z dopĺňajúcich údajov výrobcu alebo predajcu.
Podľa vyššie uvedených informácií a nového spôsobu uplatňovania výdavkov na PHL pri elektromobiloch je potrebné sledovanie u daňovníka:
- viesť knihu jázd ako dôkaz preukazovania rozsahu použitia výdavkov na PHL na služobné účely, t. j. PHL je 100 % daňovým výdavkom,
- preukázať množstvo nabitých kWh v domácnosti napríklad na základe wallboxu,
- preukázať spotrebu elektro automobilu osvedčením o evidencii, technickým preukazom alebo dopĺňajúcim údajom výrobcu alebo predajcu.
Cieľom úpravy bolo celkové zjednodušenie určenia ocenenia spotrebovanej elektriny ako pohonnej hmoty pre automobily v prípade, ak vozidlo určené na podnikateľský účel je nabíjané inde ako na verejných nabíjacích staniciach, resp. nabíjacích staniciach v spoločnosti.
V praxi však nastávajú situácie, že daňovník nabíja elektrovozidlá na verejných, ako aj neverejných nabíjacích staniciach, čo však neznamená, že by nemohol uplatňovať výdavky, ktoré mu v tejto súvislosti vznikajú.
Pri verejných nabíjacích staniciach uplatňuje z preukázateľných dokladov o nákupe elektriny podľa § 19 ods. 2 písm. l) prvý bod ZDP alebo z preukázateľnej spotreby nabíjania pri domácom nabíjaní ocenenej priemernou cenou vyhlásenou Štatistickým úradom v zmysle § 19 ods. 2 písm. l) štvrtý bod zákona.
V podstate sa novelou upravilo „len“ ocenenie elektrickej energie pri domácom nabíjaní, ak daňovník nepoužije preukázateľné doklady, ako sú faktúry, doklady z ERP atď. V rámci zdaňovacieho obdobia na každom jednom elektromobile môže daňovník využívať pri nabíjaní dokladovanie spotrebovanej PHL (elektriny) na základe preukázateľného dokladu (doklad z ERP) alebo na základe priemerných cien určených ŠÚ SR podľa § 19 ods. 2 písm. l) štvrtý bod ZDP. Novelou sa nezmenil spôsob preukazovania spotreby PHL (musí viesť knihu jázd), ale len určenie ocenenia nakupovanej elektriny ako pohonnej látky.
Príklad: Pohonné látky pre elektromobil
Ako máme účtovať spotrebu PHL pri elektromobiloch: prostredníctvom účtu 501 alebo 502?
Ak doklad od dodávateľa energie na dodávku spotrebovanej elektrickej energie pri nabíjaní elektromobilu cez wallbox je vystavený na účtovnú jednotku, takto spotrebovaná energia sa v podvojnom účtovníctve zaúčtuje na účet 502 – Spotreba energie. Ak by doklad od dodávateľa elektrickej energie bol vystavený na zamestnanca, účtovná jednotka účtuje o náhrade za spotrebu elektrickej energie pri nabíjaní elektromobilu cez wallbox pre zamestnanca, ktorá musí byť dohodnutá v zmluve, ak zamestnávateľ o tejto skutočnosti bude účtovať. Takáto náhrada sa účtuje na účet 548 – Ostatné náklady na hospodársku činnosť a súvzťažne ako záväzok voči zamestnancovi.
Z hľadiska ZDP výdavky (náklady) na spotrebovanú elektrickú energiu sa posudzujú podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, a to pri dodržaní základných princípov pre uplatnenie daňových výdavkov podľa § 2 písm. i) ZDP. So zámerom splnenia všeobecnej definície daňového výdavku podľa § 2 písm. i) ZDP sa odporúča, najmä s ohľadom na splnenie podmienky preukaznosti a vecnej súvislosti vzniknutých nákladov so zdaniteľným príjmom, využiť všetky možné technické riešenia pre kontrolu oprávnenia osoby použiť wallbox na nabíjanie elektromobilu len v súvislosti so služobným elektromobilom (napr. vybudovanie samostatného elektromeru, osobitnej prípojky so samostatným prúdovým istením v rozvádzacej skrini, aktivácia prostredníctvom autentifikačnej čipovej karty vystavenej k jednotlivému elektromobilu, inštalácia softvérového merača, z ktorého je možné získať informáciu o počte nabíjaní, množstve spotrebovanej elektrickej energie, dátume a čase začatia a ukončenia nabíjania).
Pomernú časť výdavkov (nákladov) na spotrebované pohonné látky (elektrickú energiu), ktorá nebola využitá na prevádzkovanie elektromobilu s cieľom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania zdaniteľných príjmov zamestnávateľa, nie je možné považovať za jeho daňový výdavok podľa § 21 ods. 1 písm. i) ZDP s výnimkou, ak bola hodnota tohto plnenia zdanená ako zdaniteľný príjem zo závislej činnosti (zamestnanecký benefit) jednotlivých zamestnancov podľa § 5 ods. 1 a ods. 3 písm. d) ZDP.
Príklad: Spotreba PHL pri plug-in hybride
Spoločnosť je vlastníkom osobného automobilu plug-in hybrid, pri ktorom dochádza k spotrebe dvoch rôznych pohonných látok, a to elektriny a benzínu. Takýto osobný automobil je vybavený aj prístrojom satelitného systému sledovania prevádzky vozidla na meranie spotreby benzínu. Spoločnosť uvedené vozidlo využíva výlučne na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie svojich zdaniteľných príjmov. Je možné v rámci jedného zdaňovacieho obdobia a jedného plug-in hybridného osobného automobilu kombinovať dva rôzne spôsoby uplatňovania daňových výdavkov na spotrebované pohonné látky, a to pri pohonnej látke, ktorou je benzín, by sa využil spôsob podľa § 19 ods. 2 písm. l) bod 2 ZDP, a pri pohonnej látke, ktorou je elektrina, by sa využil spôsob podľa § 19 ods. 2 písm. l) bod 1 podbod 1a ZDP?
Daňové výdavky podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP bodu 1 podbodu 1a a bodu 2 na spotrebované pohonné látky a spôsob ich preukazovania sa vzťahujú na vozidlo ako také.
Ak vozidlo využíva na svoj pohon dva druhy pohonných látok, daňovník nemôže samostatne posudzovať spôsob preukazovania spotreby pohonných látok pre každý typ pohonných látok, a teda nemôže v rámci jednej jazdy vykonanej plug-in hybrid vozidlom uplatňovať daňové výdavky na spotrebované pohonné látky kombinovaným spôsobov podľa bodu 1 podbodu 1a a bodu 2 v § 19 ods. 2 písm. l) ZDP. Daňovník môže preukazovať rôznym spôsobom spotrebu pohonných látok v prípade, ak má viac vozidiel využívaných na podnikanie, a pri každom vozidle si určí iný spôsob preukazovania spotreby pohonných látok.
V prípade, že satelitný spôsob sledovania jázd a spotreby nie je možné využiť pri elektrickom pohone, daňovník môže postupovať len podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP bodu 1 podbodu 1a a spotrebu podľa satelitu pri benzínovom pohone môže použiť len ako podklad k celkovému vyúčtovaniu evidencie jazdy podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP bodu 1 podbodu 1a. Daňovník môže uplatňovať daňové výdavky na spotrebované pohonné látky pri plug-in hybride aj podľa § 19 ods. 2 písm. l) bodu 3 ZDP. V danom prípade ide o výdavok na pohonné látky elektromobilov.
Spotreba elektrickej energie sa v zmysle § 64 postupov účtovania v PÚ zaúčtuje účtovným zápisom 502/211(221).
Domáce nabíjanie elektromobilu
Pri elektromobiloch sa stretávame aj so situáciou, že vozidlo zamestnávateľa zamestnanec nabíja doma.
Pri domácom nabíjaní sa odporúča, aby sa nabíjanie uskutočňovalo prostredníctvom wallboxu s meraním spotreby elektriny, kde je možné preukázať skutočnú elektrinu, ktorá bola nabitá.
Pri preplácaní spotrebovanej elektriny zamestnávateľom zamestnancovi pri domácom nabíjaní služobného automobilu by sa táto úhrada, resp. náhrada nákladov za spotrebovanú elektrinu mala považovať za úhradu, ktorá je vylúčená z predmet dane u zamestnanca podľa § 5 ods. 5 písm. c) ZDP, podľa ktorého nie je predmetom dane ani suma, ktorou zamestnávateľ uhrádza zamestnancovi preukázateľné výdavky, ktoré za zamestnávateľa vynaložil zo svojho tak, akoby ich vynaložil priamo zamestnávateľ.
V nadväznosti na § 19 ods. 2 písm. l) štvrtý bod ZDP sú daňovými výdavkami, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo ak sa v týchto dokladoch spotreba neuvádza, vychádza sa z doplňujúcich údajov výrobcu alebo predajcu, pričom takto preukázanú spotrebu ocení priemernou mesačnou cenou pohonných látok v Slovenskej republike vyhlásených Štatistickým úradom Slovenskej republiky pre elektrickú energiu spotrebovanú pri nabíjaní na báze striedavého prúdu. Na základe uvedeného (musí preukázať výdavky na spotrebované PHL podľa spotreby uvedenej napríklad v technickom preukaze) je podmienka preukázateľnosti splnená aj napriek oceneniu PHL (elektriny) na báze priemernej mesačnej ceny vyhlásenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky a je možné takto zaplatenú úhradu zamestnávateľom za zamestnanca považovať u tohto zamestnanca za príjem vylúčený z predmetu dane podľa § 5 ods. 5 písm. c) ZDP.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Prečítajte si celé znenie:
Obsah:
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR