Obsah
Dátum publikácie:28. 5. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Ďalšie služby súvisiace s nehnuteľnosťou
V prípade služieb, ktoré sú poskytované v súvislosti s nehnuteľnosťou, pri určení miesta dodania týchto služieb je potrebné skúmať, či je vzťah medzi predmetnou poskytovanou službou a nehnuteľným majetkom dostačujúci. Pretože veľké množstvo služieb súvisí určitým spôsobom s nehnuteľnosťou, bolo by v rozpore so zásadami určenia miesta dodania, aby do tohto ustanovenia patrilo každé poskytovanie služieb, teda aj takých, ktoré sa len vo veľmi zanedbateľnej miere viažu k nehnuteľnému majetku.
Pokiaľ však samotné poskytovanie služieb dostatočne úzko súvisí s nehnuteľným majetkom, miesto dodania služby a tým aj určenie štátu, v ktorom je služba predmetom zdanenia, sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH. Podľa citovaného ustanovenia miestom dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť vrátane realitnej činnosti a činnosti znalcov, ubytovacích služieb, poskytnutia práva na užívanie nehnuteľnosti, služieb zameraných na prípravu a koordináciu stavebných prác, ako sú služby poskytované architektmi a osobami zabezpečujúcimi stavebný dozor, je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
POZNÁMKA
Uvedené pravidlo miesta dodania služby sa uplatňuje bez ohľadu na to, či príjemcom služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť je zdaniteľná osoba alebo osoba iná ako zdaniteľná osoba. Posúdenie postavenia príjemcu služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť má význam v prípade určenia osoby povinnej platiť daň, ak službu vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť s miestom dodania v tuzemsku poskytuje zahraničná osoba.
Vo všeobecnosti platí, že osobou povinnou platiť daň pri dodaní tovaru alebo služby v tuzemsku je platiteľ dane podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH. Ak však napríklad službu vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť, uvedenú v § 16 ods. 1 zákona o DPH, poskytne zdaniteľnej osobe, ktorá má sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň alebo bydlisko v tuzemsku, zahraničná osoba z iného členského štátu alebo z tretieho štátu, a miesto dodania služby je v tuzemsku, osobou povinnou platiť daň pri tejto službe je podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH táto zdaniteľná osoba ako príjemca služby. Pokiaľ však príjemca služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť s miestom dodania v tuzemsku nie je zdaniteľnou osobou, osobou povinnou platiť daň je poskytovateľ služby podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH ako platiteľ dane.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
1. Stavebné práce a demolačné práce
Stavebné práce sú odborné činnosti, ktorými sa uskutočňuje stavba zo stavebných výrobkov. Miestom dodania stavebných prác je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Stavebnými prácami môžu byť napr. zemné práce, murárske práce, stavebno-inštalačné práce a pod. Pri stavebných opravách a rekonštrukciách nehnuteľností, pri prácach spojených s výstavbou infraštruktúry (diaľnic, železníc), s výstavbou inžinierskych sietí (elektrických vedení, plynovodov, vodovodov, telekomunikačných rozvodov a pod.) je miestom dodania služby miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
Príklad č. 1:
Slovenská spoločnosť – platiteľ A, získala kontrakt na stavebné práce pri výstavbe nákupného centra v Írsku. Miestom dodania stavebných prác je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. Írsko – ide o služby dodané v zahraničí. Vykonané stavebné práce nie sú predmetom dane podľa § 2 ZDPH, pretože miesto dodania služby nie je v tuzemsku.
Platiteľ by sa mal informovať v Írsku o svojich povinnostiach z dôvodu vykonávania zdaniteľných obchodov, resp. o možnosti prenosu daňovej povinnosti na príjemcu služby podľa írskeho zákona o DPH.
Zdaniteľné obchody s miestom dodania v zahraničí platiteľ neuvádza v daňovom priznaní k DPH. Takéto zdaniteľné obchody platiteľ uvádza v záznamoch o dodaných tovaroch a službách vedených podľa § 70 ZDPH.
Platiteľ A si od slovenského podnikateľa – platiteľa B, prenajal stavebné mechanizmy, ktoré využije pri stavebných prácach v Írsku. Platiteľ B k cene prenájmu uplatnil 20 % daň. Platiteľ A podľa § 49 ods. 6 ZDPH môže odpočítať daň aj v prípade, ak tovary a služby použije na podnikanie v zahraničí, ak by táto daň bola odpočítateľná, keby táto činnosť bola vykonávaná v tuzemsku. Platiteľ A si teda môže odpočítať daň z prenájmu stavebných mechanizmov, ktoré využije pri stavebných prácach v Írsku, uplatnenú platiteľom B v rozsahu a za podmienok podľa § 49 až § 51 ZDPH.
Od dodania stavebných prác vzťahujúcich sa na nehnuteľnosť je potrebné odlíšiť dodanie stavby alebo jej časti na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy. Ide o prípady, keď dodávateľ nedodáva jednotlivé stavebné práce, ale dodáva stavbu ako celok, napr. stavba rodinného domu na kľúč.
Ak zdaniteľná osoba na základe komisionárskej alebo inej obdobnej zmluvy, na základe ktorej koná vo svojom mene na účet inej osoby, obstará dodanie služby, podľa § 9 ods. 4 zákona o DPH platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala. Ak zdaniteľná osoba obstará vykonanie stavebných prác vzťahujúcich sa na nehnuteľnosť, platí, že zdaniteľná osoba tieto stavebné práce sama prijala a sama dodala. Tak ako u obstarávateľa stavebných prác, tak aj u jeho subdodávateľa sa miesto dodania nachádza tam, kde sa nachádza nehnuteľnosť, pre ktorú sú práce vykonávané.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
2. Služby iné ako stavebné práce vzťahujúce sa na nehnuteľnosť
Služby iné ako stavebné práce vzťahujúce sa na nehnuteľnosť
- Vyhotovenie projektov na budovy alebo časti budov určených pre konkrétny pozemok bez ohľadu na to, či budova je alebo nie je postavená
Ide o služby projektantov, prípadne architektov, ktorí pripravujú projekty pre rozličné stavby, budovy alebo ich časti. Do tejto kategórie možno priradiť aj služby týchto osôb pri samotnej koordinácii stavebných prác.
POZNÁMKA
V prípade, že k realizácii projektu určeného pre konkrétnu nehnuteľnosť nedôjde, nemá to vplyv na daňový režim tejto služby. Vypracovanie projektu sa posúdi ako služba spojená s nehnuteľnosťou podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, pretože väzba tejto služby s konkrétnou nehnuteľnosťou je dostatočne úzka a priama.
- Poskytovanie dozoru na stavbe alebo bezpečnostných služieb
Ide o služby monitorovania objektov prostredníctvom kamerových a elektronických zabezpečovacích systémov a na ne nadväzujúce služby stacionárnej (strážna služba v objekte) a mobilnej ochrany objektov (výjazdová strážna služba).
- Výstavba inžinierskych sietí na zemi, rovnako ako aj stavebné a demolačné práce vykonávané na inžinierskych sieťach, ako sú potrubia pre plyn, vodu, kanalizáciu a pod.
- Údržba, rekonštrukcia a oprava inžinierskych sietí, ako sú potrubia pre plyn, vodu, kanalizáciu a pod.
Ak zdaniteľná osoba vo svojom mene pre inú osobu obstará dodanie služby, podľa § 9 ods. 4 zákona o DPH platí, že táto zdaniteľná osoba službu sama prijala a sama dodala. Ak zdaniteľná osoba obstará vo svojom mene pre inú osobu napríklad vykonanie stavebných prác vzťahujúcich sa na nehnuteľnosť, platí, že zdaniteľná osoba tieto stavebné práce sama prijala a dodala.
- Údržba, oprava a rekonštrukcia budovy alebo časti budovy, vrátane prác, ako sú upratovacie práce/čistiace práce, položenie obkladov, tapetovanie a parketovanie
Ak zdaniteľná osoba vykonáva plnenie, ktoré pozostáva z upratovacích a čistiacich prác v nehnuteľnosti, ako aj z čistenia zariadenia alebo stroja, ktoré nie je súčasťou nehnuteľnosti, ale sa v nehnuteľnosti nachádza, miesto dodania služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
- Prieskum a posúdenie rizika a integrity (neporušenosti) nehnuteľnosti
Inžinierske spoločnosti často odhadujú riziko nehnuteľnosti. Odhad rizika poskytujú najmä pre poisťovne ako podklad pre uzatváranie zmlúv o poistení nehnuteľnosti. Ide v podstate o určenie fyzického stavu nehnuteľnosti, pričom výstupom je správa obsahujúca technické zhodnotenie preventívnych opatrení proti vzniku možných škôd.
- Ocenenie nehnuteľnosti, vrátane prípadu, keď sa takáto služba poskytuje na účely poistenia, na určenie hodnoty majetku ako zábezpeky (záruky) pri úveroch alebo na ohodnotenie rizík a škôd v sporoch.
- Poskytovanie ubytovania v hotelovom sektore alebo v sektoroch s podobnou funkciou, ako sú prázdninové tábory alebo miesta určené na stanovanie, vrátane práva na ubytovanie na konkrétnom mieste v dôsledku prevodu dočasných práv na užívanie (právo využitia určitého rekreačného objektu po určitý čas v roku využívaný viacerými účastníkmi, ktorí sa vo využívaní objektu striedajú).
- Správa majetku, iná ako správa portfólia investovaného do nehnuteľností, spočívajúca v riadení (prevádzkovaní) obchodných, priemyselných alebo rezidenčných nehnuteľností ich vlastníkom alebo inou osobou v jeho mene.
- Práca na pôde, vrátane poľnohospodárskych prác, ako sú orba, siatie, zavlažovanie a hnojenie
Poľnohospodárske práce, ako sú napr. sejba, orba, kosba, žatevné práce, zber úrody a pod., sú službami vzťahujúcimi sa na nehnuteľnosť. Rovnako lesnícke práce, ako je napríklad výsadba lesných škôlok, výsadba stromov, výrub stromov a pod., môžu byť vykonávané len v súvislosti s dotknutým pozemkom (nehnuteľnosťou), na ktorom sa vykonávajú a ktorý predstavuje základný prvok pre vykonávanie uvedených prác. Pri určení miesta dodania uvedených služieb sa uplatňuje § 16 ods. 1 zákona o DPH. Miestom poskytovania služieb vzťahujúcich sa na nehnuteľný majetok je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
- Údržba a oprava, kontrola a dozor nad strojmi a zariadeniami, ak sa tieto stroje a zariadenia stanú súčasťou nehnuteľnosti.
- Právne služby týkajúce sa postúpenia alebo prevodu práv k nehnuteľnosti, rovnako ako aj určitých práv k nehnuteľnosti alebo vecných práv považovaných za hmotný majetok, ako sú služby notára, vypracovanie zmluvy o predaji alebo o kúpe nehnuteľnosti, a to aj v tom prípade, ak sa podkladová transakcia (smerujúca k právnej zmene majetku) neuskutoční.
- Postúpenie a prevod práv na využitie celej nehnuteľnosti alebo jej časti, vrátane licencie na využitie časti nehnuteľnosti, ako sú poskytnutie práva na rybolov a poľovanie alebo prístup do „lounge“ na letisku (vyhradené priestory na letisku s možnosťou vstupu len pre oprávnené osoby – napr. vlastníkov/držiteľov určených kreditných kariet), alebo použitie komunikácií, ktoré podliehajú mýtu, ako sú most alebo tunel.
- Služba prístupu a používania železničnej dopravnej cesty na území SR, v zmysle ktorej sa umožňuje iným spoločnostiam prevádzkovať jazdu vlakov v tuzemsku, môže byť poskytovaná len v súvislosti s nehnuteľným majetkom, ktorým je konkrétne vymedzená železničná dopravná cesta na území SR, ktorá predstavuje kľúčový a nevyhnutný prvok pri poskytnutí služby. Z uvedeného dôvodu ide o službu úzko súvisiacu s nehnuteľnosťou, pri ktorej sa miesto dodania určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
V prípade služby, ktorej predmetom je umožniť pobyt vagónov (stojné) na koľajniciach, ide o službu úzko súvisiacu s nehnuteľnosťou, ktorou je železničná trať na území SR. Miesto dodania takejto služby sa preto určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
- Používanie palubnej jednotky pre potreby určenia výšky mýta za používanie vymedzených pozemných komunikácií v SR je možné len na tomto vymedzenom území. Z uvedeného dôvodu sa prenájom palubnej jednotky považuje za službu vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť a miesto dodania tejto služby sa určí v zmysle § 16 ods. 1 zákona o DPH podľa miesta, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
Za odblokovanie palubnej jednotky sa prevádzkovateľovi vozidla/vodičovi účtuje poplatok v prípade, že spôsobil zablokovanie palubnej jednotky, čím znemožnil vyberať mýto na území SR. Odblokovanie palubnej jednotky je možné vykonať len na území SR, čo vyplýva z povahy použitej technológie. Keďže služba odblokovania palubnej jednotky úzko súvisí s prenájmom palubnej jednotky, miesto dodania služby odblokovania palubnej jednotky sa rovnako určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
- Sprostredkovanie predaja, lízingu alebo prenájmu nehnuteľností, rovnako ako aj určitých práv pri nehnuteľnostiach alebo vecných práv považovaných za hmotný majetok.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
3. Služby, ktoré sa nevzťahujú na nehnuteľnosť
Služby, pri ktorých sa miesto dodania neurčí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, sú napríklad:
- vypracovanie plánov na budovu alebo časti budovy, ak nie sú určené pre konkrétny pozemok;
- sprostredkovanie hotelového ubytovania alebo ubytovania v sektore s podobnou funkciou, ako sú prázdninové tábory alebo miesta vybudované na účely stanovania, ak boli poskytnuté sprostredkovane v cudzom mene a na cudzí účet;
Pri sprostredkovaní ubytovania osobou, ktorá koná v mene a na účet inej osoby (obstará ubytovanie), sa neuplatní § 16 ods. 1 zákona o DPH ako pri samotnom poskytnutí ubytovania.
Pri sprostredkovaní ubytovania sprostredkovateľom, ktorý koná v mene a na účet inej osoby pre zdaniteľnú osobu, sa miesto dodania sprostredkovateľskej služby určí podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH. Pri sprostredkovaní ubytovania sprostredkovateľom, ktorý koná v mene a na účet inej osoby pre inú ako zdaniteľnú osobu, je miestom dodania sprostredkovateľskej služby v zmysle § 16 ods. 13 zákona o DPH to isté miesto ako miesto dodania ubytovacej služby.
- inštalácia alebo montáž, údržba a oprava, kontrola alebo dozor nad strojmi alebo zariadeniami, ktoré nie sú alebo sa nestanú súčasťou nehnuteľnosti;
- správa portfóliových investícií do nehnuteľností;
- právne služby iné, ktoré sa netýkajú prevodu konkrétnej nehnuteľnosti;
- poskytnutie plochy (na umiestnenie stánku) na veľtrhu alebo výstave spolu s ostatnými súvisiacimi službami, ktoré umožňujú vystavovateľom ukázať tovar alebo služby, ako sú dizajn stánku, doprava a uskladnenie tovaru, poskytnutie strojov, ukladanie káblov, poistenie a dodávka propagačných materiálov;
- práce bezpečnostného technika alebo inštruktora lešenárskej techniky – podstatou práce bezpečnostného technika a inštruktora lešenárskej techniky je dodržiavanie dozoru nad bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci pracovníkov, ktorí uskutočňujú určitý druh stavebných prác.
Príklad č. 2:
Projektová dokumentácia na nehnuteľnosť na Ukrajine
Platiteľ uzatvoril zmluvu o dielo s českým odberateľom – osobou identifikovanou pre daň v Českej republike.
Predmetom zmluvy je vypracovanie projektovej dokumentácie pre nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území Ukrajiny. Vypracovanie projektovej dokumentácie je službou vzťahujúcou sa na nehnuteľnosť, miestom jej dodania je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. Ukrajina.
Predmetná služba nie je predmetom dane v SR, pretože miesto dodania služby je na Ukrajine. Platiteľ by sa mal informovať na Ukrajine o svojich daňových povinnostiach z dôvodu vykonávania tejto činnosti.
Príklad č. 3:
Znalecký posudok na stavbu v ČR
Platiteľ zo SR si u znalca v oblasti stavebníctva – osoby registrovanej pre DPH v ČR, objednal vypracovanie znaleckého posudku týkajúceho sa stavebno-technického stavu nehnuteľnosti nachádzajúcej sa v ČR.
Vypracovanie znaleckého posudku je službou vzťahujúcou sa na nehnuteľnosť, miestom jej dodania je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. ČR. Za vypracovanie znaleckého posudku znalec fakturoval cenu vrátane českej DPH.
Príklad č. 4:
Príprava projektu závodu
Platiteľ dane ako dodávateľ služby uzatvoril s maďarským podnikateľom zmluvu, ktorej predmetom je príprava obchodných plánov, súťažnej dokumentácie a projektov na výstavbu závodu na území SR.
V zmluve sú uvedené konkrétne parcelné čísla pozemkov na území SR, na ktorých sa má realizovať výstavba závodu.
Predmetom fakturácie sú všetky náklady súvisiace s obstaraním miesta na výstavbu závodu, projektové práce a právne poradenstvo.
K výstavbe závodu nakoniec nedošlo. Pretože sa projektové práce vzťahujú na konkrétnu nehnuteľnosť a vzťah medzi poskytnutou službou a konkrétnou nehnuteľnosťou je dostatočne úzky, miesto dodania služby je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH v SR, kde sa nachádzajú nehnuteľnosti, na ktorých sa mala realizovať výstavba závodu. Platiteľ dane je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH.
Príklad č. 5:
Rekonštrukcia nehnuteľnosti v SR českou firmou
Česká spoločnosť so sídlom v ČR vykonáva rekonštrukciu nehnuteľnosti na Slovensku.
Objednávateľom služby je zdaniteľná osoba – podnikateľ. Miestom dodania služby je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. SR. Osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH zdaniteľná osoba, ktorá prijíma službu. Ak by česká spoločnosť vykonala rekonštrukciu nehnuteľnosti pre nezdaniteľnú osobu, miesto dodania služby zostáva nezmenené, t. j. tuzemsko, ale osobou povinnou platiť daň by bola česká spoločnosť, ktorá by bola povinná podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 5 zákona o DPH pred začatím vykonávania rekonštrukcie nehnuteľnosti.
Príklad č. 6:
Stavebné práce pri výstavbe diaľnice
Hlavný dodávateľ stavby objednal u slovenského platiteľa dane vykonanie stavebných prác pri výstavbe diaľnice. Platiteľ dane stavebné práce nevykonal vlastnými kapacitami, ale obstaral ich vykonanie maďarským podnikateľom, ktorý nemá v SR sídlo, miesto podnikania a ani prevádzkareň. Miestom dodania stavebných prác je miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. SR.
Platiteľ dane je podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH osobou povinnou platiť daň zo stavebných prác dodaných maďarským podnikateľom s miestom dodania v SR, t. j. vykoná samozdanenie a odpočítanie dane za podmienok podľa § 49 až § 51 zákona o DPH. Platiteľ obstaral vykonanie stavebných prác pri výstavbe diaľnice v SR, t. j. prijal a dodal stavebné práce, tieto následne fakturuje hlavnému dodávateľovi stavby a uplatní daň.
Príklad č. 7:
Správa majetku
Podnikateľ so sídlom v Českej republike si kúpil od podnikateľa zo SR apartmány vo Vysokých Tatrách. V čase zimnej sezóny zabezpečuje slovenský podnikateľ krátkodobý prenájom týchto apartmánov a s tým súvisiace služby (upratovacie práce, údržba a pod.).
Služby správy majetku sa považujú za služby spojené s nehnuteľnosťou a ich miesto dodania je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH v SR.
Príklad č. 8:
Pilčícke práce
Slovenský živnostník, ktorý nie je platiteľom dane v SR, vykonáva v Rakúsku pilčícke práce v hore. Ide o práce v oblasti výrubu drevín, zrezávania stromov a opracovania stromov, približovanie dreva a pod. Pretože ide o službu vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť, ktorá sa nachádza v Rakúsku, miesto dodania predmetných služieb je v Rakúsku.
Slovenský živnostník nie je povinný sa registrovať pre DPH v SR podľa § 7a zákona o DPH (neposkytuje službu, pri ktorej sa miesto dodania určí podľa § 15 ods. 1, ale službu s miestom dodania podľa § 16 ods. 1), musí sa však informovať v Rakúsku ohľadne prípadných registračných a daňových povinností podľa predpisov platných v tomto štáte.
Príklad č. 9:
Záručné opravy podomietkových vodovodných batérií
Platiteľ dane so sídlom v Nemecku dodal podomietkové vodovodné batérie s ich montážou a inštaláciou slovenskému podnikateľovi. Pozáručné opravy týchto podomietkových batérií vykonáva iný slovenský podnikateľ, pričom tieto služby následne fakturuje platiteľovi dane v Nemecku.
Vodovodné batérie, ktorých oprava sa vykonáva, sú súčasťou nehnuteľnosti nachádzajúcej sa v SR, miestom dodania služby je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH Slovenská republika. Slovenský platiteľ preto službu poskytnutú nemeckému platiteľovi fakturuje so slovenskou DPH, pretože z titulu dodania služby je v SR osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH.
Nemecký platiteľ môže požiadať o vrátenie (refundáciu) zaplatenej DPH.
Príklad č. 10:
Prístavné poplatky
Platiteľ dane fakturuje zahraničnej spoločnosti prevádzkujúcej nákladnú vodnú dopravu prístavné poplatky za denný pobyt plavidiel v prístave na území SR. Táto služba dostatočne úzko súvisí s nehnuteľným majetkom, preto sa miesto jej dodania určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, t. j. nachádza sa v SR. Faktúru vyhotoví slovenský platiteľ so slovenskou DPH.
Príklad č. 11:
Hangárovanie lietadiel
Platiteľ dane poskytuje podnikateľom v SR, ako aj v zahraničí službu hangárovania lietadiel, ktorej predmetom je státie lietadla v určitom vyhradenom priestore na nevyhnutne potrebný čas. V prípade, ak by takáto služba mala znaky skladovacej služby, prípadne úschovy lietadla, pričom poskytovateľ služby by niesol zodpovednosť za lietadlo a škody na ňom spôsobené počas hangárovania, poskytovaná služba nebude súvisieť s konkrétnou nehnuteľnosťou. Hlavným prvkom poskytnutej služby bude lietadlo a jeho odovzdanie v riadnom stave po skončení hangárovania. Miesto dodania služby sa určí podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH.
Ak by však z poskytovanej služby vyplývalo, že ide o parkovanie lietadla alebo ide o službu prenájmu hangára, kde má vlastník plne k dispozícii vymedzenú plochu hangára na svoje využitie, môže doň voľne kedykoľvek vstupovať, posúdia sa tieto služby ako služby spojené s nehnuteľnosťou podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
Ak je príjemcom služby letecký dopravca, ktorý vykonáva prevažne medzinárodnú dopravu za odplatu, predmetnú službu je možné posúdiť ako inú službu potrebnú priamo pre ním užívané lietadlá, na základe čoho sa uplatní oslobodenie od dane podľa § 47 ods. 10 zákona o DPH.
Príklad č. 12:
Pontónové služby
Platiteľ dane poskytuje zahraničnej osobe so sídlom v inom členskom štáte službu spočívajúcu v práve použiť pontón, ktorý je v jeho vlastníctve, na to, aby bolo možné ukotviť loď a aby mohli pasažieri výletných lodí vystúpiť, prípadne aby bola loď zásobená vodou a pod. Na povolenie státia pontónu ako plávajúceho zariadenia umiestneného na vodnej ceste je vydávané povolenie Štátnou plavebnou správou. Pristávací pontón je plávajúce zariadenie, ktoré sa nachádza na určitom úseku verejného prístavu a ktoré „stojí na vode“ tým, že je vyviazané sústavou lán, vzpier a reťazí bez priameho ukotvenia v zemi (nejde o službu za pristavenie lodí).
Miesto služby, ktorou je poskytnutie práva použiť pontón, ktorý je hnuteľnou vecou – zariadením umožňujúcim kotvenie lodí a pohyb pasažierov z lode na pevninu a späť, sa posúdi podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH.
Príklad č. 13:
Sprostredkovanie prenájmu bytu realitnou kanceláriou
Platiteľ dane vykonáva činnosť realitnej kancelárie a sprostredkováva predaj a prenájom nehnuteľností. Pre českého platiteľa sprostredkoval prenájom bytu v SR.
Miestom dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť vrátane realitnej činnosti je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Služba realitných kancelárií zahŕňa sprostredkovanie kúpy, predaja alebo prenájmu obytných nehnuteľností, preto miesto dodania uvedenej služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, nachádza sa v SR, preto realitná kancelária, ktorá je povinná z dodanej služby odviesť v SR daň podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH, vyhotoví faktúru so slovenskou DPH.
Príklad č. 14:
Sprostredkovanie ubytovania
Platiteľ dane A sprostredkuje pre zamestnancov platiteľa dane B ubytovanie počas služobnej cesty v Nemecku. Miestom dodania sprostredkovateľskej služby ubytovania je podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde má príjemca služby sídlo, t. j. SR. Osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH platiteľ dane A, ktorý dodáva službu s miestom dodania v SR pre platiteľa dane B. Sprostredkovateľskú službu ubytovania fakturuje pre platiteľa dane B so slovenskou DPH.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
§ 15 ods. 1 zákona o DPH
§ 69 ods. 1 zákona o DPH
upozorňujeme, že v prípade fakturácie medzi tuzemskými platiteľmi dane, ak je miesto dodania v SR, uplatní sa prenesenie daňovej povinnosti s účinnosťou od 1. 1. 2016 (§ 69 ods. 12 písm. j) zákona o DPH)
4. Skladovacie služby verzus prenájom priestorov
Zmluvou o skladovaní (§ 527 a nasl. Obchodného zákonníka) sa skladovateľ zaväzuje prevziať vec, aby ju uložil a opatroval a ukladateľ sa zaväzuje zaplatiť mu za to odplatu (skladné).
Podstatou skladovacích služieb je prevzatie zodpovednosti za starostlivosť o tovar počnúc jeho prijatím do skladu (vykládkou), následnou manipuláciou (prekládkou) až po jeho výdaj zo skladu vlastníkovi alebo inej oprávnenej osobe. Všetky tieto činnosti tvoria skladovacie služby a viažu sa na skladovaný tovar a nie na nehnuteľnosť (sklad), v ktorej sa skladovaný tovar nachádza.
Pre rozhodnutie, či sa miesto dodania skladovacej služby stanoví podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH (súvis s nehnuteľnosťou) alebo podľa základného pravidla podľa § 15 ods. 1 alebo 2 zákona o DPH, t. j. podľa postavenia príjemcu skladovacej služby, je potrebné skúmať, či je vzťah medzi skladovacími službami a skladom ako nehnuteľnosťou dostačujúci.
Pretože pri skladovacej službe nedochádza len k pasívnemu prenechaniu nehnuteľnosti, alebo jej časti na užívanie, ale dochádza k aktívnej činnosti, je zrejmé, že vzťah medzi skladovacími službami a skladom ako nehnuteľnosťou nie je dostačujúci na vyhodnotenie, že skladovacie služby sú služby vzťahujúce sa na nehnuteľnosť. To znamená, že miesto dodania služby skladovania sa určí podľa § 15 zákona o DPH. Aj keď bude v zmluve o skladovaní uvedené presne určené miesto uskladnenia, avšak zo zmluvy bude jasne vyplývať, že skladovateľ zodpovedá za tovar, služba sa posúdi podľa § 15 zákona o DPH.
Na rozdiel od uvedeného, ak pôjde o zmluvu, podľa ktorej sa určitá časť nehnuteľnosti poskytne na výlučné použitie zákazníka (môže v nej napríklad aj skladovať svoj tovar), teda pôjde o službu pasívnu, pôjde o prenájom nehnuteľnosti, teda o službu vzťahujúcu sa na nehnuteľnosť podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
V prípade skladovania tovaru pri jeho vývoze (dodanie do tretieho štátu) sa uplatní ustanovenie § 47 ods. 6 zákona o DPH, podľa ktorého sú od dane oslobodené služby, ktoré sú priamo spojené s vývozom tovaru a s tovarom pod colným opatrením (colný režim uskladňovania v colnom sklade). Služba skladovania bude v týchto prípadoch fakturovaná bez DPH.
So skladovacou službou môžu súvisieť ďalšie služby. To, či tieto ďalšie služby sú samostatnými zdaniteľnými plneniami alebo sú súčasťou skladovacej služby, je potrebné posúdiť z príslušného zmluvného vzťahu. Ak sa skladovateľ zaviaže, že bude poskytovať komplexné služby súvisiace so skladovaním tovaru (napr. logistické, ošetrovanie tovaru a pod.), potom sú tieto služby doplnkovými k službe hlavnej (služba skladovania) a sú súčasťou jedného základu dane.
To znamená, že vzhľadom na charakter služby skladovania (jej podstatou je skladovanie tovaru, t. j. prevzatie zodpovednosti, manipulácia s ním a pod.) nie je dôvod, aby bola vyhotovená faktúra za službu prenájmu priestorov. Na rozdiel od skladovania – aktívnej služby, je prenájom len pasívnou službou.
Pokiaľ by sa mali porovnať služby skladovania a prenájmu priestorov, je medzi nimi rozdiel v spôsobe určenia miesta dodania, čo má následný vplyv na fakturáciu. Ak platiteľ poskytuje službu skladovania v SR, potom pri:
- službe skladovania – miesto dodania sa určí podľa § 15 zákona o DPH, t. j. pri tejto službe je podstatné, kto je jej odberateľom. Ak je odberateľ zdaniteľná osoba (platiteľ DPH), dochádza k prenosu miesta dodania podľa tohto odberateľa. Ak odberateľ má miesto podnikania (prevádzkareň) v inom členskom štáte, ako má sídlo, je podstatné, kde skutočne túto službu využije. Ak je odberateľ registrovaný v štáte dodávateľa a službu využije v štáte dodávateľa, je povinný pri jej objednaní uplatniť IČ DPH pridelené v štáte dodávateľa. V tomto prípade teda slovenské IČ DPH. Miesto dodania služby potom zostáva v SR (prenos miesta dodania sa nemôže uskutočniť na platiteľa s IČ DPH toho istého štátu), dodávateľ služby je preto povinný uplatniť pri fakturácii slovenskú DPH;
- službe prenájmu nehnuteľnosti – miesto dodania sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH – nachádza sa tam, kde sa nachádza nehnuteľnosť, ktorá je prenajímaná. Prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti je podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH oslobodený od DPH. Prenajímateľ sa však môže rozhodnúť, že v prípade, ak nájomca je zdaniteľná osoba (podnikateľ), uplatní DPH (umožňuje to ods. 5 citovaného ustanovenia). Pri prenájme nehnuteľnosti teda nedochádza k prenosu miesta dodania tejto služby, miesto sa nachádza vždy tam, kde je samotná nehnuteľnosť. Režim oslobodenia pri tejto službe má za následok to, že pri prijatých službách alebo tovaroch súvisiacich s prenájmom prenajímateľ nemá nárok na odpočítanie DPH podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH.
Príklad č. 15:
Poskytovanie skladovacích služieb
Slovenský platiteľ vlastní v SR nehnuteľnosť, v ktorej poskytuje skladovacie služby.
Ak je služba poskytnutá inému slovenskému podnikateľovi, miesto dodania sa nachádza v SR (§ 15 ods. 1 zákona o DPH) a služba bude fakturovaná so slovenskou DPH 20 %. Rovnako skladovateľ uplatní DPH v prípade, ak služba bude poskytnutá nezdaniteľnej osobe – nepodnikateľovi (miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 2 zákona o DPH, t. j. tiež sa nachádza v SR).
Ak je služba poskytnutá českému platiteľovi DPH, miesto dodania sa nachádza v ČR – miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 1, podľa ktorého dochádza k prenosu miesta dodania do štátu príjemcu služby. Faktúra bude vyhotovená bez DPH. Služba nie je predmetom dane v SR, ale v ČR, príjemca služby uskutoční samozdanenie v ČR. Slovenský platiteľ je povinný uviesť dodanie služby do súhrnného výkazu (v daňovom priznaní službu neuvádza).
Ak je služba poskytnutá nezdaniteľnej osobe z ČR, miesto dodania služby sa nachádza v SR (určí sa podľa § 15 ods. 2 zákona o DPH), v štáte dodávateľa služby. V tomto prípade bude služba fakturovaná so slovenskou DPH 20 %.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
§ 15 ods. 1 alebo 2 zákona o DPH
5. Špecifické služby súvisiace s nehnuteľnosťou
5.1 Služby v súvislosti s fotovoltaickou elektrárňou
Na určenie miesta dodania služieb súvisiacich s konkrétnou, čiže presne vymedzenou fotovoltaickou elektrárňou nemá vplyv skutočnosť, že samotné dodanie funkčnej fotovoltaickej elektrárne na kľúč sa z pohľadu dane z pridanej hodnoty považuje za dodanie tovaru s montážou. Fotovoltaická elektráreň je inžinierskou stavbou a spĺňa charakter nehnuteľnosti.
Pokiaľ v rámci výstavby fotovoltaickej elektrárne zdaniteľná osoba poskytuje za odplatu len samostatné služby, ako napríklad vypracovanie projektovej dokumentácie, zemné práce, stavebné práce, montážne práce, miesto dodania služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, keďže existuje úzky súvis s konkrétnou nehnuteľnosťou, ktorá sa buduje.
Rovnako služby, ktoré sa viažu na existujúcu fotovoltaickú elektráreň, ako napríklad oprava fotovoltaických panelov ukotvených v zemi alebo oprava kamerového systému, ktorý je trvalo nainštalovaný na stavbe fotovoltaickej elektrárne a je teda jej súčasťou, sa považujú za služby, ktoré súvisia s nehnuteľným majetkom, a preto sa miesto dodania určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
5.2 Umiestnenie výherného prístroja
Podľa § 41 zákona o DPH je od dane oslobodené prevádzkovanie lotérií a iných podobných hier osobou, ktorá má povolenie na ich prevádzkovanie podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 171/2005 Z. z. Podľa § 41 ods. 2 zákona o DPH je od dane oslobodená aj činnosť spočívajúca v zabezpečení prevádzkovania lotérií a iných podobných hier, ktorá je vykonávaná v mene a na účet osoby, ktorá má povolenie na prevádzkovanie podľa osobitného predpisu.
Zabezpečením prevádzkovania lotérií a iných podobných hier sa podľa tohto ustanovenia rozumie príjem stávok, predaj žrebov, výplata výhier a ďalšie služby priamo s nimi spojené, poskytované mandatárom.
Umiestnenie výherných prístrojov v priestoroch vo vlastníctve mandatára predstavuje poskytnutie práva garantovať prevádzkovanie výherných prístrojov, pričom vlastník priestorov koná vo svojom mene a na svoj účet.
Poskytnutie priestoru na umiestnenie výherných prístrojov osobe, ktorá vlastní licenciu na ich prevádzkovanie, nie je prenájmom časti nehnuteľnosti podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH.
Príklad č. 16:
Zabezpečenie prevádzky výherného hracieho prístroja
Platiteľ A prevádzkuje penzión, v jednej miestnosti má umiestnený výherný hrací automat, ktorý vlastní spoločnosť B. Platiteľ A zabezpečuje prevádzku automatu – napĺňa ho, vypláca výhry, t. j. zabezpečuje jeho chod,a to na základe mandátnej zmluvy uzatvorenej s vlastníkom automatu. Na základe takto uzatvorenej zmluvy fakturuje odmenu za svoju službu bez DPH z dôvodu oslobodenia tejto služby podľa § 41 ods. 2 zákona o DPH.
Príklad č. 17:
Prevádzkovanie hudobného automatu
Platiteľ má vo svojej prevádzke umiestnený nevýherný hrací automat na základe nájomnej zmluvy. Odmena za prevádzkovanie tohto automatu je vo výške 20 % z dosiahnutej tržby. Platiteľ vyhotoví faktúru s DPH, dodáva službu podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona o DPH, ktorá nie je oslobodená od dane.
Z judikatúry Súdneho dvora EÚ
Umiestnenie predajných automatov (C-275/01)
Anglická spoločnosť umiestnila do barov a hotelov automaty na predaj cigariet, s majiteľmi týchto zariadení uzavrela zmluvy o percentuálnom podiele z hrubých výnosov dosiahnutých z predaja cigariet. Majitelia barov a hotelov sa zaviazali k zabezpečeniu fungovania automatov dodávkou elektrickej energie a k ich ochrane pred poškodením.
Posudzovaný problém:
Došlo zo strany majiteľov barov a hotelov k dodaniu služby prenájmu časti nehnuteľnosti, resp. k dodaniu inej služby?
Konštatovanie SD EÚ:
Podstatná charakteristika prenájmu zahŕňa aj udelenie práva nejakej osobe zabrať určenú časť majetku tak, ako keby bola jej vlastná a dovoliť alebo nedovoliť prístup iným. V konkrétnom prípade predmetom dohody zmluvných strán nebolo pasívne poskytnutie priestoru alebo miesta s tým, že iná strana dostane právo priestor zabrať, akoby bola jeho vlastníkom a vylúčiť všetky iné osoby z požívania tohto práva. Dohoda zmluvných strán taktiež poskytuje spoločnosti právo prístupu k samotnému automatu, ale nezakladá právo na prístup do tej časti priestorov, kde je automat umiestnený. Toto právo je obmedzené len na otváracie hodiny obchodného zariadenia a nemôže sa vykonávať bez súhlasu vlastníka priestorov. Tretie strany majú prístup k automatom v praxi len do tej miery, do akej im to dovolí vlastník priestorov, menovite počas otváracích hodín zariadenia, a nie podľa limitov, ktoré by určila spoločnosť (vlastník automatov).
Za takýchto okolností zabratie priestoru alebo miesta v obchodných priestoroch je len prostriedkom na uskutočnenie plnenia, ktoré je predmetom dohody, menovite garantovať výkon práva predávať cigarety v priestoroch nainštalovaním a prevádzkovaním predajných automatov za protiplnenie vo forme percentuálneho podielu na zisku.
Skutočnosť, že vlastník priestorov udelil majiteľovi predajného automatu na cigarety právo nainštalovať automat, prevádzkovať a udržiavať ho v priestoroch na mieste, ktoré určil vlastník priestorov za protiplnenie, pričom majiteľ automatu nemá žiadne vlastnícke alebo iné kontrolné práva ako tie, ktoré boli výslovne uvedené v dohode zmluvných strán, nepredstavuje prenájom nehnuteľného majetku.
Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
6. Stavebné práce a nárok na odpočítanie DPH (komentovaný rozsudok Najvyššieho súdu SR)
Pri posudzovaní nároku na odpočet DPH musí mať skutočný stav prednosť pred stavom formálne právnym. Táto zásada nielen umožňuje, ale aj prikazuje správcovi dane neprihliadať na simulované právne úkony, keď tieto sa reálne neuskutočnili, nenaplnili a zastierajú úkony, ktoré sa uskutočnili.
Nevyhnutným pre nárok na odpočet DPH je preukázanie, že formálna deklarácia predložených dokladov má aj povahu faktu, teda že napríklad stavebné práce deklarované na faktúre boli skutočne dodané platiteľom uvedeným na faktúre. Pre účely odpočítania DPH potom nie je podstatné, či boli skutočne fakturované práce vykonané, ale je podstatné, či boli vykonané v súlade s predloženou faktúrou – daňovým dokladom, t. j. či ich dodal platiteľ uvedený na faktúre ako dodávateľ.
Z judikatúry Slovenskej republiky
Spochybnenie vykonania prác dodávateľom uvedeným na faktúre (NS SR č. k. 2Sžf/41/2010 z 15. 6. 2011)
Daňový úrad nepriznal odpočítanie DPH platiteľovi na základe dodávateľských faktúr od dodávateľov – s. r. o. – spoločnosť P a B za búracie práce v spoločnosti A. Podľa správcu dane na základe dokazovania nebolo preukázané, že práce boli vykonané práve spoločnosťou uvedenou na faktúrach. To bolo dôvodom pre nepriznanie práva na odpočítanie DPH. V odvolacom konaní bolo rozhodnutie správcu dane potvrdené.
Podľa krajského súdu bolo preukázané, že dodávatelia predmetné zdaniteľné plnenia nevykonali, žalobcovi neboli upreté žiadne procesné práva, bol oboznamovaný v priebehu daňovej kontroly so všetkými dôkazmi, mal možnosť sa k nim vyjadriť, výsluch svedka – bývalého konateľa spoločnosti P, bol uskutočnený za prítomnosti žalobcu a jeho právneho zástupcu. Iné dôkazy ako faktúry žalobca nepredložil.
Rovnako vo vzťahu k dodávateľovi B správca dane vykonal rozsiahle dokazovanie, konateľ spoločnosti uviedol, že faktúry nevystavil a nebola uzatvorená zmluva na predmetné búracie práce, splnomocnenie na konanie za spoločnosť nebolo nikomu udelené.
Tvrdenie žalobcu, že za túto spoločnosť mala na základe splnomocnenia konať osoba S, sa nepotvrdili a žalobca nevedel stotožniť túto osobu.
Ďalej žalobca uviedol, že v priebehu ďalšieho konania bude požadovať vypátranie a stotožnenie osoby S, ktorá podľa zistení žalobcu bola vypočutá v inom daňovom konaní a preukázala by hodnovernosť tvrdení žalobcu o uskutočnení prác ňou označenými subdodávateľmi, pretože správca dane tieto skutočnosti nechal bez povšimnutia, čím nezistil skutkový stav veci.
Najvyšší súd SR ako súd odvolací potvrdil rozsudok krajského súdu, ktorý žalobu zamietol.
V odôvodnení rozsudku uviedol, že správca dane v rámci výkonu daňovej kontroly vykonal vo veci rozsiahle dokazovanie so zameraním na overenie pravdivosti účtovnej evidencie žalobcu v súvislosti s preverovaním skutočností rozhodujúcich pre správne určenie žalobcom priznanej daňovej povinnosti. Výsledky dokazovania preukázali nevierohodnosť žalobcom vedenej účtovnej evidencie a dokladov potrebných na preukázanie priznanej DPH.
Z vykonaného dokazovania je zrejmé, že žalobcom uvádzaní dodávatelia búracích prác tieto práce nevykonali, žalobcom predložené faktúry nevystavili, neviedli ich vo svojom účtovníctve a nepodpísali zmluvy o dielo, ktoré žalobca predložil. Výsluchom spoločností P a B nebol potvrdený žiaden obchodný vzťah so žalobcom, konatelia týchto spoločností sa so žalobcom osobne nepoznali a nepotvrdili vykonanie búracích prác v areáli spoločnosti A. Tiež uviedli, že nesplnomocnili žiaden tretí subjekt na podpísanie zmluvy o dielo so žalobcom na výkon búracích prác, ako to tvrdil žalobca. Taktiež na základe predložených listinných dôkazov ako faktúr, pečiatok používaných v čase vystavenia sporných faktúr, podpisov konateľov dodávateľských spoločností, dôvodne aj podľa odvolacieho súdu bola spochybnená dôveryhodnosť žalobcových tvrdení a listinných dôkazov.
Vo vzťahu k žalobcom predkladaným listinným dôkazom možno konštatovať, že tieto sú nevierohodné, a to v dôsledku precízneho vykonania dokazovania zo strany správcu dane. Taktiež splnomocnenie, ktoré malo byť udelené konateľom spoločnosti B v prospech osoby S na uzavretie zmluvy o dielo, sa preukázalo ako nepravdivé, bolo dokonca spochybnené i príslušným notárskym úradom, ktorý mal osvedčovať pravosť podpisov.
V rámci ďalšieho preverovania bola spochybnená vôbec samotná existencia žalobcom navrhovaného svedka, ktorý mal konať za spoločnosť B, a to i vzhľadom na príslušnú správu Úradu hraničnej a cudzineckej polície ohľadne zistenia pobytu tohto cudzinca a čísla pasu.
Žalobca žiadal identifikovať a vypočuť svedka S, ktorého priezvisko a ani iné bližšie identifikačné údaje k jeho totožnosti v priebehu daňovej kontroly nevedel uviesť a bližšie nedoložil.
Pokiaľ žalobca žiadal pred správcom dane vypočuť ako svedka túto osobu, tak nemožno túto povinnosť správcu dane vzhľadom na okolnosti celého
prípadu chápať ako absolútnu povinnosť, pretože predovšetkým sám žalobca ako platiteľ DPH musí vedieť, s ktorými subjektmi realizuje príslušné zdaniteľné plnenia a predovšetkým sám by mal poznať svojich obchodných partnerov, resp. ich splnomocnených zástupcov. Je objektívne nemožné žiadať od správcu dane, aby zabezpečil prítomnosť takéhoto navrhovaného svedka. Vzhľadom na uvedené skutočnosti je podľa názoru odvolacieho súdu potom požiadavka žalobcu na vypátranie pobytu a stotožnenie osoby S účelová, pretože takéto pátranie po osobách, ktoré nie sú podrobne konkretizované, nemôže byť účelom príslušného daňového konania.
Z výsluchu konateľa spoločnosti P vyplýva, že v čase vykonávania údajných búracích prác spoločnosť nemala žiadnych zamestnancov a v tom čase už bol daný návrh na okresný súd o výmaz obchodnej spoločnosti z obchodného registra.
Správca dane nespochybnil, že búracie práce boli realizované, avšak vzhľadom na vykonané dokazovanie sa nestotožnil s názorom žalobcu, že predmetné zdaniteľné plnenie vykonali obchodné spoločnosti P a B. Zákon o DPH stanovuje prísne kritériá pre uplatnenie odpočtu DPH, a preto nestačí príslušný obchod doložiť iba účtovnými dokladmi, ale musia byť splnené i materiálne podmienky, to znamená, že príslušné zdaniteľné plnenie vykonal subjekt, ktorý je uvedený na faktúre.
Poznámka redakcie:
§ 49 ods. 1 až ods. 4 zákona o DPH
S účinnosťou od 1. 1. 2016 sa pri stavebných prácach uplatňuje prenesenie daňovej povinnosti (§ 69 ods. 12 písm. j. zákona o DPH)
7. Montáž tovaru v nehnuteľnosti z pohľadu DPH
Pri samotnom poskytnutí služby – montáže, sa miesto dodania určí podľa základného pravidla uvedeného v § 15 ods. 1 a 2 zákona o DPH, t. j. v nadväznosti na postavenie príjemcu služby sa bude nachádzať v štáte príjemcu, ak je zdaniteľnou osobou, resp. v štáte dodávateľa služby, ak je príjemca nezdaniteľnou osobou.
Toto pravidlo sa nevzťahuje na prípady, keď montovaný tovar sa stáva súčasťou nehnuteľného majetku. Ak je dodávka služby montáže realizovaná na tovare, ktorý je súčasťou nehnuteľnosti, miesto dodania tejto služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, teda podľa toho, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Pri posúdení, či v konkrétnych prípadoch ide o dodanie služby alebo o dodanie tovaru s inštaláciou alebo montážou, je potrebné skúmať, či ide o viacero odlišných plnení alebo jediné plnenie.
POZNÁMKA
Ako vyplýva z ustálenej judikatúry SD EÚ, keď súbor prvkov a úkonov tvorí jedno plnenie, potom je opodstatnené vziať do úvahy všetky okolnosti, za ktorých sa vykonáva predmetné plnenie, a to s cieľom určiť, či ide o dve alebo viacero odlišných plnení alebo jediné plnenie. Plnenie pozostávajúce z jediného plnenia z hospodárskeho hľadiska nesmie byť umelo členené, aby sa nezmenila funkčnosť systému DPH. Dôležité je hľadať charakteristické prvky predmetného plnenia preto, aby sa určilo, či platiteľ odovzdá svojmu klientovi viacero hlavných rôznych plnení alebo jediné plnenie.
V tejto súvislosti Súdny dvor EÚ konštatoval, že ide o jediné plnenie, keď dva alebo viaceré prvky alebo úkony poskytnuté platiteľom v prospech klienta sú tak úzko zviazané, že tvoria objektívne jediné nerozlučné hospodárske plnenie, ktorého rozčlenenie by bolo neprirodzené.
Za predpokladu jediného zloženého plnenia musí byť plnenie považované za vedľajšie vo vzťahu k hlavnému plneniu, ak pre zákazníkov nepredstavuje cieľ sám osebe, ale prostriedok pre využívanie hlavného plnenia poskytovateľa za lepších podmienok. Napriek tomu, že pomer medzi cenou tovaru a cenou služieb je objektívnym údajom predstavujúcim indíciu, na ktorú je možné prihliadať s cieľom kvalifikácie plnenia, skutočnosťou zostáva, že cena materiálu a prác sama osebe nemá mať rozhodujúcu dôležitosť.
Montážne a inštalačné práce strojov a zariadení, ako napríklad elektrotechnických zariadení pri výstavbe technologických liniek, kotlov, dopravníkového systému, kamerového systému, zabezpečovacieho systému a pod., ktoré sa po montáži alebo inštalácii stanú súčasťou nehnuteľnosti a ktoré sú trvalo inštalované v budove alebo na stavbe, sa posudzujú podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
NEPREHLIADNITE!
Služby, ktoré nevyhnutne súvisia s inštaláciou alebo montážou stroja alebo zariadenia, pričom tieto stroje a zariadenia sa po inštalácii alebo montáži stanú súčasťou nehnuteľnosti, sa posudzujú ako služby spojené s nehnuteľnosťou.
Ak sa vec, ktorá je predmetom montáže alebo inštalácie, stane po vykonaní montáže alebo inštalácie neodlúčiteľnou súčasťou nehnuteľnosti, miesto dodania sa posúdi podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
Ak stroj alebo zariadenie zostane po namontovaní hnuteľnou vecou, teda odlúčiteľnou časťou nehnuteľnosti, miesto dodania služby pre zdaniteľnú osobu, spočívajúcej v jeho kontrole a dozore počas montáže, sa posúdi podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH.
Dozor pri inštalácii alebo montáži stroja alebo zariadenia (napr. kotla), ktoré sa po inštalácii stanú súčasťou nehnuteľnosti, sa posúdi podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH.
Príklad č. 18:
Montáž výťahu
Platiteľ dane vykonal montáž výťahu do novej stavby nachádzajúcej sa v SR. Dodávku výťahu zabezpečil iný dodávateľ. Platiteľ vykonal montáž výťahu, ktorý sa stal súčasťou nehnuteľnosti. Miesto dodania služby montáže sa preto určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH, je to služba vzťahujúca sa na nehnuteľnosť. Miestom dodania tejto služby je SR, faktúru vyhotoví s DPH.
Príklad č. 19:
Demontáž a montáž klimatizácie
V rámci rekonštrukčných prác na nehnuteľnosti sa uskutoční aj výmena klimatizácie, kedy platiteľ dane vykoná demontáž pôvodnej klimatizácie a montáž novej klimatizácie. Predmetom zmluvného vzťahu nie je dodávka samotnej klimatizácie. Platiteľ dane poskytne len službu demontáže a montáže klimatizácie, ktorá je súčasťou nehnuteľnosti. Miestom dodania služby je podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
Poznámka redakcie:
§ 15 ods. 1 a 2 zákona o DPH
§ 16 ods. 1 zákona o DPH
S účinnosťou od 1. 1. 2016 sa pri dodaní tovaru s montážou (ak montáž je v sekcii F CPA 2015), uplatní tuzemské samozdanenie v súlade s § 69 ods. 12 písm. j) zákona o DPH.
Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR