Dôvody a účel legislatívnych opatrení v období pandémie
Na zmiernenie následkov vo finančnej oblasti (a nielen tejto oblasti) spôsobených rozšírením koronavírusu COVID-19 (ďalej len „pandémia“), ktoré doľahli na daňové subjekty, ako aj na celú spoločnosť a ekonomiku spoločnosti, bol schválený zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „tento zákon alebo „lexcorona“) s účinnosťou od 4. 4. 2020.
Keďže šírenie tohto vírusu spôsobuje priame negatívne dosahy na európsku aj domácu ekonomiku, bolo nevyhnutné prijať urýchlene opatrenia na zmiernenie týchto dosahov pre fyzické osoby – nepodnikateľov, podnikateľov i zamestnancov.
Opatreniami prostredníctvom tohto zákona sa v období pandémie poskytne pomoc podnikateľom (fyzické osoby a právnické osoby), kedy nie sú schopní načas plniť svoje záväzky voči daňovému úradu, bankám a v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov a aj voči zamestnancom. Lexcorona pomôže daňovníkom oddialiť povinnosti, ktorých lehoty plnenia nastali práve v období pandémie a ktoré budú plniť až po skončení pandémie a bez uloženia sankcií správcom dane.
Konečným cieľom všetkých opatrení a nielen týmto zákonom, ale aj ďalšími zákonmi prijatými pre obdobie pandémie v oblasti zdravotníctva, Zákonníka práce, sociálnej oblasti, justície, školstva, poľnohospodárstve a aj v ďalších oblastiach je urýchlene podporiť likviditu a peňažný tok podnikov a zamestnancov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie šírenia koronavírusu so zachovaním stability a minimalizácie paniky s čo najmenšími následkami, ktorým sa nevyhneme.
Naša legislatíva veľmi rýchlo a operatívne zareagovala na mimoriadnu a vážnu situáciu, ktorou pandémia je, a to vydaním zákonov, nariadení a usmernení k tejto mimoriadnej situácii a ktorú vyhlásila vláda SR dňom 12. 3.2020 ako obdobie pandémie. Je v záujme celej spoločnosti zabrániť veľkým ekonomickým škodám a ujmám na životoch obyvateľstva spôsobeným koronavírusom.
Na zmiernenie následkov spôsobených pandémiou boli vydané a ešte aj budú vydané nariadenia vlády SR, ktorými sa nariadia okamžité strategické opatrenia v danej oblasti hospodárstva zamerané na podporu udržania prevádzky a zamestnanosti v malých podnikoch a stredných podnikoch a predísť veľkým ekonomickým škodám a aj tragickým následkom.
Poznámka:
V rámci uplatňovania lexcorona sa už v začiatkoch jeho uplatnenia v oblastiach, ktoré tento zákon upravuje, zistilo, že tento zákon dostatočne neupravuje niektoré ustanovenia správy daní a niektoré ustanovenia neupravuje vôbec, ako aj hmotnoprávnych zákonov, ktoré podnikateľská verejnosť očakávala. Podnikateľská verejnosť požadovala napr. upraviť lehoty na vrátenie daňových preplatkov z daňových priznaní dane z príjmov podaných do 31. 3. 2020 za ZO 2019, stanovenie výšky preddavkov na daň v období pandémie, prípadne ich neplatenie v období pandémie, ktorých dodržanie podľa daňového poriadku a hmotnoprávnych predpisov (zákona o dani z príjmov, miestne dane, zákon o používaní ERP) sa dotklo najviac. Rovnako podnikateľská verejnosť požadovala zmiernenie dosahov pandémie s možnosťou odkladu splácania úverov pre spotrebiteľov, fyzické osoby – podnikateľov a malých a stredných podnikov, aby sa z nich nestali dlžníci a následne exekúcie od veriteľov – bánk, požadovali aj zabezpečenie záruk za neplatenie úverov a pôžičiek v lehote, a to s cieľom zabránenia bankrotov obyvateľov za neplatenie hypotekárnych úverov. Došlo tiež k spresneniu niektorých prekážok v štátnej službe príslušníkov finančnej správy podľa zákona o finančnej správe, tiež k zmene pri správe pohľadávok štátu, ako aj k zabezpečeniu plynulého financovania štátu prostredníctvom emisie štátnych cenných papierov v roku 2020, ktoré sa nebudú započítavať do limitov určených v zákone o štátnom rozpočte a v zákone o štátnom dlhu a štátnych zárukách. Tieto legislatívne úpravy, ako aj ďalšie sa do tohto zákona doplnili postupne novelami k tomuto zákonu.
Je potrebné uviesť, že na spracovanie samotného návrhu tohto zákona nebol dostatočný časový priestor zapracovať čo najviac legislatívnych úprav vo finančnej oblasti, pričom už pri jeho návrhu sa počítalo s tým, že v priebehu jeho praktickej aplikácie dôjde k jeho úprave a doplneniu novelami, čo sa aj stalo.
Od účinnosti zákona č. 67/2020 Z. z., t. j. od 4. 4. 2020, boli zverejnené tri jeho novely a jedno nariadenie vlády SR:
- novela č. 75/2020 Z. z. s účinnosťou od 9. 4. 2020,
- novela č. 96/2020 Z. z. s účinnosťou od 25. 4. 2020,
- nariadenie vlády SR č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov, ktorým sa upravujú osobitné podmienky súvisiace s platením preddavkov na daň nadväzne na § 24a zákona č. 67/2020 Z. z. s účinnosťou od 30. 4. 2020,
- novela č. 120/2020 Z. z. s účinnosťou od 20. 5. 2020.
Obsah:
Rozsah legislatívnych opatrení
Opatrenia v oblasti správy daní
K § 3 - Spôsob doručovania podania
K § 4 - Zmeškanie lehoty
K § 5 - Doručovanie
K § 6 - Prerušenie daňovej kontroly
K § 7 - Zverejňovanie v zoznamoch finančnej správy
K § 8 - Prerušenie daňového konania
K § 9 - Zánik práva vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok
K § 10 - Daňové nedoplatky
K § 10a - Daňové preplatky
K § 11 - Odloženie daňovej exekúcie
K § 12 - Správne delikty a sankcie
Rozsah legislatívnych opatrení
Zákon č. 67/2020 Z. z. upravuje v období pandémie celý rad opatrení vo finančnej oblasti. Ide o nasledovné ...
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 563/2009 Z. z. Daňový poriadok
- 67/2020 Z. z. Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19
- 96/2020 Z. z. Novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti s COVID-19