Obsah
Dátum publikácie:6. 5. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Nájom nehnuteľnosti a ubytovacie služby
Pri nájme všeobecne prenajímateľ prenecháva za odplatu nájomcovi vec, aby ju dočasne (v dojednanej dobe) užíval alebo z nej bral úžitky (§ 663 a nasl. Občianskeho zákonníka). Pri bezplatnom prenechaní veci nejde o nájom, ale napr. o výpožičku.
V súvislosti s nehnuteľnosťami prenajímateľ prenecháva vo forme nájmu nehnuteľnosť inej osobe. Prenajímateľom je spravidla vlastník nehnuteľnosti, môže to však byť aj iná osoba, ktorá má k nehnuteľnosti právo oprávňujúce ju na prenechanie veci do užívania. Predmetom nájmu môže byť aj časť nehnuteľnosti.
Nájomné môže byť dohodnuté v peniazoch, ale aj v naturáliách, prípadne v inom plnení. Nájomca je oprávnený dať prenajatú vec do podnájmu, ak zmluva neurčuje inak. Odlišnosť medzi nájmom a podnájmom spočíva v účastníkoch vzťahu. Pri nájme ide o vzťah medzi prenajímateľom nehnuteľnosti a nájomcom, pri podnájme je to vzťah medzi nájomcom a podnájomníkom.
1. Nájom nehnuteľnosti z hľadiska DPH
Z hľadiska DPH je nájom nehnuteľnosti považovaný za poskytnutie služby, konkrétne podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona o DPH za poskytnutie práva užívať hmotný majetok.
Pri nájme nehnuteľnosti je miestom dodania tejto služby na základe § 16 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, to znamená, že zdanenie nájmu nehnuteľnosti bude predmetom DPH v tom štáte, v ktorom je umiestnená nehnuteľnosť, ktorá je prenajímaná.
Nie je podstatné, na aký účel sa nehnuteľnosť prenajíma, napríklad ak sa bude nehnuteľnosť prenajímať na reklamné účely, nemá to vplyv na určenie toho, že prenájom nehnuteľnosti sa považuje za službu spojenú s nehnuteľnosťou podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH. Dôležité je, aby služba svojou podstatou spĺňala podmienky nájmu nehnuteľnosti.
Samotný nájom nehnuteľnosti alebo jej časti podľa § 38 zákona o DPH môže byť oslobodený od dane. Oslobodenie sa nevzťahuje na nájom v ubytovacích zariadeniach (ubytovacie služby), nájom priestorov a miest na parkovanie vozidiel, nájom trvalo inštalovaných zariadení a strojov a nájom bezpečnostných schránok.
Podľa § 38 ods. 5 zákona o DPH sa platiteľ, ktorý prenajíma nehnuteľnosť alebo jej časť zdaniteľnej osobe, t. j. inému platiteľovi, alebo podnikateľovi – neplatiteľovi, môže rozhodnúť, že nájom nebude oslobodený od dane (môže to byť výhodnejšie vzhľadom na to, aby predtým odpočítanú DPH nemusel upravovať). Rozhodnutie sa pre zdaňovanie nájmu je bez oznamovacej povinnosti správcovi dane a bez povinnosti rovnakého režimu v priebehu kalendárneho roku.
Z hľadiska uplatňovania dane sa rovnako ako prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti posudzuje aj podnájom nehnuteľnosti alebo jej časti, pričom ide o samostatné zmluvné vzťahy a z hľadiska DPH samostatné zdaniteľné obchody.
Pri nájme nehnuteľností alebo jej časti dochádza zo strany prenajímateľa – platiteľa DPH, k opakovanému dodávaniu služby. Ak je prenajímateľ platiteľ DPH, okrem iného na účely DPH by malo byť v zmluve o nájme uvedené:
Identifikácia prenajímateľa a nájomcu, ich IČ DPH, pokiaľ ich majú pridelené; výška nájomného – dôležité je uviesť, či bude s DPH, alebo bude oslobodené od DPH; čo je v nájomnom zahrnuté, spôsob platby energií; splatnosť nájomného a spôsob jeho platenia; úhrady energií a ich vyúčtovanie – vodné a stočné, elektrická energia, TKO, úhrada za teplo; úhrada úroku z omeškania v prípade neuhradenia dohodnutých platieb v lehote; zabezpečenie upratovania, strážnej služby; čas, na ktorý sa nájom uzatvára (pokiaľ nejde o nájom na dobu neurčitú), či môže nájomca prenechať nebytový priestor alebo jeho časť do podnájmu a za akých podmienok.
Príklad č. 1:
Nájom nehnuteľnosti a podnájom jej časti
Slovenský platiteľ prenajíma budovu nachádzajúcu sa v SR inému slovenskému platiteľovi, nájom sa rozhodol podľa § 38 ods. 5 zákona o DPH zdaňovať, aby nemusel vykonať úpravu DPH, ktorú si pri nadobudnutí nehnuteľnosti odpočítal v plnej výške.
Na základe zmluvy s nájomcom má tento možnosť časť priestorov poskytnúť do podnájmu inej osobe. Nájomca si DPH viažucu sa k nájomnému neodpočítava na základe § 49 ods. 3 zákona o DPH, pretože uskutočňuje činnosť oslobodenú od dane (poisťovacie služby). Pri fakturácii podnájmu využije možnosť oslobodenia od dane tejto služby podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH.
Príklad č. 2:
Nájom nehnuteľnosti v SR zahraničným podnikateľom
Rakúsky podnikateľ, ktorý nemá v SR sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a nie je platiteľom dane v SR, vlastní v SR nehnuteľnosť. Nehnuteľnosť prenajíma slovenskému platiteľovi dane. Miestom dodania služby je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH Slovenská republika, pričom nájom je oslobodený od dane podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH. V danom prípade sa uplatní ustanovenie § 69 ods. 2 zákona o DPH o prenose daňovej povinnosti na príjemcu služby, preto rakúsky podnikateľ nie je povinný sa registrovať pre DPH v SR podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona o DPH. Slovenský platiteľ dane nezdaní službu prenájmu nehnuteľnosti z dôvodu, že prenájom nehnuteľnosti osobou, ktorá nie je platiteľom dane, je vždy oslobodený od dane.
Príklad č. 3:
Prenájom miest na parkovanie
Platiteľ dane, ktorý je vlastníkom nehnuteľnosti, má uzatvorenú zmluvu o podnájme nehnuteľnosti (budovy) s nájomcom – neplatiteľom dane. Platiteľ dane po čase zriadil na pozemku pred budovou, ktorý je časťou prenajímanej nehnuteľnosti spolu s budovou, 5 parkovacích miest pre nájomcu.
V zmluve o podnájme nehnuteľnosti je uvedené, že nájomné (vrátane nájomného za parkovacie miesta) sa bude fakturovať oslobodené od dane v zmysle ustanovenia § 38 ods. 3 zákona o DPH.
V danom prípade zriadenie parkovacích miest nie je hlavnou transakciou, hlavnou transakciou je prenájom nehnuteľnosti. Podpornou skutočnosťou je aj skutočnosť, že parkovacie miesta boli zriadené, aj keď dodatočne, na pozemku, ktorý je spojený s prenájmom nehnuteľnosti, t. j. tvorí jeho súčasť a ako taký bol predmetom prenájmu spolu s budovou.
Tieto dva prenájmy tvoria jednu ekonomickú transakciu.
Príklad č. 4:
Prenájom administratívnej budovy
Vlastník budovy – platiteľ DPH, prenajíma nebytové priestory – kancelárie, v budove platiteľom DPH, neziskovej organizácii a zahraničnej firme. Pri uplatnení daňového režimu sa môže rozhodnúť, že všetky nájmy budú oslobodené od DPH podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH alebo oslobodenie uplatní len pri nájme neziskovej organizácii (ide o nezdaniteľnú osobu, zákon v tomto prípade neumožňuje rozhodnúť sa nájom zdaňovať) a ostatné nájmy (ide o zdaniteľné osoby) bude zdaňovať.
Podľa toho, ktorú možnosť si prenajímateľ zvolí, vznikne mu z prijatých zdaniteľných plnení súvisiacich s budovou (ktoré sa nedajú rozdeliť podľa jednotlivých nájomcov) buď nárok na odpočítanie dane pomernou časťou (koeficientom podľa § 50 zákona) – pri druhom variante, alebo mu nevznikne nárok na odpočítanie DPH vôbec – pri prvom variante.
Príklad č. 5:
Prenájom skladu v zahraničí a poistenie tovaru
Slovenský platiteľ uzavrel kontrakt s firmou v Chorvátsku na dodanie technologického zariadenia. Za tým účelom si prenajal v Chorvátsku sklad, kde skladuje časti technologického zariadenia až do vykonania jeho montáže. Skladovaný tovar je poistený. Od chorvátskeho obchodného partnera dostal faktúru za prenájom skladu a ďalšiu faktúru za jeho poistenie.
Pri službe prenájmu skladu sa miesto dodania nachádza v Chorvátsku (ide len o prenájom nebytových priestorov, nie o dodanie skladovacích služieb), slovenskému platiteľovi nevznikajú z hľadiska DPH povinnosti v SR (nie je osobou povinnou platiť daň).
Pri službe poistenia sa miesto dodania určí podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH – dochádza k prenosu miesta dodania do štátu príjemcu služby – zdaniteľnej osoby v SR.
Vzhľadom na to, že poistné služby sú v SR oslobodené od DPH podľa § 37, nebude z nich priznávať DPH a neuvedie ich ani v daňovom priznaní (len v záznamoch pre daňové účely podľa § 70 zákona o DPH).
Príklad č. 6:
Prenájom kaviarne so zariadením
Platiteľ – majiteľ kaviarne, sa rozhodol pre jej prenájom spolu so zariadením, podľa zmluvy náklady na energie bude nájomcovi refakturovať podľa skutočnej spotreby.
Z hľadiska DPH je nájom kaviarne (nebytových priestorov) spolu so zariadením jedným zdaniteľným plnením (plnenie pozostávajúce z dvoch súčastí – nájom nehnuteľnosti a nájom hnuteľného majetku), pričom hlavným plnením je nájom nebytového priestoru a vedľajším plnením je nájom jej zariadenia.
Pretože nájomca je zdaniteľnou osobou, prenajímateľ sa môže v zmysle § 38 ods. 5 zákona o DPH rozhodnúť, že nevyužije možnosť oslobodenia od DPH pri nájme a nájom bude zdaňovať (zváži možnosti odpočítania dane v súvislosti s jeho nákladmi na budovu, napr. predpokladané stavebné úpravy, údržbu a opravy). Energie refakturuje nájomcovi s DPH, daňová povinnosť mu vzniká dňom vyhotovenia faktúry podľa § 19 ods. 3 písm. c) zákona DPH.
Príklad č. 7:
Prenájom nehnuteľnosti na účely len čiastočne súvisiace s ekonomickou činnosťou
Platiteľ obstaral nehnuteľnosť s úmyslom jej nájmu, ktorý bude zdaňovaný v zmysle § 38 ods. 5 zákona o DPH, preto si pri obstaraní nehnuteľnosti uplatnil odpočítanie dane.
Platiteľ plánuje prenajať nehnuteľnosť inému platiteľovi, ktorý len časť činností vykonáva ako zdaniteľná osoba.
Významná časť jeho činnosti nepredstavuje ekonomickú činnosť a pre túto časť činnosti nespĺňa definíciu zdaniteľnej osoby. Prenajatú nehnuteľnosť nájomca plánuje využívať tak na ekonomickú činnosť, ako aj na činnosť, ktorá nie je ekonomickou činnosťou.
Otázka spočíva v tom, či je možné nájomcu považovať pre účely § 38 ods. 5 zákona o DPH za zdaniteľnú osobu a či teda môže prenajímateľ fakturovať prenájom s DPH, resp. či má byť nájomca posúdený ako nezdaniteľná osoba a prenájom má byť oslobodený od DPH.
Podľa znenia § 38 ods. 5 zákona o DPH účinného od 1. 4. 2009 platiteľ, ktorý prenajíma nehnuteľnosť alebo jej časť zdaniteľnej osobe, sa môže rozhodnúť, že nájom nebude oslobodený od dane (podľa zákona o DPH platného do 1. 4. 2009 sa prenajímateľ mohol rozhodnúť zdaňovať nájom, len ak bol nájomca platiteľom dane).
Zdaniteľnou osobou je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. V konkrétnom prípade pri plánovanom prenájme je nájomcom osoba, ktorá vykonáva ekonomickú činnosť, t. j. v tejto časti vykonávanej činnosti je zdaniteľnou osobou a súčasne vykonáva aj činnosť, ktorá nie je predmetom DPH, t. j. v tejto časti vykonávanej činnosti nie je zdaniteľnou osobou.
Dôležité je, či v plánovanom obchodnom vzťahu nájomca vystupuje v postavení zdaniteľnej osoby alebo v postavení osoby, ktorá nie je zdaniteľnou osobou.
Je na zmluvných stranách, ktoré uzatvárajú obchodný vzťah, aby deklarovali postavenie, v ktorom do obchodného vzťahu vstupujú a následne v ňom konajú.
Uvedená skutočnosť je rozhodujúca pre posúdenie postupu podľa § 38 ods. 5 zákona o DPH.
Ak nájomca pri uzatvorení zmluvy o nájme nehnuteľnosti vystupuje ako zdaniteľná osoba, prenajímateľ sa môže rozhodnúť, že nájom nebude oslobodený od dane.
Ak by však zo zmluvy bolo zrejmé, že nájomca je v postavení nezdaniteľnej osoby, nemôže sa prenajímateľ rozhodnúť pre zdaňovanie nájmu, musí ho fakturovať bez DPH (platí povinné oslobodenie od dane).
Z judikatúry Súdneho dvora EÚ
Nájom garáže (C-173/88)
Dánsky podnikateľ prenajímal súbor garáží, ktoré vybudoval v súvislosti s výstavbou radových rodinných domov. Niektoré z garáží prenajímal obyvateľom rodinných domov, ostatné ďalším osobám. Garáže tvorili súbor jednotlivých objektov oddelených stenou, so samostatnými vchodmi. Podnikateľ považoval prenájom garáží za oslobodené plnenie, správca dane dorubil daň s odôvodnením, že ide o prenájom priestorov na parkovanie vozidiel, ktorý nemôže byť oslobodený od dane.
Posudzovaný problém:
Ak nájom garáží je súčasťou nájmu nehnuteľnosti, ktorý je oslobodený od dane, je potrebné nájom garáží vyňať z oslobodenia?
Konštatovanie SD EÚ:
Termín „poskytnutie a prenájom nehnuteľného majetku“ zahŕňa okrem prenájmu majetku, ktorý je hlavným predmetom prenájmu, i všetok majetok, ktorý je k nemu pridružený. Prenájom priestorov a miest pre parkovanie vozidiel nemôže byť vyňatý z režimu oslobodenia od dane tam, kde tento prenájom je úzko spojený s prenájmom nehnuteľného majetku slúžiaceho pre iné účely ako bytové alebo komerčné priestory a ktorý je sám osebe oslobodeným plnením a tieto dva prenájmy tvoria jednu ekonomickú transakciu.
V prípade, ak je prenájom priestorov a miest na parkovanie vozidiel súčasťou prenájmu nehnuteľnosti, pričom tento prenájom je oslobodený od dane, vzťahuje sa oslobodenie na celý prenájom.
Predčasné ukončenie nájmu (C-63/92)
Spoločnosť z Veľkej Británie ako nájomca mala uzatvorenú zmluvu na prenájom administratívnych priestorov. Pôvodný prenajímateľ predal uvedenú nehnuteľnosť a nájomca uzavrel s novým vlastníkom dohodu o predčasnom ukončení nájmu, na základe čoho vlastník nehnuteľnosti uhradil nájomcovi náhradu za vzdanie sa pokračovania v nájme. Správca dane považoval túto čiastku za odplatu za zdaniteľné plnenie a domeral daň.
Posudzovaný problém:
Je odplata, ktorú platí prenajímateľ nájomcovi za predčasné ukončenie nájmu, považovaná za plnenie oslobodené od dane, teda je odplatou za nájom nehnuteľného majetku? V prípade, ak je táto odplata oslobodená od dane, je správca dane oprávnený vyňať toto plnenie z oslobodenia a zdaniť?
Konštatovanie SD EÚ:
Odplata platená prenajímateľom nehnuteľnosti nájomcovi v prípade predčasného ukončenia (vzdania sa pokračovania) nájomnej zmluvy musí byť považovaná za oslobodené plnenie – poskytnutie alebo prenájom nehnuteľného majetku tam, kde členský štát považuje poskytnutie alebo prenájom nehnuteľnosti za oslobodené zdaniteľné plnenie.
Táto odplata predstavuje plnenie za späť postúpené právo nájomcom na prenajímateľa užívať nehnuteľný majetok. V prípade, že členský štát považuje poskytnutie alebo prenájom nehnuteľného majetku za oslobodené plnenie, nemôže byť táto odplata za predčasné ukončenie nájmu zdanená.
Pri predčasnom ukončení nájmu nehnuteľnosti, ak nájom bol oslobodený od dane, vzťahuje sa oslobodenie aj na odplatu za predčasné ukončenie nájomnej zmluvy. To znamená, že nájomný vzťah nemôže byť pri posudzovaní oslobodenia rozdelený.
Odstupné od nájomnej zmluvy (C-108/99)
Nájomca uzavrel nájomnú zmluvu umožňujúcu mu používať nehnuteľný majetok za dohodnuté obdobie. Na základe zmluvy nájomca nebol bez súhlasu prenajímateľa oprávnený ďalej prenajímať (podnájom) nehnuteľnosť alebo postúpiť nájomné právo na tretiu osobu. Po udelení súhlasu prenajímateľa nájomca postúpil nájomnú zmluvu na nového nájomcu, ktorý sa podľa dohody o postúpení nájomnej zmluvy zaviazal odškodniť doterajšieho nájomcu v prípade akýchkoľvek strát alebo záväzkov vzniknutých z dôvodu nájomnej zmluvy. V tejto súvislosti uhradil nový nájomca doterajšiemu určitú sumu a z tejto sumy nájomca uplatnil DPH na výstupe.
Posudzovaný problém:
V prípade, keď nový nájomca zaplatí doterajšiemu nájomcovi za odstúpenie od nájomnej zmluvy, ide o plnenie oslobodené od dane, tak ako bol samotný nájom?
Konštatovanie SD EÚ:
Podľa názoru súdu sa za oslobodené zdaniteľné plnenie – poskytnutie alebo nájom nehnuteľného majetku – principiálne považuje prenajímateľom poskytnuté právo nájomcovi za odplatu vo forme nájomného používať a prenajímať nehnuteľný majetok za dohodnuté obdobie, vylúčiac jeho používanie inou osobou.
Transakcie, ktoré sú odvodené alebo pridružené k nájmu, neposkytované samotným prenajímateľom nemožno považovať za oslobodené zdaniteľné plnenia. Týka sa to tiež plnenia, na základe ktorého obdržal doterajší nájomca platbu od nového nájomcu za postúpenie práv a záväzkov plynúcich z nájomnej zmluvy.
SD dal za pravdu žalobcovi, že v prípade, ak by pôvodný nájomca postúpil právo používať nehnuteľnosť (právo podnájmu) na ďalšieho nájomcu (podnájomca) a dohodol nižšie nájomné, než sám platí prenajímateľovi, alebo keby pôvodný nájomca uhradil prenajímateľovi kompenzáciu za akceptáciu ukončenia doterajšej zmluvy, bol by ekonomický dosah porovnateľný s odstupným plateným novým nájomcom, ako tomu bolo v danom prípade, a to bez povinnosti platiť DPH.
Osoba podliehajúca dani, ktorá za účelom dosiahnutia určitého ekonomického cieľa disponuje voľbou medzi oslobodeným plnením a zdaniteľným plnením, musí sama vo vlastnom záujme uskutočniť náležité vlastné rozhodnutie v súlade s princípom neutrality systému DPH. Princíp neutrality DPH neznamená, že platiteľ dane s možnosťou voľby medzi dvoma plneniami môže zvoliť jedno z nich a mať úžitok z dosahu druhého.
Platba od nového nájomcu za postúpenie práv a záväzkov plynúcich z nájomnej zmluvy bola fakturovaná správne, keď bola uplatnená aj DPH.
Transakcie, ktoré sú odvodené alebo pridružené k nájmu, neposkytované samotným prenajímateľom nemožno považovať za oslobodené zdaniteľné plnenia. Týka sa to tiež plnenia, na základe ktorého obdržal doterajší nájomca platbu od nového nájomcu za postúpenie práv a záväzkov plynúcich z nájomnej zmluvy.
Nájom kotevných miest pre lode (C-428/02)
FML je inštitúcia, ktorá pôsobí v prenájme kotevných miest pre lode na vode a miest na súši pre zimovanie lodí. Kotevné miesto môže byť prenajaté na rok alebo kratšiu dobu. V prípade ročného nájmu má nájomca právo používať spoločné zariadenia prístavu. Každé miesto má individuálne číslo a je označené. Dlhodobí nájomcovia miest pre lode s právom umiestnenia na súši musia zaplatiť ročný poplatok za prenájom a zložiť vklad. Prenájom miesta na súši umožňuje užívateľovi získať právo na používanie určitého miesta určeného na prezimovanie jeho lode.
Dánsky daňový úrad bol názoru, že príjmy z prenájmu miest pre lode podliehajú DPH, s čím FML nesúhlasila.
Posudzovaný problém:
Zahŕňa pojem „prenájom nehnuteľného majetku“ prenájom miest pre lode, ktorý spočíva v jednej časti na ploche územia prístavu, ako aj vo vymedzenom a identifikovateľnom mieste na vode? Zahŕňa pojem „vozidlá“ aj lode?
Konštatovanie SD EÚ:
Pri absencii definície pojmu „prenájom nehnuteľného majetku“ je potrebné vykladať toto ustanovenie vo svetle kontextu, do ktorého zapadá, účelu a štruktúry smernice, berúc do úvahy najmä ratio legis oslobodenia, ktoré uvádza.
Pretože oslobodenia predstavujú výnimky zo všeobecného princípu, podľa ktorého je DPH vyberaná z každého odplatného poskytnutia služieb vykonaného osobou podliehajúcou dani, mali by byť vykladané reštriktívne.
Čo sa týka miest na súši – súš používaná pre skladovanie lodí je nehnuteľným majetkom. Čo sa týka miest na vode, FML je vlastníkom prístavného terénu a bazénu. Skutočnosť, že tento terén je či už celý alebo sčasti zatopený, nebráni jeho kvalifikovaniu ako nehnuteľného majetku, ktorý môže byť predmetom prenájmu alebo árendy. Prenájom sa však netýka akejkoľvek kvantity vody, ale určenej časti bazénu. Táto plocha krytá vodou je určená trvalým spôsobom a nemôže byť premiestnená.
V skutočnosti prenájom miest pre lode sa neobmedzuje na samotné právo výlučne užívať plochu vody, ale obsahuje v sebe umožnenie disponovania rôznymi prístavnými zariadeniami umožňujúcimi najmä ukotvenie lode, možnosť nalodenia a vylodenia pre posádku, eventuálne použitie rôznych sanitárnych a iných zariadení posádkou.
Miesto v prístavnom bazéne zodpovedá definícii nehnuteľného majetku. Prenájom nehnuteľného majetku zahŕňa prenájom miest určených pre kotvenie lodí na vode, ako aj miest pre skladovanie týchto lodí na súši v priestore prístavu.
Prenájom miest na parkovanie vozidiel musí byť vykladaný v tom význame, že sa použije všeobecným spôsobom na prenájom miest pre státie všetkých dopravných prostriedkov vrátane lodí.
Prenájom miesta na kotvenie lodí sa považuje za prenájom nehnuteľnosti. Termín „vozidlá“ musí byť vykladaný ako označujúci všetky dopravné prostriedky vrátane lodí.
2. Ubytovacie služby
Ubytovacie služby sú službami vzťahujúcimi sa na nehnuteľnosť, v ktorej sa poskytujú. Miesto ich dodania zdaniteľnou osobou, ktorá ich poskytuje, sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, t. j. nachádza sa tam, kde sa nachádza samotná nehnuteľnosť – ubytovacie zariadenie.
Ubytovanie poskytované ubytovacími zariadeniami je zdaňované (na rozdiel od možnosti oslobodenia od dane pri nájme nehnuteľnosti). Za ubytovacie zariadenie sa podľa § 38 ods. 4 zákona o DPH považuje hotel, motel, botel, penzión, turistická ubytovňa alebo iná ubytovňa pri poskytnutí krátkodobého ubytovania (kratšie ako tri mesiace), chata, kemping a ubytovanie v súkromí.
Do kategórie ubytovacích zariadení nepatria napr. sociálne ubytovne, školské internáty. Ubytovanie v takýchto zariadeniach sa posudzuje odlišne. Ubytovanie v sociálnych ubytovniach (pre opustené matky, bezdomovcov a pod.) sa považuje za poskytnutie služby sociálnej pomoci, ktorá je oslobodená od DPH podľa § 30 zákona o DPH.
Poskytovanie ubytovania v školských internátoch, ktoré poskytujú ubytovanie študentom škôl počas školského roku, patrí medzi služby úzko súvisiace s výchovnými a vzdelávacími službami dodávanými osobami, ktoré poskytujú výchovné a vzdelávacie služby a je oslobodené od dane podľa § 31 ods. 2 zákona o DPH. Avšak ubytovanie poskytované v internátoch (väčšinou počas prázdnin) spĺňa definíciu ubytovacieho zariadenia podľa § 38 ods. 4 zákona o DPH, t. j. podlieha dani (je vykonávané na komerčnej báze).
Príklad č. 8:
Prevádzkovanie ubytovacieho zariadenia v zahraničí
Platiteľ zo SR vlastní ubytovacie zariadenie v ČR. Ubytovacie zariadenie prevádzkuje a poskytuje v ňom ubytovacie služby. Miestom dodania ubytovacích služieb je ČR, tieto služby nie sú predmetom dane v SR, ubytovanie fakturuje s českou DPH.
Úprava v súvislosti s ubytovacími službami v slovenskom zákone o DPH je v súlade s čl. 135 písm. l) smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, podľa ktorého členské štáty oslobodia od dane nájom nehnuteľností, pričom sa toto oslobodenie neuplatní na poskytovanie ubytovania v hotelovom sektore alebo v sektoroch s podobnou funkciou, vrátane poskytovania ubytovania v prázdninových táboroch alebo na miestach upravených na stanovanie.
Článok 135 smernice Rady je transponovaný v § 38 zákona o DPH. Z § 38 ods. 4 je zrejmé, že zákon stanovuje iba lehotu v dĺžke troch mesiacov na posúdenie, o aké ubytovanie v prípade inej ubytovne ide, či o krátkodobé ubytovanie alebo o dlhodobé ubytovanie, ktoré je oslobodené od dane. Zároveň zákon o DPH a ani smernica nerieši, ako postupovať v prípade zmeny krátkodobého nájmu na dlhodobý nájom a naopak.
Ak doba trvania uvedená v dohode o prenájme nepremieta skutočný úmysel strán, v takom prípade by sa skôr mala brať do úvahy skutočná celková doba trvania ubytovania než doba trvania uvedená v dohode o prenájme.
Príklad č. 9:
Zmena doby ubytovania
Daňový subjekt – platiteľ dane, poskytuje ubytovacie služby vo svojom ubytovacom zariadení. Zariadenie pozostáva z rodinných buniek a tzv. „slobodární“. Daňový subjekt ubytovanie poskytuje právnickým aj fyzickým osobám (vlastným, ale aj cudzím zamestnancom). Ubytovacie služby sú krátkodobého, ako aj dlhodobého charakteru.
Daňový subjekt pri uzatváraní zmlúv alebo objednávok o poskytnutí ubytovania a určenia dĺžky pobytu vychádza z požiadaviek záujemcov o ubytovanie. Akým spôsobom je potrebné posudzovať už uzavreté zmluvy o nájme, ktoré sa dodatkom následne zrušia alebo predĺžia? Ide o nasledovné prípady:
- Daňový subjekt uzatvorí zmluvu na dobu 3 mesiace, čiže krátkodobý nájom fakturuje vrátane DPH. Zmluva je však po uplynutí troch mesiacov dodatkom k zmluve predĺžená a z krátkodobého nájmu sa stáva v zmysle § 38 ods. 3 zákona o DPH dlhodobý nájom, ktorý je oslobodený od DPH.
- Daňový subjekt uzatvorí zmluvu na dobu dlhšiu, ako sú 3 mesiace a nájom fakturuje bez DPH. Následne o mesiac nájomca požiada z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov o zrušenie zmluvy, čo znamená, že skutočný nájom trval 1 mesiac a nemal byť v zmysle § 38 ods. 3 zákona o DPH oslobodený od dane.
Ak dohoda o dlhodobom prenájme skončí pred uplynutím troch mesiacov, tak sa nenaplnil skutočný úmysel strán, čiže prenájom mal podliehať DPH.
Daň za ubytovanie
Podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku je daňovníkom dane z ubytovania fyzická osoba, ktorá sa v zariadení poskytujúcom služby prechodného ubytovania odplatne ubytuje. Platiteľom dane – osobou, ktorá daň pre obec ako správcu dane vyberie, je prevádzkovateľ ubytovacieho zariadenia.
Daň z ubytovania, ktorú ubytovaná osoba zaplatí súčasne s odplatou za samotné ubytovanie, teda nie je príjmom ubytovacieho zariadenia, ale je príjmom obce. Pre prevádzkovateľa ubytovania je z hľadiska DPH daň z ubytovania prechodnou položkou, ktorá sa podľa § 22 ods. 3 zákona o DPH nezahrnie do základu dane.
Z judikatúry súdneho dvora EÚ
Nájom alebo ubytovanie (C-346/95)
Fyzická osoba prenajala niekoľko domov a poskytovala ubytovanie rodinám utečencov, ktorých jej posielal mestský odbor sociálnych služieb. Každý dom mal niekoľko bytov s plne zariadenými izbami. Izby si upratovali samotní utečenci. FO poskytla a prala posteľnú bielizeň. Utečenci nedostávali jedlo, v domoch nebola recepcia ani žiadna spoločenská miestnosť. Dohody o prenájmoch uzatvárala FO jednotlivo s nájomníkmi, vo väčšine prípadov doba pobytu nebola dlhšia ako 6 mesiacov. Nájom považovala za oslobodený, s čím sa nestotožnil príslušný finančný úrad. Podľa finančného súdu v Nemecku poskytovanie hotelového ubytovania sa považuje za zdaniteľné, ak je úmyslom prevádzkovateľa sprístupniť priestory len na dočasné ubytovanie. Skutočná doba prenájmu má len malý význam. Predmetné nájmy nepovažoval za oslobodené od dane aj z dôvodu, že aj keby úmyslom bolo prenajímať ubytovania dlhodobo, nikdy sa neuzavrela žiadna dlhodobá zmluva (nad 6 mesiacov).
Posudzovaný problém:
Ako sa má vykladať pojem „poskytovanie ubytovania v sektore hotelov alebo v sektore s podobnou funkciou“ – ide o ubytovanie vylúčené z oslobodenia od dane? Aká doba ubytovania sa považuje za krátkodobú? Nepovažuje sa za hotelové ubytovanie prípad, keď prevádzkovateľ má k dispozícii izby na dlhodobé ubytovanie a to je vyjadrené v uzavretí zmluvy o dlhodobom prenájme (dlhšom ako 6 mesiacov)? Na základe akých časových, priestorových a koncepčných kritérií sa musí definovať pojem „poskytovanie ubytovania v sektore hotelov alebo v sektoroch s podobnou funkciou“ a ktoré z nich musia byť nevyhnutne prítomné?
Konštatovanie SD EÚ:
Podmienky používané na stanovenie oslobodenia sa majú vykladať prísne, keďže tvoria oslobodenie od všeobecnej zásady, že daň sa má ukladať na všetky služby poskytnuté platiteľom za odplatu.
Pri definovaní skupín poskytovaného ubytovania, ktoré sa má zdaniť na základe výnimky z oslobodenia pri prenájme alebo lízingu nehnuteľného majetku, členské štáty majú malú možnosť robiť svoje rozhodnutia. Táto malá možnosť je obmedzená účelom výnimky, ktorá je s ohľadom na sprístupnenie bytového ubytovania taká, že zdanenie ubytovania v sektore hotelov alebo s podobnou funkciou sa musí odlíšiť od oslobodených transakcií prenájmu alebo lízingu nehnuteľného majetku.
Je záležitosťou členských štátov, aby pri transponovaní uvedeného článku smernice zaviedli také kritériá, ktoré sa zdajú byť pre ne primerané na urobenie tohto rozlíšenia.
Ak sa ubytovanie v sektore hotelov ako transakcia zdaňovaná rozlišuje od prenájmu bytového ubytovania ako transakcie oslobodenej od dane, na základe doby trvania ubytovania toto tvorí primerané kritérium rozlíšenia. Vo všeobecnosti je zvyčajne pobyt v hoteli dosť krátky a pobyt v prenajatom byte dosť dlhý.
S ohľadom na definovanie pojmu „krátkodobé“, požiadavka v tom zmysle, že na to, aby bolo oslobodenie oprávnené, je potrebné dokázať úmysel doložený dohodou alebo inou zmluvou o prenájme prenajať majetok najmenej na šesť mesiacov, sa zdá byť kritériom, ktoré sa ľahko uplatňuje a je primerané na dosiahnutie cieľa, o ktorý sa usiluje uvedený článok smernice. No za určitých okolností je možné, že niekedy nebude v dohode premietnutá úplne realita zmluvných vzťahov. Je na vnútroštátnom súde, aby určil, či by z dôvodov premietnutých najmä v automatickom obnovovaní dohôd o prenájme nebolo vhodné zvážiť skôr skutočnú celkovú dĺžku trvania ubytovania než tú, ktorá je uvedená v dohode o prenájme.
Poskytovanie krátkodobého ubytovania pre hostí sa zdaňuje, keďže predstavuje poskytovanie ubytovania v sektoroch s funkciou podobnou funkcii hotelového sektora. Je na vnútroštátnom súde, aby určil, či v konkrétnom prípade určité faktory (automatické obnovovanie dohody o prenájme) nepremietajú skutočný úmysel strán. V takom prípade by sa skôr mala brať do úvahy skutočná celková doba trvania ubytovania než doba trvania uvedená v dohode o nájme.
Pre rozlíšenie hotelového typu ubytovania od nájmu nehnuteľnosti je vhodným rozlišovacím kritériom doba ubytovania, pričom za krátkodobé je možné považovať ubytovanie v trvaní do 6 mesiacov. Avšak nemusí to byť jediné kritérium. Ďalším môže byť napríklad poskytovanie súvisiacich služieb, ako je výmena posteľnej bielizne, upratovanie. Nájom predstavuje činnosť relatívne pasívnu.
Postúpenie práva na užívateľa nehnuteľnosti (C-264/03)
Spoločnosť Temco je platiteľom DPH z titulu upratovania a údržby budov. Uskutočnila rekonštrukčné práce budovy, v ktorej nemá umiestnenú prevádzku, z prác si odpočítala DPH.
S ďalšími troma spoločnosťami, s ktorými patrí do tej istej obchodnej skupiny, uzavrela zmluvy o postúpení, ktorými Temco oprávňuje každého postupníka vykonávať jeho obchodnú činnosť v tejto budove. Postupník je povinný znášať všetky nevyhnutné poplatky súvisiace s jeho obchodnou činnosťou.
Správca dane dospel k záveru, že zmluvy predstavovali v skutočnosti prenájom nehnuteľného majetku oslobodeného od DPH, a teda odpočet dane za rekonštrukčné práce nebol opodstatnený.
Posudzovaný problém:
Považujú sa za prenájom nehnuteľného majetku úkony, ktorými jedna spoločnosť súčasne rôznymi zmluvami dáva spoločnostiam, ktoré sú vzájomne prepojené, právo dočasne užívať jednu nehnuteľnosť za odplatu stanovenú predovšetkým v závislosti od veľkosti užívanej plochy?
Konštatovanie SD EÚ:
Pokiaľ ide o oslobodenia podľa uvedeného článku smernice, SD konštatoval, že toto ustanovenie nedefinuje pojem „nájom“ a ani neodkazuje na príslušné definície prijaté v tomto ohľade zákonodarstvami členských štátov. Toto ustanovenie sa má vykladať v rámci kontextu, v akom sa uvádza podľa účelu a štruktúry šiestej smernice, pričom treba osobitne brať do úvahy ratio legis oslobodenia, ktoré toto ustanovenie upravuje.
SD už v mnohých iných prípadoch definoval pojem nájom nehnuteľného majetku ako skutočnosť, kedy prenajímateľ prenecháva za odplatu nájomcovi právo užívať určitú nehnuteľnosť a po určitú dohodnutú dobu tak, akoby bol jej vlastníkom s vylúčením takéhoto práva pre akúkoľvek inú osobu.
Vlastné trvanie nájmu nie je samo osebe určujúcou skutočnosťou, ktorá by umožňovala kvalifikovať zmluvu o nájme nehnuteľného majetku v zmysle práva Spoločenstva, aj keď dĺžka trvania ubytovania môže byť vhodným rozlišovacím kritériom medzi hotelovým ubytovaním a prenájmom bytových priestorov.
V každom prípade nie je nutné, aby toto trvanie bolo určené v čase uzavretia zmluvy. V skutočnosti je potrebné vziať do úvahy reálnosť zmluvných vzťahov. Trvanie nájmu môže byť skrátené alebo predĺžené po vzájomnej dohode zmluvných strán v priebehu plnenia zmluvy.
Ak predmetom zmluvy je hlavne pasívne prenechanie na užívanie miestností v budovách za odplatu viažucu sa na plynutie času a nie služba, ktorá by oprávňovala použitie inej kvalifikácie, ide o prenájom nehnuteľnosti, bez ohľadu na to, ako je zmluva nazvaná.
3. Prijaté služby súvisiace s nájmom nebytových priestorov
Službami súvisiacimi s nájmom nebytových priestorov, ktoré môže zabezpečovať prenajímateľ, sú napríklad strážne a upratovacie služby.
V prípade bezpečnostných a strážnych služieb súvisiacich s ochranou objektov, ktorými sú služby monitorovania objektov prostredníctvom kamerových a elektronických zabezpečovacích systémov a na ne nadväzujúce služby stacionárnej (strážna služba v objekte) a mobilnej ochrany objektov (výjazdová strážna služba), miestom dodania týchto služieb podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
Pokiaľ samotné poskytovanie služieb dostatočne úzko súvisí s nehnuteľným majetkom, považuje sa za službu súvisiacu s nehnuteľnosťou, pri ktorej sa miesto dodania určí podľa § 16 ods. 1. Pri bezpečnostných a strážnych službách súvisiacich s ochranou objektov existuje nehnuteľnosť ako objekt, na ktorý sa služba vzťahuje. Podkladom pre posúdenie bezpečnostných a strážnych služieb súvisiacich s ochranou objektov ako služieb súvisiacich s nehnuteľnosťou môže byť zmluva, ktorej predmetom je ochrana objektov.
Na rozdiel od uvedeného v prípade bezpečnostných a strážnych služieb súvisiacich s ochranou osôb, osôb a majetku pri preprave, logistikou finančných hotovostí sa miesto dodania týchto služieb určí podľa § 15 ods. 1, resp. § 15 ods. 2 zákona o DPH. Pri bezpečnostných a strážnych službách poskytovaných pri rôznych športových, kultúrnych a iných spoločenských podujatiach je potrebné dôsledne preskúmať, čoho konkrétne sa tieto služby týkajú a aký je objekt ochrany a až následne určiť právny režim z hľadiska zákona o DPH. Pri posudzovaní miesta dodania upratovacích prác poskytovaných za protihodnotu je potrebné skúmať, či objekt, na ktorý sa služba vzťahuje, možno považovať za nehnuteľný majetok a či je vzťah medzi službou, ktorou je upratovanie, a nehnuteľnosťou, v ktorej alebo na ktorej sa služba uskutočňuje, dostačujúci.
Pokiaľ sa upratovacie práce, ako sú napríklad čistiace práce, umývanie okien alebo upratovanie kancelárií, vykonávajú na nehnuteľnosti alebo v nehnuteľnosti, miesto dodania sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, čo znamená, že miestom dodania je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Rovnako sa postupuje pri určení miesta dodania deratizačných služieb vykonaných v priestoroch nehnuteľností.
Ak sa upratovacie a čistiace práce viažu na konkrétnu, a to v zmluve určenú hnuteľnú vec (napríklad stroj), okolnosť, že táto hnuteľná vec je umiestnená v nehnuteľnosti, nemá vplyv na určenie, že čistiace práce vykonané na hnuteľnom majetku sa nepovažujú za služby vzťahujúce sa na nehnuteľnosť.
4., 5., 6. Vznik daňovej povinnosti pri prenájme nehnuteľností
4. Vznik daňovej povinnosti pri prenájme nehnuteľností
Daňová povinnosť na DPH pri dodaní služby vzniká podľa ustanovenia § 19 ods. 2 zákona o DPH, podľa ktorého je dňom vzniku daňovej povinnosti deň dodania služby.
Pri opakovaných dodávkach služieb (teda aj pri nájme) sa deň dodania stanoví osobitným spôsobom, a to podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH. Platí, že za deň dodania sa považuje najneskôr posledný deň obdobia, na ktoré sa vzťahuje dohodnutá platba za opakovanú dodávku (nájom). Ak teda platiteľ – prenajímateľ, nájom nehnuteľností zdaňuje, uskutočňuje opakované dodanie služby, pri ktorom sa za deň dodania a tým i deň vzniku daňovej povinnosti považuje najneskôr posledný deň zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa platba nájomného vzťahuje. Ak by však platba za nájom bola dohodnutá za obdobie dlhšie ako dvanásť mesiacov, potom by sa služba považovala za dodanú najneskôr posledným dňom dvanásteho mesiaca.
V prípade, ak by platba za opakované dodanie bola prijatá vopred – t. j. pred obdobím, na ktoré sa vzťahuje, potom podľa § 19 ods. 4 zákona o DPH vznikne prenajímateľovi daňová povinnosť dňom prijatia platby (nie najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba vzťahuje).
V prípade, ak prenajímateľ poskytuje nájom oslobodený od DPH, daňová povinnosť nevzniká. Prípadná úhrada nájomného vopred nemá vplyv na deň dodania, t. j. na zdaňovacie obdobie, v ktorom je uvedené oslobodené opakované dodanie v daňovom priznaní. To znamená, že v takomto prípade sa neuplatňuje ustanovenie § 19 ods. 4 zákona o DPH, pretože nedochádza k vzniku daňovej povinnosti.
Príklad č. 10:
Prenajímateľ – vlastník nehnuteľnosti, má uzatvorenú nájomnú zmluvu s platiteľom DPH, podľa ktorej sú dohodnuté platby nájomného do 20. dňa príslušného kalendárneho mesiaca trvania nájmu. Za deň dodania opakovanej služby sa považuje najneskôr deň 31. 1. 2014, 28. 2. 2014, 31. 3. 2014 atď.
Príklad č. 11:
Prenajímateľ má uzatvorenú nájomnú zmluvu s platiteľom DPH, podľa ktorej sú dohodnuté platby nájomného do 10. dňa nasledujúceho mesiaca po uplynutí kalendárneho štvrťroku. Za deň dodania opakovanej služby sa považuje najneskôr deň 31. 3. 2014, 30. 6. 2014, 30. 9. 2014 a 31. 12. 2014.
Príklad č. 12:
Prenajímateľ sa dohodol s nájomcom na dobe prenájmu od 1. 2. 2013 do 31. 12. 2014 s tým, že k úhrade nájomného za celú dobu trvania nájmu dôjde dňom ukončenia nájomnej zmluvy (31. 12. 2014). Za deň dodania služby sa v tomto prípade považuje najneskôr deň 31. 1. 2014.
Príklad č. 13:
Prenajímateľ má uzatvorenú nájomnú zmluvu s platiteľom DPH, podľa ktorej sú dohodnuté platby nájomného pre rok 2014 tak, že za prvý polrok je úhrada splatná do 31. 1. 2014 a za druhý polrok je úhrada splatná do 31. 7. 2014. Dňom dodania opakovanej služby je najneskôr deň 30. 6. 2014 a 31. 12. 2014. Dňom vzniku daňovej povinnosti bude deň prijatia úhrad prenajímateľom (ide o platby vopred), t. j. ak úhrada za prvý polrok 2014 bola pripísaná na účet prenajímateľa dňa 31. 12. 2013, tento deň bol zároveň dňom vzniku daňovej povinnosti (nie deň dodania opakovanej služby). Ak úhrada za druhý polrok 2014 bude prijatá dňa 2. 1. 2015 (nepôjde o platbu vopred), dňom vzniku daňovej povinnosti bude deň dodania opakovanej služby (najneskôr), t. j. deň 31. 12. 2014.
Príklad č. 14:
Vlastník nehnuteľnosti prenajíma svoje priestory bez DPH od 1. 7. 2014 do 31. 12. 2014. Nájomné je splatné do 5. dňa po ukončení kalendárneho mesiaca. Za júl 2014 bude nájomné zaplatené dňa 30. 6. 2014. V tomto prípade skutočnosť, že úhrada za júl 2014 bola uskutočnená vopred, nemá vplyv na posúdenie dňa dodania opakovanej služby. Nájom za júl 2014 bude uvedený v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie júl 2014.
5. Prefakturácia energií
Vo väčšine prípadov prenajímateľ okrem samotného nájmu nehnuteľnosti obstaráva pre nájomcu aj dodanie energií, pričom môže byť dohodnuté, že:
- Spotreba energií je zahrnutá v nájomnom ako jeho súčasť pevnou cenou, teda nie je zohľadňovaná skutočná spotreba.
V tomto prípade sú energie súčasťou ceny nájmu, t. j. súčasťou režimu zdanenia alebo oslobodenia (podľa toho, ako je fakturovaný samotný nájom).
- Spotrebu energií fakturuje prenajímateľ nájomcovi na základe skutočnej spotreby podľa presne odobratého množstva zisteného podľa stavu meračov alebo rozúčtovaním spotreby na základe faktúry obdržanej od dodávateľov energií (rozpočítanie na nájomcov môže byť uskutočnené napr. aj podľa plochy), pričom:
a) sú dohodnuté pevné zálohové platby (mesačné), po ktorých nasleduje vyúčtovanie (napr. po uplynutí štvrťroku);
Prefakturované energie nie sú súčasťou nájomného, preto aj v prípade, ak je nájomné oslobodené od dane, dodanie energií je prenajímateľom zdaňované – zálohové platby aj vyúčtovanie;
b) za každé obdobie opakovane poskytovaného nájmu je popri nájomnom požadovaná úhrada za presne dodané množstvo energií.
V prípade použitia tohto spôsobu za deň vzniku daňovej povinnosti sa podľa § 19 ods. 3 písm. c) považuje deň vyhotovenia faktúry nájomcovi, ktorou prenajímateľ žiada úhradu.
V prípade, ak prijatie zálohovej platby aj dodanie tovaru (energie) nastane v tom istom zdaňovacom období (napr. kalendárnom mesiaci), avšak v nižšej hodnote, ako bola prijatá záloha a vzniknutý preplatok má byť odberateľovi vrátený v nasledujúcom kalendárnom mesiaci, potom môže platiteľ – dodávateľ, postupovať nasledovne:
a) vychádzať z toho, že okrem vzniku daňovej povinnosti z dôvodu prijatia platby mu vznikne ďalšia daňová povinnosť nad rámec prijatej platby. Faktúru vyhotoví do 15 dní po vzniku poslednej daňovej povinnosti v príslušnom kalendárnom mesiaci. Vo faktúre uvedie výšku prijatej zálohovej platby a skutočné množstvo a hodnotu dodanej energie, pričom základom dane je hodnota skutočne dodanej elektrickej energie;
b) po zmeraní skutočnej spotreby za príslušný kalendárny mesiac vyhotoví dobropis v súlade s § 25 zákona o DPH, pretože došlo k zníženiu ceny. K zníženiu základu dane a dane dôjde v zdaňovacom období, v ktorom bol dobropis (faktúra pre účely DPH) vyhotovený. Odberateľovi je zároveň vrátený preplatok, ktorý vznikol z dôvodu prijatia vyššej zálohovej platby, ako bola cena skutočne spotrebovanej energie.
Príklad č. 15:
Úhrada energií ako súčasť nájomného
Za prenájom kancelárie má prenajímateľ dohodnutú s nájomcom sumu 500 €, ktorá zahŕňa okrem samotného nájmu aj spotrebu elektrickej energie, tepla a vody. Spotrebu týchto energií nájomcovi nerozúčtováva. Nájomné fakturuje bez DPH. V takomto prípade platiteľovi – prenajímateľovi, nevznikne nárok na odpočítanie dane z uvedených energií, resp. mu vznikne nárok na odpočítanie dane po prepočte koeficientom podľa § 50 zákona o DPH (ak časť prijatých energií je použitá na účel, pri ktorom vzniká nárok na odpočítanie dane).
Príklad č. 16:
Úhrada energie na základe skutočne spotrebovaného množstva
Prenajímateľ, ktorý prefakturováva nájomcovi dodanú elektrickú energiu na základe skutočne spotrebovaného množstva, za zdaňovacie obdobie apríl 2014 zistil skutočnú spotrebu dňa 20. 5. 2014. Faktúru nájomcovi vyhotovil dňa 27. 5. 2014, čo je zároveň deň vzniku daňovej povinnosti. Prenajímateľ uvedie dodanie elektrickej energie nájomcovi v daňovom priznaní za máj 2014.
6. Prefakturácia obstaraných služieb
Pri prefakturácii služieb, ktoré prenajímateľ obstaral pre nájomcu (vrátane opakovane dodávaných), platí, že prenajímateľ služby sám prijal a následne dodal (§ 9 ods. 4 zákona o DPH). Daňová povinnosť podľa § 19 ods. 6 zákona o DPH v takomto prípade vzniká dňom vyhotovenia faktúry, ktorou prenajímateľ ako obstarávateľ služby požaduje odplatu za túto službu.
Ak faktúra nie je vyhotovená do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola služba dodaná, daňová povinnosť vzniká posledným dňom tretieho kalendárneho mesiaca, v ktorom bola služba dodaná.
V prípade, ak by nájomca uskutočnil úhradu pred vyhotovením faktúry, vznikne prenajímateľovi – obstarávateľovi, daňová povinnosť dňom prijatia platby (prijatá platba je vrátane DPH), t. j. uplatní sa ustanovenie § 19 ods. 4 zákona o DPH.
V prípade telekomunikačných služieb zákon osobitne stanovuje, čo sa považuje za deň ich dodania v prípade, ak ich poskytujú oprávnené osoby, ktoré majú povolenie na základe zákona č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov. Dňom dodania týchto služieb a tým aj dňom vzniku daňovej povinnosti je podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH najneskôr deň vyhotovenia faktúry. Ak by však faktúra nebola vyhotovená do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po období, ku ktorému sa opakovane dodávaná telekomunikačná služba viaže, vznikne daňová povinnosť posledným dňom tretieho kalendárneho mesiaca. Z uvedeného vyplýva, že dňom dodania u poskytovateľa týchto služieb môže byť aj skorší deň, ako je deň vyhotovenia faktúry. Podľa toho, ktorý deň považoval poskytovateľ telekomunikačných služieb za deň dodania (uviedol ho na faktúre) a tým aj za deň vzniku daňovej povinnosti, vznikne odberateľovi – v danom prípade prenajímateľovi nehnuteľnosti, právo na odpočítanie dane (podľa § 49 ods. 1 zákona o DPH právo na odpočítanie dane vzniká platiteľovi v deň, kedy vznikla dodávateľovi daňová povinnosť).
Príklad č. 17:
Prefakturácia telekomunikačných služieb
Spoločnosť, ktorá poskytuje telekomunikačné služby, za obdobie od 1. 3. 2014 do 31. 3. 2014 vyhotovila faktúru dňa 10. 4. 2014, pričom ako deň dodania služby uviedla deň 31. 3. 2014 (teda nie deň vyhotovenia faktúry). Právo na odpočítanie dane vzniklo prenajímateľovi – platiteľovi, pre ktorého bola služba dodaná, v zdaňovacom období marec 2014 (za predpokladu, že do dňa podania daňového priznania mal faktúru).
Prefakturáciu obstaraných telekomunikačných služieb nájomcom za marec 2014 uskutoční prenajímateľ dňa 20. 4. 2014. Daňová povinnosť z titulu obstarania týchto služieb pre nájomcov vznikla prenajímateľovi dňa 20. 4. 2014.
7., 8. Rozsah odpočítania DPH v súvislosti s nájmom, príležitostný nájom
7. Rozsah odpočítania DPH v súvislosti s nájmom
Prenajímateľ, ktorý poskytovanie nájmu nehnuteľnosti alebo jej časti zdaňuje, má nárok na odpočítanie dane z tovarov a služieb prijatých na účely nájmu v zmysle ustanovenia § 49 ods. 2 zákona o DPH.
Ak nájom poskytovaný prenajímateľom je oslobodený od dane, potom podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH nevznikne nárok na odpočítanie dane z tovarov a služieb prijatých na účely poskytovania tejto služby.
V prípade, ak prenajímateľ v rámci tej istej nehnuteľnosti časť nájomných vzťahov zaťažuje DPH a časť nájomných vzťahov je od DPH oslobodená, potom postupuje pri odpočítaní DPH z tovarov a služieb prijatých na účely poskytovania tohto nájmu podľa § 49 ods. 4 zákona o DPH, t. j. odpočítateľnú daň zistí na základe prepočtu koeficientom podľa § 50 zákona o DPH.
Uvedené sa týka aj prijatých faktúr za energie, ktoré prenajímateľ nájomcovi (nájomcom) prefakturováva, má nárok na odpočítanie dane. Možnosť odpočítania dane z energií použitých pre účely vlastnej podnikateľskej činnosti prenajímateľa sa posúdi podľa toho, akú činnosť v rámci podnikania vykonáva (vecné priraďovanie podľa § 49 ods. 2 až 4 zákona o DPH).
Rovnako postupuje prenajímateľ pri odpočítaní dane zo služieb obstaraných pre svojich nájomcov (telekomunikačných, strážnych, upratovacích a pod.).
Aby právo na odpočítanie dane mohlo byť uplatnené, platiteľ musí splniť aj formálne predpoklady uvedené v § 51 ods. 1 zákona o DPH, t. j.:
- v prípade tuzemských dodávok musí mať faktúru – doklad na účely DPH, vyhotovenú dodávateľom – platiteľom DPH,
- v prípade služieb prijatých zo zahraničia, pri ktorých je povinný odviesť daň, musí byť táto daň uvedená v záznamoch vedených pre daňové účely podľa § 70 zákona o DPH,
- pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu musí mať faktúru vyhotovenú platiteľom z iného členského štátu,
- pri dovoze tovaru z tretieho štátu musí mať dovozný doklad potvrdený colným orgánom.
Daň si môže platiteľ odpočítať (§ 51 ods. 2) najskôr v zdaňovacom období, v ktorom vznikla daňová povinnosť, ak zároveň má príslušný doklad na účely DPH, alebo najneskôr v poslednom zdaňovacom období kalendárneho roka, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo (má možnosť „posunúť si“ odpočítanie dane do ďalších zdaňovacích období).
Rozsah výšky DPH, ktorú si platiteľ odpočíta, zistí tzv. vecným priradením vstupných plnení k plneniam výstupným. Prakticky sa vykoná vecné priradenie tak, že prijaté faktúry sa rozdelia do 3 skupín podľa toho, na aký účel majú byť použité prijaté plnenia, ktoré tieto faktúry reprezentujú. Podľa vyššie uvedených ustanovení zákona má platiteľ nárok na odpočítanie:
- celej výšky DPH súvisiacej s prijatými zdaniteľnými plneniami (§ 49 ods. 2), ak sú tieto plnenia použité na činnosť prenajímateľa, pri ktorej má nárok na odpočítanie DPH – 1. skupina faktúr,
- nemá žiadny nárok na odpočítanie uvedenej DPH (§ 49 ods. 3), ak tieto prijaté plnenia majú byť použité výlučne na činnosť prenajímateľa oslobodenú od DPH (oslobodenie podľa § 28 až § 41) – 2. skupina faktúr,
- má nárok na odpočítanie pomernej časti DPH (§ 49 ods. 4), ak prijaté plnenia majú byť použité na činnosť prenajímateľa pri ktorej má nárok na odpočítanie celej výšky DPH, a súčasne majú byť použité aj na také jeho plnenia, pri ktorých nemá nárok na žiadny odpočet. Pomerná výška DPH, ktorá môže byť odpočítaná, sa zistí koeficientom (§ 50), ktorým sa príslušná vstupná DPH vynásobí – t. j. 3. skupina faktúr.
Špecifikácia 3. skupiny záleží od konkrétnych podmienok, za ktorých je prenájom nebytových priestorov uskutočňovaný, a od toho, aké má platiteľ – prenajímateľ, prijaté zdaniteľné obchody v súvislosti s prenájmom.
Ak je napríklad predmetný nebytový priestor samostatná nehnuteľnosť (budova), prijaté faktúry napr. za dodané energie, údržbu budovy a podobne, ktoré sa viažu na túto budovu, budú spadať do 2. skupiny podľa vyššie uvedeného rozdelenia. Uvedené prijaté tovary a služby budú totiž súvisieť len s prenájmom – službou oslobodenou od DPH, preto nevznikne žiadny nárok na odpočítanie. V prípade, ak by platiteľ prijal napr. poradenskú službu, pričom by išlo o poradenstvo vo vzťahu k jeho podnikateľskej činnosti ako takej, t. j. táto služba by sa netýkala len činnosti prenájmu, ale celého jeho podnikania, potom by táto služba bola prijatým plnením, pri ktorom má platiteľ nárok na odpočítanie len pomernej časti DPH, t. j. išlo by o faktúru, ktorá by bola zaradená do skupiny č. 3.
Ak by predmetný prenajímaný nebytový priestor bol len časťou nehnuteľnosti, ktorá by bola využívaná aj na iný účel – napr. prenajímateľ by v nej mal svoje podnikateľské priestory súvisiace s jeho činnosťou, pri ktorej mu vzniká nárok na odpočítanie dane (§ 49 ods. 2), potom v súvislosti s prijatými plneniami vzťahujúcimi sa na celú nehnuteľnosť, t. j. takými prijatými faktúrami, ktoré sa neviažu len na prenájom alebo sa neviažu len na ostatnú činnosť, ale súvisia so všetkými činnosťami, ktoré sú v budove uskutočňované, by vznikol nárok na pomerný odpočet DPH. Také prijaté faktúry by boli v súvislosti s vecným priraďovaním vstupných plnení k výstupom platiteľa zaradené do 3. skupiny.
Môže ísť napr. o faktúry za strážnu službu vykonávanú v celej budove, upratovacie práce fakturované ako celok za celú budovu, stavebné práce týkajúce sa celej budovy (napr. oprava strechy, zateplenie budovy); energie, ak nájomcom nie je fakturované presne dodané množstvo energií, ktorú spotrebovali (v cene nájmu je zahrnutý paušál za energie).
Rovnaký princíp vecného priraďovania v súvislosti s odpočítaním dane sa uplatní aj u nájomcu. Ak mu prenajímateľ fakturuje nájom s DPH, možnosť a rozsah odpočítania DPH závisí od toho, akú činnosť v predmetnej nehnuteľnosti nájomca vykonáva.
8. Príležitostný nájom
V súvislosti s uplatnením pomerného odpočítania podľa ustanovenia § 50 ods. 2 písm. d) zákona o DPH platí, že do čitateľa ani menovateľa koeficientu sa neuvádzajú výnosy (príjmy) príležitostného nájmu nehnuteľnosti.
Uvedené príležitostné transakcie, ktoré sa neuvádzajú do koeficientu, sú také transakcie, ktoré nemajú charakter základnej, resp. hlavnej činnosti platiteľa dane; netvoria značnú časť obratu z celkového obratu platiteľa dane; platiteľ dane ich nevykonáva opakovane a pri vykonávaní týchto činností (príležitostných) platiteľ dane nemá opakujúce sa náklady a súvisiace náklady na tieto činnosti netvoria značnú časť celkových nákladov.
Pri posúdení príležitostnej transakcie je potrebné postupovať vždy individuálne a na identifikovanie príležitostnej transakcie nemusia platiť všetky vyššie uvedené podmienky súčasne; vychádza sa však z predpokladu, že ak sú vyššie uvedené podmienky splnené súčasne, tak je uvedená transakcia vykonaná príležitostne.
Na posúdenie transakcie, či ide o príležitostnú, t. j. takú, ktorá nie je sústavnou činnosťou platiteľa, na ktorú má vyčlenených zamestnancov alebo na ktorú má zriadenú osobitnú organizačnú jednotku, alebo ktorá si vyžaduje určité opakujúce sa ekonomické náklady vo forme prijatých tovarov a služieb, je možné podporne využiť aj rozsudok ESD C-77/01, kde je okrem iného uvedené, že za príležitostné transakcie sa považujú tie, ktoré zahŕňajú iba veľmi obmedzené použitie aktív a služieb, ktoré podliehajú dani.
Pri príležitostnom nájme nehnuteľnosti je potrebné veľmi dôkladne posúdiť, kedy ide o sústavnú činnosť platiteľa dane; aj v týchto prípadoch platí, že tieto činnosti sú príležitostné vtedy, ak si nevyžadujú ekonomické náklady, resp. náklady sú len v zanedbateľnej miere.
9. Riešené problémy z praxe vo vzťahu k prenájmu nehnuteľnosti
9.1 Odpočítanie DPH u nájomcu, ak prenajímateľ je neplatiteľom DPH
Platiteľ má v prenájme nebytové priestory, pričom prenajímateľ je neplatiteľ DPH. Faktúry od dodávateľov elektriny a ostatných energií sú vystavené priamo na platiteľa – nájomcu. Môže si platiteľ uplatniť z týchto faktúr DPH?
Riešenie:
Dodávatelia energií uskutočňujú dodanie tovaru priamo nájomcovi – platiteľovi DPH. Právo na odpočítanie DPH z predmetných faktúr si nájomca – platiteľ, môže uplatniť v zmysle § 49 ods. 1 zákona o DPH, pretože dodávateľovi vznikla daňová povinnosť a v zmysle § 49 ods. 2 citovaného zákona – ak je účel použitia prijatého tovaru na takú podnikateľskú činnosť platiteľa, pri ktorej mu vzniká právo na odpočítanie dane.
9.2 Podnájom uskutočňovaný pre neplatiteľa DPH
Platiteľ DPH – právnická osoba v SR, má uzavretú zmluvu o nájme nehnuteľnosti. Faktúru dostáva od dodávateľa s DPH, následne ju celú prenajíma bez DPH neplatiteľovi DPH.
Riešenie:
Uskutočňovaný podnájom neplatiteľovi DPH je oslobodený od dane podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH. Nájom fakturovaný vlastníkom nehnuteľnosti platiteľovi dane s DPH je prijatou službou, ktorá priamo súvisí s poskytovaným podnájmom (oslobodeným od dane). To znamená, že platiteľ je pri posudzovaní možnosti odpočítania DPH z fakturovaného nájmu povinný postupovať v zmysle § 49 ods. 3 zákona o DPH. Podľa uvedeného ustanovenia si platiteľ nemôže odpočítať DPH z prijatej služby použitej na dodanie služby oslobodenej od dane podľa § 38 zákona.
9.3 Prenájom kinosály
Platiteľ DPH v SR uskutočňuje pre zdaniteľnú osobu z ČR prenájom kinosály a poskytuje služby s tým súvisiace – prenájom javiskovej techniky, službu javiskového technika, sťahovanie aparatúry, usporiadateľské a požiarne služby, predpredaj vstupeniek. Ako má postupovať pri fakturácii z hľadiska DPH pri jednotlivých činnostiach?
Riešenie:
Miesto dodania služby, ktorou je v danom prípade nájom nebytového priestoru – kinosály, sa nachádza podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH tam, kde sa predmetná nehnuteľnosť – kinosála, nachádza, t. j. v SR. Prenájom javiskovej techniky, služba javiskového technika, sťahovanie aparatúry, usporiadateľské a požiarne služby, predpredaj vstupeniek – to sú všetko činnosti, ktoré sú poskytované práve v súvislosti s nájmom kinosály. Ak by nedošlo k nájmu kinosály, neboli by poskytované ani uvedené činnosti, z čoho vyplýva, že v danom prípade nie je dôvod, aby boli posudzované ako samostatné plnenia.
Základom dane podľa § 22 ods. 1 zákona o DPH pri dodaní tovaru a služby je všetko, čo tvorí protihodnotu, ktorú dodávateľ prijal alebo má prijať od svojho odberateľa – príjemcu plnenia, alebo od inej osoby za dodanie tovaru alebo služby, zníženú o daň. Do základu dane sa okrem iného zahŕňajú aj všetky náklady (výdavky) súvisiace s dodaním tovaru alebo služby (v zákone uvedené len v príkladoch).
V predmetnom prípade sú so službou nájmu spojené ďalšie činnosti – vyššie uvedené, potrebné na jej realizáciu, ktoré zabezpečuje dodávateľ služby – prenajímateľ. Vzhľadom na to, že tieto činnosti sú len doplnkového charakteru k činnosti hlavnej (nájmu), netvoria samostatný základ dane, ale sú súčasťou základu dane hlavného plnenia – nájmu.
POZNÁMKA
Pri uvedených činnostiach súvisiacich s nájmom kinosály sa preto osobitne neurčuje miesto dodania. Miesto dodania hlavnej služby a s ňou súvisiacich je rovnaké – určí sa podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, t. j. nachádza sa tam, kde sa nachádza predmetná nehnuteľnosť.
To znamená, že predmet DPH sa nachádza v SR, podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH je osobou povinnou platiť DPH v SR platiteľ, ktorý službu dodal (prenajímateľ kinosály).
9.4 Prenájom chaty
Firma – platiteľ DPH, prenajala pre svojich zamestnancov chatu na víkend. Prenajímateľ – vlastník chaty, je platiteľom DPH, faktúru za nájom vyhotovil s DPH (aby si mohol uplatňovať odpočty DPH v súvislosti s prenajímaním chaty).
Riešenie:
Firma ako nájomca nemá nárok na odpočítanie DPH z uvedenej faktúry na základe § 49 ods. 2 zákona o DPH, pretože túto prijatú službu nevyužíva na účely svojho podnikania. Ide o službu využitú na účely rekreácie, športu a zábavy zamestnancov firmy. Na účely DPH nie je podstatné, z akých zdrojov firma tento nájom financuje (napr. zo sociálneho fondu).
9.5 Zmena režimu uplatňovania DPH prenajímateľom
Spoločnosť – platiteľ DPH, poskytuje v rámci svojej podnikateľskej činnosti i nájom priestorov platiteľom DPH. Pre spoločnosť bolo doteraz výhodnejšie (nízke vstupné náklady) fakturovať ho bez DPH. Pretože sa situácia zmenila, spoločnosť sa rozhodla, že od určitého dátumu nebude nájom pre platiteľov oslobodený od dane. Môže túto zmenu vykonať v priebehu roku?
Riešenie:
Z ustanovenia § 38 ods. 5 zákona o DPH vyplýva, že platiteľ sa môže pri prenájme nehnuteľnosti alebo jej časti inému platiteľovi rozhodnúť, že nájom nebude oslobodený od dane. Z ustanovenia nevyplýva žiadne obmedzenie ani žiadne ďalšie podmienky, čo znamená, že platiteľ sa môže takto rozhodnúť v ktoromkoľvek zdaňovacom období (nemusí to byť od začiatku roka a nemusí to ani byť po celý rok) a rozhodnutie môže byť individuálne – to znamená, že v zákone nie je ani podmienka, že rozhodnutie musí byť rovnaké voči všetkým platiteľom. Zákon si nevyžaduje takéto rozhodnutie oznamovať správcovi dane.
9.6 Nájom budovy, ktorú platiteľ nemá zaradenú v obchodnom majetku
Fyzická osoba – platiteľ DPH, vlastní nehnuteľnosť, ktorú nemá zaradenú v obchodnom majetku a prenajíma ju ako občan, nie ako podnikateľ, t. j. bez DPH. Má táto skutočnosť vplyv na údaje uvedené v daňovom priznaní, ktoré podáva ako platiteľ DPH?
Riešenie:
Nájom nehnuteľnosti je na účely DPH považovaný za dodanie (poskytnutie) služby podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona o DPH .Predmetom DPH je podľa § 2 ods. 1 písm. b) citovaného zákona dodanie služby zdaniteľnou osobou za protihodnotu v tuzemsku. Za zdaniteľnú osobu sa podľa § 3 ods. 1 zákona o DPH považuje každá osoba, ktorá nezávisle uskutočňuje ekonomickú činnosť.
Podľa ustanovenia § 3 ods. 2 sa za ekonomickú činnosť (podnikanie) považuje aj využívanie hmotného a nehmotného majetku na účely dosahovania príjmu z tohto majetku.
UPOZORNENIE
Z uvedeného vyplýva, že v prípade nájmu nehnuteľnosti sa za zdaniteľnú osobu považuje aj fyzická osoba – nepodnikateľ, teda aj nájom nehnuteľnosti, ktorá nie je u platiteľa DPH zaradená v obchodnom majetku, je predmetom DPH.
V súvislosti s týmto nájmom (bez DPH) nemá platiteľ nárok na odpočítanie DPH.
V prípade, ak platiteľovi vznikne (z iného titulu) v príslušnom kalendárnom roku povinnosť prepočítať vstupnú daň z niektorých faktúr koeficientom, potom pri výpočte koeficientu zahrnie do jeho menovateľa aj uvedený nájom.
9.7 Zábezpeka zaplatená nájomcom
Platiteľ DPH má v zmluve o nájme (prenajímateľ) dohodnuté, že nájomca sa zaväzuje zaplatiť zábezpeku v určitej výške. Zložený depozit bude nájomcovi vrátený v plnej výške po ukončení nájomného vzťahu a splnenia si všetkých finančných záväzkov (uhradenie všetkých pravidelných platieb nájomného, prípadne vzniknuté škody). V prípade nedodržania týchto podmienok má prenajímateľ právo znížiť výšku depozitu o všetky finančné záväzky nájomcu voči prenajímateľovi. Je depozit považovaný za zdaniteľné plnenie, resp. oslobodená finančná služba podľa § 39 zákona o DPH alebo platba zábezpeky nie je vôbec predmetom dane z pridanej hodnoty?
Riešenie:
Zloženie depozitu vo forme finančných prostriedkov, ak tieto majú byť použité pre prípad nesplnenia finančných záväzkov, prípadne vzniknutých škôd nepredstavuje úhradu za zdaniteľný obchod. Účelom depozitu totiž nie je úhrada zálohy za konkrétne zdaniteľné plnenie – dodávanú službu (nájomné), alebo dodávaný tovar (napr. refakturované energie), ale ide o vytvorenie finančnej rezervy pre prípad nesplnenia nejakého, a to vopred nedefinovaného záväzku. Takéto finančné plnenie, ktoré sa neviaže na konkrétnu dodávku v budúcnosti, nepodlieha DPH, na prijatie takejto platby sa nevzťahuje povinnosť vyplývajúca z ustanovenia § 19 ods. 4 zákona o DPH.
POZNÁMKA
Citované ustanovenie zakladá vznik daňovej povinnosti za platby prijaté pred uskutočnením zdaniteľného obchodu – dodania služby alebo tovaru, ktoré nastane v budúcnosti, čo – ako vyplýva z vyššie uvedeného, nie je predmetný prípad.
Poznámka redakcie:
§ 9 ods. 1 písm. b) zákona o DPH
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR