Úvod
Režim prenesenia daňovej povinnosti bol implementovaný do zákonov väčšiny členských štátov ako nástroj na zabránenie podvodného konania. Európska komisia vydala dokument, ktorý zhodnocuje jeho prínos na úrovni Európskej únie. Je dostupný na stránke http://ec.europa.eu/. 18 členských štátov (teraz i Slovensko) uplatňuje prenos daňovej povinnosti v stavebníctve. Väčšina z nich zahrnula do tohto prenosu nielen stavebné práce, ale i opravy, čistenie, údržbu, prestavbu a demolačné služby týkajúce sa nehnuteľného majetku.
Do prenosu spadá i poskytovanie pracovníkov vykonávajúcich stavebné činnosti, ak sa tak členské štáty rozhodnú. Táto možnosť vyplýva z článku 199 smernice Rady 2006/112 ES.
Problematická je však skutočnosť, že zákon presne nestanovuje, čo sú stavebné práce (odvoláva sa len na klasifikáciu CPA). Keďže definícia nie je jednoznačná, práve táto skutočnosť vedie v praxi k neistote a problémom. Nesprávne stanovený režim DPH medzi platiteľmi môže totiž znamenať riziko sankcie buď pre dodávateľa, alebo odberateľa.
Mnoho daňovníkov sa teda oprávnene pýta, kde je výhoda na ich úrovni podnikania. Ak právna norma nestanovuje jasné pravidlá, aké právne istoty môže ponúkať dodanie, ktoré nie je jednoznačne možné priradiť do sekcie F štatistickej klasifikácie CPA 2015?
Pozitívny je fakt, že ak by takýto prenos daňovej povinnosti bol uplatnený pred kauzou Váhostav, „malí“ dodávatelia nemuseli platiť DPH štátu z faktúr, ktoré im firma Váhostav neuhradila. Ak napríklad živnostník vystavil faktúru na 5 000 € bez DPH, mal povinnosť štátu odviesť daň z pridanej hodnoty vo výške 1 000 €.
Výsledkom bola skutočnosť, že takýto podnikateľ jednak nedostal za svoju prácu zaplatené, ale k tomu mu vznikla i strata z neefektívneho obchodu.
Podľa výsledkov prieskumu niektoré členské štáty tento daňový režim uznávajú, iné sú proti nemu. Negatívnym aspektom je riziko prenosu prípadného podvodu na posledný stupeň reťazca, avšak pozitívne sa hodnotí eliminácia podvodov a zjednodušenie mechanizmu. Z prieskumu vyplýva, že odberatelia si často uplatňovali nadmerné odpočítania dane, pričom dodávatelia DPH štátu nezaplatili.
Podľa vyjadrení zo zahraničia má preto prenos daňovej povinnosti („reverse charge“) za cieľ zvýšiť efektivitu a transparentnosť pri ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR