Obsah článku:
1. Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci
2. Oblasti, do ktorých možno za určených podmienok túto pomoc na podporu realizácie investičného zámeru poskytnúť
3. Okruh žiadateľov – prijímateľov
4. Formy investičnej pomoci
4.1. Dotácia na dlhodobý hmotný a nehmotný majetok
4.2. Príspevok na vytvorené nové pracovné miesta
4.3. Prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku za hodnotu nižšiu, ako je stanovená znaleckým posudkom
5. Rozhodovanie o poskytnutí investičnej pomoci
6. Povinnosti prijímateľa
7. K spoločným, splnomocňovacím a prechodným ustanoveniam
8. Novela zákona o dani z príjmov
V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme na novú právnu úpravu regionálnej investičnej pomoci, a to aj z aspektu účtovného a daňového. Ide o zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „zákon o regionálnej investičnej pomoci“) zo 6. februára t. r., ktorým sa zrušuje zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení n. p. Táto regionálna investičná pomoc môže byť poskytnutá za presne určených podmienok na podporu realizácie investičného zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre a centre podnikových služieb, a to viacerými formami, o. i. dotáciou na dlhodobý hmotný alebo nehmotný majetok a úľavou na dani z príjmov.
1. Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci
Podľa § 1 ods. 1 tento zákon upravuje poskytovanie regionálnej investičnej pomoci [pričom nasleduje odkaz na § 3 ods. 2 písm. a) zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „zákon o štátnej pomoci“)], práva a povinnosti prijímateľa investičnej pomoci a pôsobnosť orgánov štátnej správy pri jej poskytovaní a kontrole.
V zmysle § 1 ods. 2 regionálna investičná pomoc (ďalej aj „investičná pomoc“) sa poskytuje v súlade s pravidlami pre poskytovanie štátnej pomoci, pričom nasleduje odkaz o. i. na čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016), nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26. 6. 2014), ako aj už uvedený zákon č. 358/2015 Z. z. o štátnej pomoci. V zmysle § 3 ods. 2 uvedeného zákona č. 358/2015 Z. z. štátnu pomoc možno poskytnúť aj na rozvoj regiónov.
Poznámka:
V dôvodovej správe sa o. i. uvádza: „Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny materiál a je v súlade s návrhom opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia a zníženie administratívnej záťaže podnikateľov prijatým Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky dňa 4. mája 2017. Platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov nadobudol účinnosť 1. januára 2008 a doposiaľ bol jedenásťkrát novelizovaný. Za toto obdobie prešla globálna a slovenská ekonomika významným vývojom, na ktorý je potrebné reagovať aj v oblasti podpory investícií. Navrhovaná právna úprava reflektuje zmeny potrieb Slovenskej republiky v oblasti podpory investícií, zmeny potrieb investorov a zmeny v európskej legislatíve, ktoré vyžadujú priamu aplikáciu. Vytvára väčší priestor pre znižovanie regionálnych rozdielov v Slovenskej republike.“
Poskytovanie regionálnej investičnej pomoci a kontrolu riadi a koordinuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“). V zákone o regionálnej investičnej pomoci je však vymedzený aj pojem „poskytovateľ investičnej pomoci“; je ním (podľa formy pomoci):
- ministerstvo hospodárstva, ak ide o investičnú pomoc, ktorou je dotácia na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok podľa § 10,
- Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je úľava na dani z príjmov podľa § 11,
- Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce“) prostredníctvom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie práce“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je príspevok na vytvorené nové pracovné miesta podľa § 12,
- vlastník nehnuteľnosti, ktorým je štát zastúpený príslušným správcom majetku štátu, vyšší územný celok, obec, právnická osoba s majetkovou účasťou štátu alebo právnická osoba zriadená zákonom (ďalej len „vlastník nehnuteľnosti“), ak ide o investičnú pomoc, ktorou je prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku podľa § 13.
2. Oblasti, do ktorých možno za určených podmienok túto pomoc na podporu realizácie investičného zámeru poskytnúť
Podľa § 2 ods. 1 zákona o regionálnej investičnej pomoci sa investičná pomoc poskytuje na podporu realizácie investičného zámeru v:
- priemyselnej ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR