Spotrebné dane a ich uplatňovanie v praxi

Spotrebné dane predstavujú nepriame dane selektívneho charakteru, ktoré sa vzťahujú len na konkrétny druh tovaru. Príslušné tovary podliehajú zdaneniu v krajine ich použitia. Môžu byť dodané bez dane do daňového skladu v rámci európskeho jednotného trhu. Dňa 11. novembra 2017 sa schválil zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov.

Dátum publikácie:4. 12. 2017
Autor:Ing. Juraj Válek, PhD.
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Spotrebné dane
Právny stav od:1. 1. 2017
Právny stav do:31. 12. 2020

Tovary, ktoré podliehajú spotrebnej dani, sa môžu pohybovať v režime voľného obehu alebo v režime pozastavenia dane.

Článok sa bližšie venuje povinnostiam daňových subjektov, ako aj komunikácii s colným úradom v režime pozastavenia dane, približuje spôsoby výpočtu daňovej povinnosti, vysvetľuje problematiku pestovateľských páleníc, ako aj novelizáciu zákonov, ktoré vstúpia do platnosti od januára 2018.

Úvod

Spotrebné dane predstavujú nepriame dane selektívneho charakteru, ktoré sa vzťahujú len na konkrétny druh tovaru. Ide o alkoholické nápoje, ktorými sú lieh, víno, medziprodukt a pivo, tabakové výrobky (cigareta, cigara, cigarka a tabak) a tabakovú surovinu (tabakový list rastliny druhu Nicotiana tabacum, tabakový zvyšok, tabaková fólia), ďalej minerálny olej (napr. motorová nafta, ako aj benzín, mazací olej, vykurovací olej, LPG a ďalšie) a elektrinu, uhlie a zemný plyn.

V rámci EÚ sú spotrebné dane harmonizované len s ohľadom na ich minimálne daňové sadzby, preto sa spotrebné dane zdaňujú podľa miesta určenia. Príslušné tovary podliehajú zdaneniu v krajine ich použitia. Môžu byť dodané bez dane do daňového skladu v rámci európskeho jednotného trhu.

1. Legislatíva spotrebných daní

Spotrebné dane sú jednostupňovou daňou, a to v zásade pri vyskladnení vybraného druhu tovaru od výrobcu, pretože sa tovar stáva zdaniteľným už výrobou, alebo pri preprave, alebo dovoze na územie Slovenskej republiky. Upravujú ich konkrétne zákony: zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov, ďalej zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov, ako aj zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a tiež zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov. Daňová legislatíva spotrebných daní v SR zohľadňuje smernice Rady EÚ zapracované v zákonoch týkajúcich sa spotrebných daní.

K smerniciam, ktoré sa týkajú prístupov zdaňovania jednotlivých spotrebných daní, patria napríklad:

  • Smernica č. 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní,
  • Smernica č. 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní z alkoholu a alkoholických nápojov,
  • Smernica č. 92/84/EHS o zbližovaní sadzieb spotrebnej dane na alkohol a alkoholické nápoje, Smernica č. 92/79/ EHS o priblížení sadzieb daní z cigariet v znení smernice č. 99/81/ES a č. 2002/10/ES,
  • Smernica č. 92/80/EHS o priblížení sadzieb daní z tabakových výrobkov iných ako cigarety v znení smernice č. 99/81/ ES a č. 2002/10/ES,
  • Smernica č. 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca Spoločenstva na zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny,
  • Smernica č. 2004/74/ES, ktorou sa mení a dopĺňa smernica č. 2003/96/ES o možnosť uplatnenia dočasného oslobodenia alebo zníženia miery zdanenia energetických produktov a elektrickej energie v niektorých členských štátoch.

Colné úrady a právomoc

Postup colných úradov pri správe spotrebných daní upravujú jednotlivé zákony o spotrebných daniach a tiež procesný zákon, ktorým je daňový poriadok. Príslušné ustanovenia k jednotlivým zákonom o spotrebných daniach stanovujú aj frekvenciu daňových kontrol. V prípade právnickej osoby je colný úrad určený podľa jej sídla a pri fyzickej osobe podľa jej trvalého pobytu. Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky – colná sekcia, môže určiť miestnu príslušnosť inak, v záujme potreby efektívnejšieho výkonu správy konkrétnej spotrebnej dane, napríklad ak sa daňové sklady toho istého prevádzkovateľa nachádzajú na rôznych miestach, pričom by ich správa z miesta trvalého pobytu alebo sídla subjektu bola neefektívna.

Colný úrad je povinný viesť elektronickú databázu, ktorá obsahuje register prevádzkovateľov daňových skladov (vrátane ich identifikačných údajov, registračného čísla, dátumu pridelenia, resp. ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Juraj Válek, PhD.

Súvisiace účtovné súvzťažnosti

Súvisiaci Finančný spravodajca

Súvisiace vzory

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.