Dátum publikácie:3. 10. 2018

Reklama je jednou z dôležitých činností podnikateľských subjektov, bez ktorých nemožno obstáť v súčasnom trhovo orientovanom konkurenčnom prostredí. V širšom ponímaní je reklama chápaná ako súčasť marketingu a ďalších podporných prostriedkov predaja. Vynakladanie prostriedkov na reklamu má aj daňové dôsledky. Ak je naplnená definícia daňového výdavku, sú prostriedky vynakladané na reklamu uznané ako daňové výdavky.
V prípade reklamných predmetov je ich daňová uznateľnosť osobitne upravená s ohľadom na ich charakter a hodnotu jednotlivého predmetu.
Z hľadiska dane z príjmov sa posudzujú aj príjmy z reklám, hlavne u neziskových organizácií. Práve v tejto oblasti došlo od roku 2018 k zmene, keď sa zaviedlo oslobodenie príjmov z reklám u niektorých organizácií za určených podmienok. Náklady na reklamu treba odlíšiť od nákladov na reprezentáciu, ktoré nie sú uznanými daňovými výdavkami.
1. Výdavky na reklamu ako daňové výdavky
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) upravuje výdavky na reklamu v § 19 ods. 2 písm. k), písm. n) bode 1 a v § 21 ods. 1 písm. e), písm. h) ZDP.
Pre uznanie výdavkov na reklamu ako daňových výdavkov musia byť splnené podmienky uvedené vo všeobecnej definícii daňového výdavku uvedenej v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.
Zákon o dani z príjmov z hľadiska uznateľnosti daňového výdavku na reklamu v § 19 ods. 2 písm. k) vyžaduje, aby výdavok (náklad):
- bol vynaložený s cieľom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov,
- súvisel s činnosťou daňovníka,
- bol vynaložený so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.
Výška výdavkov (nákladov) na reklamu nie je, s výnimkou reklamných predmetov, zákonom o dani z príjmov limitovaná. Zákon o dani z príjmov nevymedzuje ani formy reklamy.
V praxi sa využívajú najmä tieto formy reklamy:
- grafická reklama prostredníctvom inzerátov v novinách a časopisoch, reklamných plagátov, transparentov, prospektov, katalógov;
- obrazová a zvuková reklama v elektronických médiách, najmä rozhlasové a televízne reklamné šoty;
- reklamné akcie ako sú prednášky, predvádzanie výrobkov, reklamné filmy, reklamné, predajné a žrebovacie akcie, reklamné súťaže;
- vystavovanie výrobkov na veľtrhoch, výstavách;
- poskytovanie vzoriek, ochutnávky výrobkov;
- poskytnutie výhier do reklamných, predajných súťaží a do žrebovacích akcií;
- poskytovanie reklamných predmetov;
- nosiče reklamných nápisov.
Výdavky na reklamu vynaložené v súlade s § 2 písm. i) a s § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov možno daňovo uplatniť v plnej výške aj v prípade, že daňovník vykáže daňovú stratu.
Pri uplatňovaní výdavkov na reklamu ako daňových výdavkov je potrebné súčasne rešpektovať všeobecné ustanovenia o zisťovaní základu dane.
V zmysle § 2 písm. j) zákona o dani z príjmov je základom dane rozdiel, o ktorý zdaniteľné príjmy prevyšujú daňové výdavky pri rešpektovaní vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období.
Príklad č. 1:
Nadnárodná spoločnosť sa rozhodla financovať televízny program s cieľom propagácie svojho obchodného mena. Príslušnej televíznej stanici poskytla 35 000 eur, pričom televízia sa zaviazala uverejniť na začiatku a na konci televízneho programu logo spoločnosti s reklamným textom.
V danom prípade sa poskytnutie finančných prostriedkov televíznej stanici považuje za výdavky na reklamu v súlade s § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov, keďže účelom poskytnutia finančných prostriedkov bola propagácia spoločnosti. Zaúčtovaný náklad bude súčasťou základu dane v súlade s účtovníctvom.
Príklad č. 2:
Obchod s drogériovým tovarom usporiada reklamnú akciu na podporu predaja svojho tovaru. V rámci akcie poskytuje pri nákupe nad určitú hodnotu svojim zákazníkom jednorazové vzorky nových produktov, ktoré má v ponuke.
Reklamné podujatia predstavujú jednu z foriem podpory predaja výrobkov, ktorého účelom je informovanie zákazníkov s cieľom získania potenciálnych zákazníkov. Náklady na obstaranie jednorazových vzoriek možno považovať za daňovo uznané výdavky na reklamu v súlade s § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov.
Príklad č. 3:
Živnostník zaoberajúci sa stavebnou činnosťou si prenajal od reklamnej spoločnosti plochu na bilborde umiestnenom popri ceste na obdobie šiestich mesiacov roku 2018.
Vopred uhradil 1 200 eur, ktoré v peňažnom denníku zaúčtoval ako výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Ďalej si v miestnom denníku objednal tlačenú reklamu, ktorá bude uverejňovaná týždenne počas troch mesiacov roku 2018. Denník mu vyfakturoval 240 eur, ktoré uhradil z bankového účtu. Túto položku v peňažnom denníku zaúčtoval ako výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov.
Oba zaúčtované druhy výdavkov sú uznanými daňovými výdavkami v zmysle § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov v súlade s účtovníctvom.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok:
Reklama v účtovníctve a v zákone o dani z príjmov
Autor: Ing. Martina Oravcová
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR