Reklama a propagácia sú v širšom ponímaní chápané ako súčasť marketingu a ďalších podporných prostriedkov predaja.
Vynakladanie prostriedkov na reklamu a propagáciu má aj daňové dôsledky. Ak je naplnená definícia daňového výdavku, sú prostriedky vynakladané na reklamu a propagáciu uznané ako daňové výdavky. V prípade reklamných predmetov je ich daňová uznateľnosť osobitne upravená s ohľadom na ich charakter a hodnotu jednotlivého predmetu. Z hľadiska dane z príjmov sa posudzujú aj príjmy z reklám. Tieto príjmy sa spravidla spájajú so športovými organizáciami a sú u nich zdaniteľnými príjmami.
Reklama a propagácia sú jednými z dôležitých činností podnikateľských subjektov, bez ktorých nemožno obstáť v súčasnom trhovo orientovanom konkurenčnom prostredí. Reklamný trh sa stal jedným z najdynamickejších odvetví, v ktorom prebieha ostrý boj o zákazníka a presadenie sa na trhu.
Vymedzenie reklamy a propagácie v právnych predpisoch
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“) reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu.
V zmysle § 2 ods. 2 zákona o reklame reklamou nie je:
a) označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb,
b) označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
c) označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu (napr. zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov),
d) zverejnenie výročnej správy o hospodárení, o účtovnej závierke, o audite podniku alebo o iných informáciách o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
Zákon o reklame vymedzuje v § 3 všeobecné požiadavky na reklamu. Osobitným spôsobom je upravená reklama alkoholických výrobkov, tabakových výrobkov, zbraní a streliva, liekov, dojčenských a následných doplnkových prípravkov, energeticky významného výrobku.
Na účely televízneho a rozhlasového vysielania je reklama upravená v zákone č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov. V zmysle § 32 ods. 1 tohto zákona je reklamou akékoľvek verejné oznámenie vysielané za odplatu alebo inú podobnú protihodnotu vrátane vlastnej propagácie, ktorého zámerom je podporiť predaj, nákup alebo nájom tovaru alebo služieb vrátane nehnuteľností, práv a záväzkov alebo dosiahnuť iný účinok sledovaný objednávateľom reklamy alebo vysielateľom. Obdobne ako v zákone o reklame je týmto zákonom obmedzená reklama určitých druhov výrobkov (alkoholické výrobky, zbrane a strelivo, lieky).
Ďalej je v tomto zákone upravený spôsob zaraďovania reklamy do vysielania, časový rozsah reklamy, obmedzenia vysielacieho času, v ktorom môžu byť niektoré reklamy uvádzané.
Reklamou sa zaoberá aj Obchodný zákonník, a to vo väzbe na dodržiavanie pravidiel hospodárskej súťaže medzi podnikateľskými subjektmi.
Obchodný zákonník v hlave V v prvej časti definuje nekalú súťaž, ktorej používanie v hospodárskej súťaži zakazuje. Za nekalú súťaž sa považuje aj klamlivá reklama.
Podľa § 45 Obchodného zákonníka klamlivou reklamou je reklama tovaru, služieb, nehnuteľností, ...