Daňové priznanie rozpočtových a príspevkových organizácií za rok 2024

Rozpočtové a príspevkové organizácie sa na účely zákona považujú za daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie. Títo daňovníci predstavujú samostatnú skupinu daňovníkov, ktorí vzhľadom na vykonávanie osobitných úloh majú oproti iným daňovníkom odlišne stanovený spôsob zdaňovania príjmov, vymedzenie predmetu dane, uplatňovanie daňových výdavkov a výnimky z povinnosti podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie.

Obsah

Dátum publikácie:21. 2. 2025
Autor:Ing. Michaela Vidová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2024

Na účely zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) sa rozpočtové a príspevkové organizácie považujú za daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie. Títo daňovníci predstavujú samostatnú skupinu daňovníkov, ktorí vzhľadom na vykonávanie osobitných úloh majú oproti iným daňovníkom odlišne stanovený spôsob zdaňovania príjmov, vymedzenie predmetu dane, uplatňovanie daňových výdavkov a výnimky z povinnosti podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie.

Obsah:

1. Povinnosť podania daňového priznania

2. Lehota na podanie daňového priznania

3. Spôsob podania daňového priznania

4. Platenie dane

5. Tlačivo daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2023

6. Prílohy daňového priznania a účtovná závierka

7. Riadky daňového priznania relevantné pre rozpočtové a príspevkové organizácie

8. Príspevok za ubytovanie odídenca

9. Príklad zdanenia príjmov rozpočtovej organizácie zriadenej obcou a povinnosť podania daňového priznania

10. Príklad zdanenia príjmov príspevkovej organizácie zriadenej obcou a povinnosť podania daňového priznania za rok 2024

1. Povinnosť podania daňového priznania

Povinnosť podania daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb (ďalej len „daňové priznanie“) vymedzujú 2 osobitné predpisy:

  • zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý upravuje napr. spôsob podania daňového priznania, spôsob určenia vzoru tlačiva daňového priznania a typy daňového priznania,
  • ZDP, ktorý upravuje povinnosť podania daňového priznania, lehoty na jeho podanie a platenie dane.

V súlade s § 15 daňového poriadku je daňové priznanie povinný podať každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov alebo ten, koho na to správca dane vyzve. V prípade daňového priznania k dani z príjmov je týmto osobitným predpisom ZDP.

Podľa § 41 ods. 1 ZDP je daňové priznanie povinná podať každá právnická osoba bez ohľadu na to, či vykonávala svoju činnosť, dosiahla účtovný zisk alebo stratu, alebo dosahovala príjmy, a to za predpokladu, že ide o právnickú osobu, ktorá má na území SR svoje sídlo alebo miesto svojho skutočného vedenia.

Daňové priznanie právnická osoba podáva za príslušné zdaňovacie obdobie. Subjekty verejnej správy, ku ktorým patria aj rozpočtové a príspevkové organizácie, môžu mať účtovné aj daňové obdobie iba kalendárny rok, t. j. obdobie plynúce od 1. 1. do 31. 12. príslušného roka.

Povinnosť podania daňového priznania k dani z príjmov podľa § 41 ods. 1 ZDP sa vzťahuje aj na rozpočtové a príspevkové organizácie, avšak ZDP vymedzuje situácie, kedy títo daňovníci nie sú povinní podať daňové priznanie. Rozpočtové a príspevkové organizácie nemusia podať daňové priznanie, ak v príslušnom zdaňovacom období dosahujú iba príjmy, ktoré:

Príklad č. 1

Príspevková organizácia v rámci svojej hlavnej činnosti prenajíma časť budovy. Je povinná z tohto dôvodu podať daňové priznanie k dani z príjmov?

Príjmy z prenájmu predstavujú pre príspevkovú organizáciu podľa ZDP zdaniteľné príjmy bez ohľadu na to, či sa prenájom uskutočňuje v hlavnej alebo podnikateľskej činnosti. Príspevková organizácia si k tomuto príjmu môže uplatniť výdavky súvisiace s prenájmom do daňových výdavkov za podmienok stanovených v ZDP. Vzhľadom na to, že príjem z prenájmu je zdaniteľným príjmom a nespĺňa podmienky pre nepodanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 41 ods. 1 ZDP, je príspevková organizácia povinná podať toto daňové priznanie.

Príklad č. 2

Rozpočtová organizácia v roku 2024 predala nepotrebný majetok. Je takýto príjem pre rozpočtovú organizáciu predmetom dane a je z tohto dôvodu povinná podať daňové priznanie?

Príjem z predaja majetku je pre rozpočtovú organizáciu vždy predmetom dane. ZDP takýto príjem priamo vymedzuje v § 12 ods. 2 ZDP. Avšak v prípade rozpočtovej organizácie je takýto príjem oslobodený od dane z príjmov podľa § 13 ZDP. Vzhľadom na to, že príjem z predaja majetku je oslobodeným príjmom podľa § 13 ods. 1 písm. b) ZDP, z dôvodu dosiahnutia tohto príjmu rozpočtová organizácia nie je povinná podať daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby.

2. Lehota na podanie daňového priznania

Ak rozpočtovej a príspevkovej organizácii vyplynie povinnosť podania daňového priznania za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, je povinná tak urobiť v lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP, a to do 3 kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia. V prípade rozpočtových a príspevkových organizácií, ktorých zdaňovacím obdobím je iba kalendárny rok, je tento dátum stanovený na 31. marca nasledujúceho po skončení zdaňovacieho obdobia.

Ak posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň. Uvedené vyplýva z § 27 ods. 4 daňového poriadku.

Za zdaňovacie obdobie 2024 je všeobecná lehota na podanie daňového priznania obce a VÚC stanovená na pondelok 31. 3. 2025, ak si daňovník nepredĺži lehotu na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 3 ZDP.

V súlade s § 49 ods. 3 ZDP má daňovník možnosť využiť predĺženie lehoty na podanie daňového priznania. Predĺžiť lehotu si príspevková alebo rozpočtová organizácia môže na základe oznámenia podaného správcovi dane v závislosti od zákonom stanovených podmienok.

V prípade predĺženia lehoty na podanie daňového priznania na základe oznámenia je daňovník povinný toto oznámenie podať príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, pričom daňovník si môže predĺžiť túto lehotu najviac o:

  • 3 celé kalendárne mesiace – v tomto prípade daňovník nemusí uvádzať dôvod predĺženia, len je povinný v oznámení uviesť novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorom podá daňové priznanie,
  • 6 celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou príjmov sú ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Michaela Vidová

Archívne verzie

Súvisiace odborné články

Súvisiace podcasty

Súvisiace vzory

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.