K zákonu o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch

V tomto príspevku svoju pozornosť sústredíme na zákon schválený NR SR 13. 3. tohto roku, ktorý komplexne upravuje sociálnu ekonomiku a týka sa (o. i.) aktívnej politiky trhu práce, sociálnej sféry, investičnej a inej pomoci, ale aj účtovníctva a daní – zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Hneď na úvod si uveďme, že Národná rada SR prijala v tomto roku už tri novely zákona č. 595/2003 Z. z.

Dátum publikácie:8. 6. 2018
Autor:Ing. Valéria Jarinkovičová
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Sociálna pomoc
Právny stav od:1. 4. 2018
Právny stav do:31. 12. 2019

Úvod

V tomto roku prijala Národná rada SR tieto novely zákona o dani z príjmov:

Zákon 112/2018 Z. z. z 13. marca 2018 o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov – novela ZDP tvorí čl. XII. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2018, okrem čl. XIII bodov 15 a 16, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2018, čl. I § 7 ods. 7, § 16 ods. 1 písm. c), § 22 a § 23, čl. XII a čl. XIV, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2019, čl. XVIII piateho bodu, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2020, a čl. XIII prvého bodu, tretieho bodu, piateho bodu, ôsmeho bodu, dvanásteho bodu a bodu 21 § 72af, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2021;

Zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov – novela ZDP predstavuje čl. II a nadobudla účinnosť 1. apríla 2018;

Zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z.; novela ZDP predstavuje čl. IV a nadobúda účinnosť 1. mája 2018.

Pojmy „sociálna ekonomika“ a „sociálne podniky“

Tieto pojmy sú najmä v európskom priestore dlhé roky známe – existujú v šestnástich členských štátoch Európskej únie.

V dokumente Európskej komisie Social Economy and Social Entrepreneurship (Sociálna ekonomika a sociálne podnikanie), Social Europe guide vol. 4, 2013, sa na str. 7 – 8 uvádza: „Európsky sociálny model bol vždy charakterizovaný významnou úlohou, ktorú v ňom zohrávali organizácie líšiace sa tak od súkromných korporácií, ako aj od verejných inštitúcií. Ide o súkromné organizácie, pre ktoré je typické, že sledujú iné ciele, než je zisk: ich hlavným účelom nie je vygenerovať finančné príjmy pre ich vlastníkov či inak zainteresované osoby, ale poskytovať tovary a služby buď svojim členom, alebo širšiemu spoločenstvu.

Tieto organizácie, ktoré sú v Európe aktívne takmer dve storočia, získali v rôznych krajinách uznanie a reguláciu prostredníctvom špecifických právnych foriem [zvlášť vrátane družstiev (cooperative), spoločenstiev vzájomnej pomoci (mutuals) a združení (the association)], vytvorili si vlastné reprezentatívne organizácie na interakciu s verejnými orgánmi a rôznymi spôsobmi prispeli k sociálnemu a ekonomickému rozvoju nášho kontinentu. Názov, ktorý sa v tradícii mnohých európskych krajín a v poslednom čase aj samotnou Európskou úniou používa na súborné označenie týchto organizácií, znie sociálna ekonomika“.

Poznámka:

Napr. vo Švajčiarsku má družstevníctvo dlhoročnú tradíciu. Prosperujú tam tisícky poľnohospodárskych, výrobných, obchodných, bytových, lekárnických, vodárenských, mliekarenských, ale aj iných družstiev. Napríklad družstvo Migrol sa zaoberá distribúciou pohonných látok, olejov a rozsiahlym servisom pre motoristov vo Švajčiarsku. Družstvo Wasserversorgungsgenossenschaft Wald, čo v doslovnom preklade znamená „Vodou zásobujúce družstvo Wald“, vzniklo z praktických dôvodov: štát nemal záujem riešiť zásobovanie domácností vo Walde vodou, preto ľudia spojili svoje sily a vyriešili si zásobovanie vodou vytvorením vodárenského družstva.

Španielska spoločnosť Mondragón Cooperative Corporation (MCC) sa zvykne považovať za najúspešnejší príklad podniku vo vlastníctve pracovníkov na svete. Z družstva založeného v baskickom mestečku v Španielsku vznikla integrovaná sieť družstevných podnikov na celosvetovej úrovni – vyrábajú domáce spotrebiče, obrábacie stroje, je najväčším supermarketovým reťazcom v krajine atď.

Čo uvádza dôvodová správa

Podľa dôvodovej správy „hlavným cieľom návrhu zákona je legislatívne upraviť sektor sociálnej ekonomiky a vytvoriť vhodné podmienky na to, aby sa sociálna ekonomika rozvíjala a bola prínosom nielen pre zvyšovanie zamestnanosti, ale tiež pre upravenie systému podpory, ktorý bude spoločensky prijateľný a bude plne dodržiavať pravidlá štátnej pomoci“.

V zákone, ktorý bol v NR SR schválený 13. 3. t. r. (ďalej aj „zákon o sociálnej ekonomike“), sú najmä:

  • vymedzené základné pojmy, ako sú pozitívny sociálny vplyv, sociálny podnik, znevýhodnené osoby, zraniteľné osoby, ako aj ďalšie pojmy z oblasti sociálnej ekonomiky, pričom tieto definície vychádzajú z európskych skúseností so zohľadnením slovenských špecifík a potrieb,
  • ustanovené podmienky priznania a konanie o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku,
  • vymedzené jednotlivé druhy registrovaných sociálnych podnikov,
  • upravená podpora v širšom priestore sociálnej ekonomiky,
  • upravená správa v oblasti sociálnej ekonomiky zo strany štátu,
  • upravená organizácia sektora sociálnej ekonomiky.

Zákon pozostáva z 20 článkov, ide o zmeny a doplnenia jednotlivých zákonov – je ním novelizovaný o. i. aj ZDP.

Poznámka:

Je potrebné poznamenať, že ani na Slovensku to nie je úplne nová téma. Podľa právnej úpravy z roku 2008 začali vznikať podniky s prvkami sociálnych podnikov zamerané (len) na integráciu. V roku 2009 sa riešili isté problémy pri ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Valéria Jarinkovičová

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.