Tovary, ktoré podliehajú spotrebnej dani, sa môžu pohybovať v režime voľného obehu alebo v režime pozastavenia dane.
Článok sa bližšie venuje povinnostiam daňových subjektov, ako aj komunikácii s colným úradom v režime pozastavenia dane, približuje spôsoby výpočtu daňovej povinnosti, vysvetľuje problematiku pestovateľských páleníc, ako aj novelizáciu zákonov, ktoré vstúpia do platnosti od januára 2018.
Úvod
Spotrebné dane predstavujú nepriame dane selektívneho charakteru, ktoré sa vzťahujú len na konkrétny druh tovaru. Ide o alkoholické nápoje, ktorými sú lieh, víno, medziprodukt a pivo, tabakové výrobky (cigareta, cigara, cigarka a tabak) a tabakovú surovinu (tabakový list rastliny druhu Nicotiana tabacum, tabakový zvyšok, tabaková fólia), ďalej minerálny olej (napr. motorová nafta, ako aj benzín, mazací olej, vykurovací olej, LPG a ďalšie) a elektrinu, uhlie a zemný plyn.
V rámci EÚ sú spotrebné dane harmonizované len s ohľadom na ich minimálne daňové sadzby, preto sa spotrebné dane zdaňujú podľa miesta určenia. Príslušné tovary podliehajú zdaneniu v krajine ich použitia. Môžu byť dodané bez dane do daňového skladu v rámci európskeho jednotného trhu.
1. Legislatíva spotrebných daní
Spotrebné dane sú jednostupňovou daňou, a to v zásade pri vyskladnení vybraného druhu tovaru od výrobcu, pretože sa tovar stáva zdaniteľným už výrobou, alebo pri preprave, alebo dovoze na územie Slovenskej republiky. Upravujú ich konkrétne zákony: zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov, ďalej zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov, ako aj zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a tiež zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov. Daňová legislatíva spotrebných daní v SR zohľadňuje smernice Rady EÚ zapracované v zákonoch týkajúcich sa spotrebných daní.
K smerniciam, ktoré sa týkajú prístupov zdaňovania jednotlivých spotrebných daní, patria napríklad:
- Smernica č. 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní,
- Smernica č. 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní z alkoholu a alkoholických nápojov,
- Smernica č. 92/84/EHS o zbližovaní sadzieb spotrebnej dane na alkohol a alkoholické nápoje, Smernica č. 92/79/ EHS o priblížení sadzieb daní z cigariet v znení smernice č. 99/81/ES a č. 2002/10/ES,
- Smernica č. 92/80/EHS o priblížení sadzieb daní z tabakových výrobkov iných ako cigarety v znení smernice č. 99/81/ ES a č. 2002/10/ES,
- Smernica č. 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca Spoločenstva na zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny,
- Smernica č. 2004/74/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica č. 2003/96/ES o možnosť uplatnenia dočasného oslobodenia alebo zníženia miery zdanenia energetických produktov a elektrickej energie v niektorých členských štátoch.
Colné úrady a právomoc
Postup colných úradov pri správe spotrebných daní upravujú jednotlivé zákony o spotrebných daniach a tiež procesný zákon, ktorým je daňový poriadok. Príslušné ustanovenia k jednotlivým zákonom o spotrebných daniach stanovujú aj frekvenciu daňových kontrol. V prípade právnickej osoby je colný úrad určený podľa jej sídla a pri fyzickej osobe podľa jej trvalého pobytu. Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky – colná sekcia, môže určiť miestnu príslušnosť inak, v záujme potreby efektívnejšieho výkonu správy konkrétnej spotrebnej dane, napríklad ak sa daňové sklady toho istého prevádzkovateľa nachádzajú na rôznych miestach, pričom by ich správa z miesta trvalého pobytu alebo sídla subjektu bola neefektívna.
Colný úrad je povinný viesť elektronickú databázu, ktorá obsahuje register prevádzkovateľov daňových skladov (vrátane ich identifikačných údajov, registračného čísla, dátumu pridelenia, resp. ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR