Čo by mal zamestnávateľ zabezpečiť pre svojich zamestnancov

V predmetnom článku sa budeme venovať stále aktuálnej téme podnikovej sociálnej politiky, najmä otázke štruktúry zamestnaneckých benefitov, zdrojom financií pre poskytovanie týchto benefitov a zároveň i daňovým súvislostiam; tipy pre zamestnávateľov, ako rozšíriť ich benefitný systém, doplniť kolektívnu zmluvu zamestnávateľa či samotné interné normy.

Dátum publikácie:31. 10. 2018
Autor:JUDr. Slavomíra Gejdošová
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Starostlivosť o zamestnancov
Právny stav od:1. 1. 2018
Právny stav do:31. 12. 2020

V predmetnom článku sa budeme venovať stále aktuálnej téme podnikovej sociálnej politiky, najmä otázke štruktúry zamestnaneckých benefitov, zdrojom financií pre poskytovanie týchto benefitov a zároveň i daňovým súvislostiam. Daný článok môže prispieť zamestnávateľom k rozšíreniu ich benefitného systému, ako i k doplneniu kolektívnej zmluvy zamestnávateľa či samotných interných noriem.

Obsah:

1. Úvod

2. Benefity z pohľadu legislatívy

3. Peňažné benefity (hotovostné)

3.1 Plnenia zo sociálneho fondu

3.2 Iné plnenia

4. Peňažné benefity (účelové)

5. Naturálne plnenia

5.1 Podpora vzdelávania

5.2 Poskytnutie služobného automobilu na súkromné účely

5.3 Používanie súkromného automobilu na služobné účely

5.4 Poskytnutie služobného mobilného telefónu (aj na súkromné účely)

5.5 Ďalšie naturálne plnenia

6. Zvýhodnené služby zamestnávateľa rámci predmetu jeho činnosti

7. Zvýhodnené služby iných podnikateľských subjektov

 

1. Úvod

Zamestnanecké benefity sa stali súčasťou odmeňovacieho systému všetkých zamestnávateľov.

Zamestnávateľ s cieľom vytvoriť priaznivé pracovné podmienky motivuje svojich zamestnancov poskytovaním benefitov. Medzinárodné účtovné štandardy používajú pojem „požitky“, tento pojem je podskupinou pojmu „benefity“ alebo „výhody“.

Peňažný zamestnanecký požitok je akákoľvek peňažná úhrada zamestnávateľa zamestnancom vo forme peňažných prostried­kov (príspevky zo sociálneho fondu, príspe­vok na doplnkové dôchodkové sporenie, životné poistenie, účelové sporenie). Nepeňažný zamestnanecký požitok je akákoľvek forma hodnoty daná zamestnávateľom zamestnancom (napr. zdravotná starostli­vosť, poskytovanie áut, úhrada nákladov na bývanie, subvencované tovary alebo služby).

Zamestnávateľ na účely tohto zákona je právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

2. Benefity z pohľadu legislatívy

Zamestnanecké benefity znamenajú poskytovanie zamestnaneckých výhod zamestnancom, ktoré im zamestnávateľ poskytuje vo forme peňažných alebo nepeňažných plnení. Medzi zamestnanecké benefity nepatria 13. plat či pracovná zmluva na dobu neurčitú.

Pod pojem zamestnanecké benefity nemož­no zaraďovať poskytovanie tých výhod, ktoré zamestnanci prijmú od zamestnávateľa v rámci plnenia povinností zamestnávateľa zo všeobecne záväzných právnych predpisov, napr. plnenia zo sociálneho fondu (len zákonné plnenie), poskytovanie cestovných náhrad a pod.

Medzi základné právne normy, ktoré upravujú danú oblasť, možno považovať:

  • zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
  • zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov
  • zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
  • kolektívnu zmluvu zamestnávateľa

3. Peňažné benefity (hotovostné)

3.1 Plnenia zo sociálneho fondu

Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:

  • povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo základu uvedeného v § 4 ods. 1 zákona o sociálnom fonde, t. j. zo súhrnu hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok, príp. zo súhrnu hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac, ak hovoríme o základe na určenie mesačného prídelu do fondu,
  • ďalšieho prídelu vo výške:
    • dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, ak u zamestnávateľa nemôže pôsobiť odborový orgán podľa osobitného predpisu, najviac vo výške 0,5 % zo základu ustanoveného v spomínanom § 4 ods. 1 zákona alebo
    • sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, najviac však vo výške 0,5 % zo základu ustanoveného v § 4 ods. 1 zákona;
  • ďalších zdrojov fondu, t. j. zdroje podľa uvedeného zákona alebo podľa iných všeobecne záväzných právnych ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: JUDr. Slavomíra Gejdošová

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.