Dátum publikácie:8. 6. 2018
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Starostlivosť o zamestnancov; Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Konanie vo veciach sociálneho zabezpečenia
Právny stav od:1. 1. 2018
Právny stav do:31. 12. 2019
Obsah:
6 vládnych návrhov opatrení v oblasti zamestnávania
9 vládnych opatrení v oblasti služieb verejnej správy
3 vládne opatrenia v oblasti konkurencieschopnosti podnikov
3 vládne opatrenia v oblasti daní
4 vládne opatrenia v oblasti podpory podnikania
5 hodnotení súčasných postupov a regulácií
V roku 2016 bola zriadená Ministerstvom hospodárstva SR Medzirezortná pracovná skupina na najvyššej úrovni pre Doing Business.
Obsahovú stránku a samotné detaily kritických oblastí podnikania a možných riešení bude tvoriť, analyzovať a pripravovať ciele a opatrenia 5 pracovných skupín:
- Dane,
- Služby verejnej správy
- Zamestnanosť
- Podpora podnikania
- Konkurencieschopnosť podnikov.
Prvý balík vládnych opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia obsahujúci celkom 35 opatrení bol schválený na rokovaní vlády SR 28. júna 2017 uznesením vlády SR č. 327 s termínmi plnenia pre jednotlivé ústredné orgány štátnej správy najneskôr do 31. decembra 2019.
Druhý balík vládnych opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia predložený do medzirezortného pripomienkového konania obsahuje celkom 25 opatrení v rôznych oblastiach hospodárstva zameraných na zníženie regulačného zaťaženia, podporu podnikania, digitalizáciu procesov a rodinné podnikanie, ako aj 5 hodnotení súčasných postupov a regulácií, ktorých výsledky budú potenciálne podkladom pre prijatie ďalších opatrení.
6 vládnych návrhov opatrení v oblasti zamestnávania
- Zrušiť povinnosť zamestnávateľa oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom do ôsmich dní od začiatku čerpania a do ôsmich dní od skončenia čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.
Podnet: Podľa § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení je zamestnávateľ povinný oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom do ôsmich dní od začiatku čerpania a do ôsmich dní od skončenia čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.
Popis záťaže: Vzniknuté administratívne náklady spojené s ohlásením, oznámením a poskytnutím informácie na každú materskú/rodičovskú dovolenku na strane zamestnávateľa sú vo výške 6,67 eur.
- Vydať usmernenie na riešenie nedorozumení, ktoré vznikajú v zmysle nariadenia vlády SR č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko za účelom vytvorenia jasných a jednoznačných pravidiel. O usmernení informovať všetky dotknuté organizácie, prostredníctvom sociálnych partnerov a Národného inšpektorátu práce.
Podnet: Podľa nariadenia vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko (ďalej len „nariadenie vlády“) sa na staveniskách, na ktorých sa vykonávajú stavebné alebo stavebno-inžinierske práce, kde vykonáva práce viac ako jeden zamestnávateľ alebo viac ako jedna fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, je stavebník povinný: - ustanoviť jedného alebo viacej koordinátorov dokumentácie,
- ustanoviť jedného alebo viacej koordinátorov bezpečnosti práce a
- zabezpečiť vypracovanie plánu BOZP.
Popis záťaže: V praxi dochádza zo strany štátnych orgánov inšpekcie práce (IP) k rozporným interpretáciám výkladu rozsahu platnosti tohto nariadenia vlády. Orgány IP (ojedinele) žiadajú plnenie vyššie uvedených požiadaviek aj pre bežnú údržbu strojných a technologických zariadení, kde vykonáva práce viac ako jeden zamestnávateľ, alebo viac ako jedna fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom. Vyplýva to z nejednotnosti výkladu rozsahu platnosti predmetného nariadenia vlády orgánmi IP. Prináša to neodôvodnene nové povinnosti a zvyšuje administratívu. Nariadenie vlády v časti rozsah platnosti určuje veľmi široké spektrum stavebných aktivít. Je písané tak, že pre drobnú stavebnú opravu realizovanú dvomi živnostníkmi je potrebné splniť rovnaké administratívne podmienky ako pre projekt výstavby napr. výrobnej haly. Vzhľadom na uvedené je ťažko predpokladať, že sa nariadenie vlády uplatňuje a funguje v praxi, najmä u malých a stredných podnikateľov a najmä pri malých stavebných ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR