2/DPH/2025/MP – Metodický pokyn k registrácii platiteľa dane z pridanej hodnoty podľa § 4 a § 5 zákona o DPH od 1. januára 2025

Finančné riaditeľstvo SR vydalo metodický pokyn k registrácii platiteľa dane z pridanej hodnoty podľa § 4 a § 5 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty. S účinnosťou od 1. januára 2025 k zmenám pravidiel pri registrácii zdaniteľných osôb za platiteľa dane z pridanej hodnoty. Metodický pokyn sa zaoberá východiskami pre posúdenie vzniku registračnej povinnosti, postupmi zdaniteľnej osoby a správcu dane v rámci procesu registrácie platiteľa podľa § 4 a § 5 zákona o DPH.

Dátum publikácie:4. 11. 2025
Číslo dokumentu:2/DPH/2025/MP
Autor:Finančné riaditeľstvo SR
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Dátum vydania1. 1. 2025

Finančné riaditeľstvo SR vydáva metodický pokyn k registrácii platiteľa dane z pridanej hodnoty podľa § 4 a § 5 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“, prípadne ak sa za ustanovením neuvádza označenie právneho predpisu, myslí sa zákon o DPH).

Zmenami a doplnením zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších dochádza s účinnosťou od 1. januára 2025 k zmenám pravidiel pri registrácii zdaniteľných osôb za platiteľa dane z pridanej hodnoty (ďalej len „platiteľ“). Tento metodický pokyn sa zaoberá východiskami pre posúdenie vzniku registračnej povinnosti, postupmi zdaniteľnej osoby a správcu dane v rámci procesu registrácie platiteľa podľa § 4 a § 5 zákona o DPH.

Zákon o DPH v § 4 upravuje, za akých podmienok sa tuzemské zdaniteľné osoby stanú platiteľom, kedy a akým spôsobom tieto osoby majú povinnosť podať žiadosť o registráciu, alebo oznámiť, že sa stali platiteľom. Citované ustanovenie obsahuje tiež úpravu pre dobrovoľnú registráciu za platiteľa a pravidlá pre oznamovanie zmien, ktorých výsledkom môže byť aktualizácia dňa, od ktorého zdaniteľná osoba získava status platiteľa, alebo zmena dátumu začiatku platnosti prideleného identifikačného čísla pre daň z pridanej hodnoty (ďalej len „IČ DPH“).

V § 5 sú upravené podmienky a pravidlá pre registráciu zahraničných osôb, ktoré v postavení zdaniteľných osôb vykonávajú činnosti, ktoré sú predmetom dane z pridanej hodnoty (ďalej „DPH“ alebo „daň“) v tuzemsku.

Ustanoveniami § 4 a § 5 sú vymedzené tiež východiskové pojmy pre korektné uplatnenie nastavených registračných pravidiel, základné procesné pravidlá a zákonné lehoty.

Obsah:

1. diel – Vymedzenie východiskových pojmov pre registráciu platiteľa

1.1. Zdaniteľná osoba

1.2. Ekonomická činnosť

1.3. Tuzemská zdaniteľná osoba

1.4. Zahraničná zdaniteľná osoba

1.5. Obrat

1.6. Platiteľ, ktorý má pridelené identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty

2. diel – Platiteľ a povinná registrácia podľa § 4 zákona o DPH

2.1. Nadobudnutie statusu platiteľa

2.2. Vznik registračnej povinnosti platiteľa

2.3. Povinná registrácia platiteľa

2.4. Registrácia platiteľa z úradnej moci

2.5. Dobrovoľná registrácia zdaniteľnej osoby

2.6. Povinnosť registrácie podľa § 7 a § 7a zákona o DPH pred nadobudnutím statusu platiteľa

2.7. Prechodné ustanovenie § 85kn ods. 1 a 2 zákona o DPH

3. diel – Zahraničný platiteľ a registrácia podľa § 5 zákona o DPH

3.1. Nadobudnutie statusu platiteľa zahraničnou zdaniteľnou osobou

3.2. Registračná povinnosť

3.3. Prechodné ustanovenie § 85kn ods. 3 zákona o DPH

1. diel – Vymedzenie východiskových pojmov pre registráciu platiteľa

1.1. Zdaniteľná osoba

Platiteľom sa môže stať iba zdaniteľná osoba.

Zdaniteľnou osobou pre účely zákona o DPH je podľa § 3 každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť (ďalej aj „podnikanie“), bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Zdaniteľné osoby zahŕňajú širší okruh osôb, ktoré sú považované na účely zákona o DPH za podnikateľa v porovnaní s vymedzením podnikateľa v ustanovení § 2 Obchodného zákonníka.

Za zdaniteľnú osobu sa pre účely zákona o DPH považuje/ú aj:

  • štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánom verejnej moci, ak:
    • konajú v rozsahu svojej hlavnej činnosti, prijímajú v súvislosti s touto činnosťou platby a táto činnosť výrazne narušuje alebo môže výrazne narušiť hospodársku súťaž – vtedy sa hodnota dodaných tovarov alebo služieb z takejto činnosti započítava do obratu na účely registrácie podľa § 4,
    • konajú nad rámec rozsahu svojej hlavnej činnosti, za účelom ktorej boli zriadené a táto činnosť je predmetom dane podľa zákona o DPH - ak tieto subjekty konajú v rozsahu vedľajšej činnosti (podnikateľskej), z ktorej dosahujú príjem (nie v rozsahu hlavnej činnosti, na ktorú boli zriadené), považujú sa v rozsahu tejto činnosti za zdaniteľné osoby v zmysle § 3 ods. 1 a 2 a hodnota dodaných tovarov alebo služieb z tejto činnosti sa započítava do obratu na účely registrácie podľa § 4,
    • vykonávajú činnosti uvedené v prílohe č. 8 zákona o DPH (napr. telekomunikačné služby, dodanie vody, plynu, elektriny a tepla, preprava tovaru a osôb, prístavné a letiskové služby, dodanie nového tovaru vyrobeného na predaj, skladovanie, reklamné služby, služby cestovného ruchu, prevádzkovanie predajní pre zamestnancov, prevádzkovanie jedální pre zamestnancov) v nezanedbateľnom rozsahu.

Ustanovenie § 3 ods. 4 je transpozíciou čl. 13 ods. 1 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme DPH v platnom znení.

Súdny dvor EÚ sa interpretáciou tohto ustanovenia (napr. problematikou, kedy je možné považovať orgány riadiace sa verejným právom za nezdaniteľné, resp. zdaniteľné osoby pri činnostiach, ktoré vykonávajú ako orgán verejnej moci, výkladom pojmu „výrazné narušovanie hospodárskej súťaže“, atď.) zaoberal napr. v rozhodnutí C- 102/08, C- 288/07, C- 235/85.

  • Správa štátnych hmotných rezerv SR v rozsahu nákupu a predaja štátnych hmotných rezerv v zmysle zákona č. 372/2012 Z. z. o štátnych hmotných rezervách a o doplnení zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • každá osoba (napr. fyzická osoba - občan, právnická osoba, ktorá nie je zriadená za účelom podnikania, tzv. nezisková organizácia, rozpočtová organizácia, atď.), ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu EÚ (ďalej aj „IČŠ“), a tento nový dopravný prostriedok je ňou alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu. Novým dopravným prostriedkom sa pre účely zákona o DPH rozumie pozemné motorové vozidlo, plavidlo a lietadlo, ktoré spĺňajú definíciu nového dopravného prostriedku podľa § 11 ods. 12.

K problematike dodania nových dopravných prostriedkov v rámci EÚ je vydaný samostatný metodický pokyn.

1.2. Ekonomická činnosť

Ekonomickou činnosťou (podnikaním) sa podľa § 3 ods. 2 rozumie každá činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem.

Pre účely zákona o DPH podnikanie zahŕňa:

  • činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti,
  • činnosť vykonávanú ako slobodné povolanie podľa osobitných predpisov (napr. činnosť znalcov, tlmočníkov, advokátov, súdnych exekútorov, notárov, súkromných veterinárnych lekárov a iných slobodných povolaní), duševnú tvorivú činnosť a športovú činnosť,
  • využívanie hmotného a nehmotného majetku za účelom dosahovania príjmov z tohto majetku. Každá osoba, ktorá dosahuje príjem z využívania hmotného a nehmotného majetku, sa považuje za zdaniteľnú osobu.

Napríklad fyzická osoba (občan), ak prenajíma nehnuteľnosť (chata, rodinný dom, atď.) na pokračujúcej báze a z tohto prenájmu dosahuje pravidelný príjem, na účely zákona o DPH sa stáva zdaniteľnou osobou.

Ak je majetok, ktorý sa využíva na dosahovanie pravidelného príjmu, v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, považuje sa jeho využívanie na účel dosahovania príjmu za podnikanie v rovnakom pomere u každého z manželov, ak sa manželia nedohodnú inak.

Pokiaľ sa teda manželia nedohodnú inak, príjmy z využívania tohto majetku sa započítavajú do obratu pre účely registrácie u každého z manželov v polovičnej výške. Ak sa manželia dohodnú, že využívanie majetku sa bude napr. považovať za podnikanie len u jedného z manželov, potom za zdaniteľnú osobu pre účely DPH sa z titulu využívania majetku bude považovať len jeden z manželov. V tomto prípade sa celý príjem z využívania majetku, resp. hodnota dodaných služieb započítava do obratu na účely registrácie len u toho z manželov, u ktorého sa využívanie tohto majetku považuje za podnikanie.

Príklad č. 1

Manželia vlastnia nehnuteľnosť (garáž), ktorá je v bezpodielovom spoluvlastníctve. Túto nehnuteľnosť sa rozhodli prenajímať. Z prenájmu nehnuteľnosti dosahujú mesačne príjem vo výške 1 000 eur. Manželia sa dohodli, že prenájom nehnuteľnosti sa bude považovať za podnikanie u každého z nich v rovnakom pomere. Každý z manželov sa považuje za zdaniteľnú osobu a obrat pre účely registrácie sleduje každý z nich samostatne. Z titulu prenájmu nehnuteľnosti sa u každého z manželov mesačne započítava do obratu hodnota dodaných služieb vo výške 500 eur.

Príklad č. 2

Manželia prenajímajú nehnuteľnosť, ktorá je v ich bezpodielovom spoluvlastníctve, viacerým podnikateľom. Manžel vykonáva aj inú podnikateľskú činnosť na základe živnostenského oprávnenia. Manželia sa dohodli, že prenájom nehnuteľnosti sa bude považovať za podnikanie len u manželky. Manželka sa z titulu využívania hmotného majetku, z ktorého dosahuje príjmy na pravidelnej báze, považuje za zdaniteľnú osobu a bude povinná podať žiadosť o registráciu, ak z prenájmu nehnuteľnosti v kalendárnom roku presiahne obrat 50 000 eur.

Na účely registrácie sa za vykonávanie ekonomickej, t. j. podnikateľskej činnosti považujú aj prípravné práce pred samotným začatím uskutočňovania zdaniteľných plnení. Zdaniteľnou osobou sa na účely DPH rozumie každá právnická alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel a výsledky tejto činnosti. Ekonomickou činnosťou sa na účely DPH rozumie činnosť, ktorá sa vykonáva na pokračujúcej báze.

Podľa judikatúry Súdneho dvora EÚ však môže postavenie platiteľa získať aj zdaniteľná osoba, ktorá v čase podania žiadosti o registráciu ešte nevykonáva ekonomickú činnosť, ale prehlási zámer vykonávania ekonomickej činnosti a jej registrácia je nevyhnutná z dôvodu prípravy na vykonávanie budúcich zdaniteľných obchodov (napr. rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C- 110/94 INZO, C- 268/83 Rompelman, C- 527/11 Ablessio SIA).

Za nezávislé vykonávanie činnosti, t. j. za podnikanie sa nepovažuje vykonávanie činnosti na základe pracovnoprávneho vzťahu, štátnozamestnaneckého pomeru, služobného pomeru alebo iného obdobného vzťahu, keď fyzická osoba je povinná dodržiavať pokyny alebo príkazy, čím sa vytvára stav podriadenosti a nadriadenosti z hľadiska podmienok vykonávanej činnosti a jej odmeňovania.

1.3. Tuzemská zdaniteľná osoba

Za tuzemskú zdaniteľnú osobu sa považuje podľa § 4 ods. 1 zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, alebo má v tuzemsku bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava.

Na účely zákona o DPH sa pod pojmom:

  • bydlisko rozumie adresa trvalého pobytu fyzickej ...

Redakčná poznámka:

§ 4 zákona č. ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Finančné riaditeľstvo SR

PDF originálu

  • 2025.09.22_002_DPH_2025_MP (2).pdf /377 kB

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace odborné články

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.