Daň z finančných transakcií po novele zákonom 354/2024 Z. z. (informácia z FR SR)

Cieľom novelizácie zákona o dani z finančných transakcií bolo rozšíriť okruh subjektov, ktorí nie sú daňovníkmi, a tiež doplniť platobné operácie, ktoré nie sú predmetom dane. Finančné riaditeľstvo vydalo informáciu k transakčnej dani po tejto novelizácii, v ktorej vymedzuje pojmy, rozoberá predmet dane, výpočet dane, vedenie záznamov aj správu dane. Prílohou informácie sú aj otázky a odpovede k dani z finančných transakcií.

Dátum publikácie:7. 1. 2025
Autor:Finančné riaditeľstvo SR

tt_muz-karta

44/DZPaU/2024/I

Informácia k zákonu č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z.

Národná rada Slovenskej republiky dňa 3. októbra 2024 schválila zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. januára 2025.

Následne Národná rada Slovenskej republiky dňa 28. novembra 2024 schválila zákon, ktorým zákon č. 279/2024 Z. z. mení a dopĺňa s účinnosťou od 1. januára 2025, a to v čl. VI zákona č. 354/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2024 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Cieľom novej právnej úpravy je zavedenie dane z finančných transakcií, ktorej podliehajú finančné transakcie, pri ktorých dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z účtu daňovníka. Dávame do pozornosti, že prvým zdaňovacím obdobím je apríl 2025.

Táto informácia sa týka zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z. (ďalej len „zákon č. 279/2024 Z. z.“).

Obsah:

1. Vymedzenie pojmov § 2 a § 3 zákona č. 279/2024 Z. z.

2. Predmet dane § 4 zákona č. 279/2024 Z. z.

3. Základ dane, sadzba dane, zdaňovacie obdobie a splatnosť dane § 5 až § 10 zákona č. 279/2024 Z. z.

4. Vedenie a uchovávanie záznamov § 11 zákona č. 279/2024 Z. z.

5. Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia zákona č. 279/2024 Z. z.

    • Správa dane z finančných transakcií a miestna príslušnosť
    • Možnosť požiadať o vysvetlenie platiteľa dane z finančných transakcií a možnosť podať sťažnosť správcovi dane
    • Možnosť vrátenia vybratej dane z finančných transakcií
    • Oznámenia podávané platiteľovi dane

6. Prechodné ustanovenia § 13 zákona č. 279/2024 Z. z.

7. Zmeny a doplnenia v daňovom poriadku a v zákone o dani z príjmov

Príloha: Otázky a odpovede k zákonu č. 279/2024 Z. z.

1. Vymedzenie pojmov § 2 a § 3 zákona č. 279/2024 Z. z.

Ustanovenie § 2 vymedzuje základné pojmy – tuzemsko, finančná transakcia, transakčný účet.

Finančná transakcia - jedná sa o platobnú službu definovanú v § 2 ods. 1 písm. b) až d) zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o platobných službách“)1 poskytovanú poskytovateľom platobných služieb, vykonanú na základe príkazu alebo súhlasu daňovníka.

Transakčný účet - je definovaný ako platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby a platobný účet daňovníka, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, na ktorom vykonáva finančné transakcie súvisiace s výkonom jeho podnikateľskej činnosti.

§ 2 ods. 9 zákona o platobných službách uvádza, že platobným účtom sa rozumie bežný účet alebo iný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb na meno a priezvisko, ak ide o fyzickú osobu, obchodné meno alebo názov, ak ide o právnickú osobu, jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií.

Ustanovenie § 3 vymedzuje kto je daňovníkom a kto je platiteľom dane z finančných transakcií.

Daňovníkom je fyzická osoba – podnikateľ, právnická osoba, organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá je používateľom platobných služieb poskytovateľa platobných služieb vykonávajúceho finančné transakcie (ďalej len „poskytovatel“) a ktorá má sídlo alebo miesto podnikania v tuzemsku, má platobný účet u poskytovateľa platobných služieb so sídlom v tuzemsku alebo vykonáva činnosť v tuzemsku. Podnikateľom sa rozumie podľa Obchodného zákonníka osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia alebo na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov, fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.

Osobitne sú v § 3 ods. 2 zákona č. 279/2024 Z. z. vymedzené právnické osoby, ktoré nie sú daňovníkom:

  • Sociálna poisťovňa, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied,
  • rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,
  • obce a vyššie územné celky,
  • krajská organizácia cestovného ruchu, oblastná organizácia cestovného ruchu, turistické informačné centrá,
    (Vyššie uvedené výnimky sú zamerané na okruhy právnických osôb, ktorých výdavky sú súčasťou limitu verejných výdavkov, a ktoré nie sú zriadené primárne za účelom výkonu podnikateľskej činnosti, ale ako verejné ustanovizne pre určenú oblasť.)
  • občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby, účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti, záujmové združenie právnických osôb, subjekt výskumu a vývoja, organizácia s medzinárodným prvkom, Slovenský červený kríž, a ktorých predmetom činnosti sú činnosti uvedené v § 50 ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Podľa dôvodovej správy k novele zákona sa navrhuje oslobodiť právnické osoby neziskového sektora zriadené ako verejno-prospešné organizácie, ktoré spĺňajú podmienku právnej formy podľa tohto návrhu a účelu, ktorý je taxatívne ustanovený v zákone o dani z príjmov.
    Ide o nasledovné činnosti:

a) ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,

b) podpora a rozvoj športu,

c) poskytovanie sociálnej pomoci,

d) zachovanie kultúrnych hodnôt,

e) podpora vzdelávania,

f) ochrana ľudských práv,

g) ochrana a tvorba životného prostredia,

h) veda a výskum,

i) organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.


Platiteľ dane
- ide prioritne o poskytovateľa platobných služieb (banka), ale v určitých prípadoch sa platiteľom dane stáva aj daňovník.

Platiteľom dane podľa § 3 zákona č. 279/2024 Z. z. je:

  • poskytovateľ so sídlom v tuzemsku,
  • organizačná zložka poskytovateľa umiestnená v tuzemsku,
  • daňovník, ktorý je používateľom platobných služieb poskytovateľa platobných služieb so sídlom mimo územia Slovenskej republiky,
  • daňovník, ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s finančnými transakciami vzťahujúce sa na jeho činnosť v Slovenskej republike,
  • daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte.

2. Predmet dane § 4 zákona č. 279/2024 Z. z.

Predmet dane je založený na transakčnom princípe, teda vždy sa posudzuje každá transakcia samostatne z pohľadu daňovníka (nie platiteľa dane).

Predmetom dane je:

  • finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z platobného účtu daňovníka (ide o debetnú transakciu),
  • použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu, na účely vykonania finančnej transakcie,
  • preúčtovaný náklad súvisiaci s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka na území Slovenskej republiky (platí, že preúčtované náklady podliehajú dani bez ohľadu na skutočnosť, či k úhrade preúčtovaných nákladov došlo priamou platbou alebo započítaním pohľadávok).

V § 4 ods. 2 zákona č. 279/2024 Z. z. sú ustanovené výnimky z predmetu dane z finančných transakcií:

  • platobná operácia vykonaná v súvislosti s platením daní, odvodov, poplatkov a príspevkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, colného dlhu a inej platby vymeranej a uloženej podľa colných predpisov, odvodov do Sociálnej poisťovne a odvodov na zdravotné poistenie alebo v súvislosti s poskytnutím záruky na colný dlh alebo inú platbu vymeranú alebo uloženú podľa colných predpisov a na daň z pridanej hodnoty alebo spotrebnú daň pri dovoze, v súvislosti so zábezpekou slúžiacou ako záruka splnenia povinnosti alebo dodržania podmienky vyplývajúcej z právne záväzných aktov Európskej únie v oblasti poľnohospodárstva, ktoré sa poukazujú v prospech účtu vedeného v Štátnej pokladnici, ktorého číslo alebo predčíslie je uvedené v zozname zverejnenom v publikačnom orgáne Ministerstva financií Slovenskej republiky

UPOZORNENIE:
pozor iné platby, teda plnenia iné než sú uvedené v tomto bode, ktoré sa platia na účet Štátnej pokladnice nepatria medzi výnimky a sú predmetom zdaňovania,

  • platobná operácia v súvislosti s odpísaním a vrátením finančných prostriedkov podľa osobitného predpisu,
  • platobná operácia, ktorá súvisí so správou cenných papierov alebo iných finančných nástrojov, alebo platobná operácia súvisiaca s nákupom cenných papierov alebo iných finančných nástrojov v súvislosti so správou starobného dôchodkového sporenia a doplnkového dôchodkového sporenia,
  • platobná operácia v súvislosti s nákupom štátnych dlhopisov,
  • platobná operácia obchodníka s cennými papiermi, pobočky zahraničného obchodníka s cennými papiermi alebo poskytovateľa služieb kryptoaktív, ktorá súvisí s úschovou, správou alebo držiteľskou správou cenných papierov, finančných nástrojov, iných majetkových hodnôt alebo kryptoaktív, riadením portfólia, vrátane akýchkoľvek výplat súvisiacich s týmito operáciami, platobná operácia obchodníka s cennými papiermi, pobočky zahraničného obchodníka s cennými papiermi alebo poskytovateľa služieb kryptoaktív na účet klienta súvisiaca s nákupom alebo predajom cenných papierov, iných finančných nástrojov, devízových hodnôt, iných majetkových hodnôt alebo kryptoaktív v mene obchodníka s cennými papiermi, pobočky zahraničného obchodníka s cennými papiermi, poskytovateľa služieb kryptoaktív alebo v mene ich klienta; to neplatí, ak ide o platobnú operáciu z platobného účtu obchodníka s cennými papiermi alebo pobočku zahraničného obchodníka s cennými papiermi, na ktorom sú vedené peňažné prostriedky obchodníka s cennými papiermi alebo pobočky zahraničného obchodníka s cennými papiermi podľa osobitného predpisu a z ktorého obchodník s cennými papiermi alebo pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi vykonáva platobnú operáciu v súvislosti s obchodovaním na vlastný účet, alebo ak ide o platobnú operáciu z platobného účtu poskytovateľa služieb kryptoaktív, na ktorom sú vedené peňažné prostriedky poskytovateľa služieb kryptoaktív a z ktorého poskytovateľ služieb kryptoaktív vykonáva platobnú operáciu v súvislosti s obchodovaním na vlastný účet,
  • platobná operácia vykonaná z osobitného účtu nepriradených platieb, ktorý vedie finančná inštitúcia,
  • platobná operácia platiteľa dane, ktorý je bankou, zahraničnou bankou alebo pobočkou zahraničnej banky v rozsahu oprávnenia vykonávať zmenárenskú činnosť,
  • platobná operácia platiteľa dane, ktorému bola udelená devízová licencia na vykonávanie obchodov s devízovými hodnotami, v rozsahu oprávnenia vykonávať zmenárenskú činnosť
  • platobná operácia vykonaná Štátnou pokladnicou na účtoch vedených Štátnou pokladnicou, okrem platobných operácií vykonaných jej klientom, ktorý je daňovníkom,
  • platobná operácia vykonaná pre ozbrojené sily a civilný personál iných členských štátov, ktoré sú stranami Severoatlantickej zmluvy, v priamej súvislosti s vojenskými akciami,
  • platobná operácia daňovníka, ktorá súvisí s vrátením finančných prostriedkov určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, prostriedkov určených na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi a vrátením prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, a ktorá bude poukázaná v prospech účtu vedeného v Štátnej pokladnici, uvedeného v zozname zverejnenom v publikačnom orgáne Ministerstva financií Slovenskej republiky,
  • platobná operácia na účtoch daňovníka, ktorý je prijímateľom podľa osobitného predpisu, prijímateľom príspevku na finančný nástroj alebo osobou vykonávajúcou finančné nástroje, ktorá súvisí s implementáciou finančných nástrojov podľa osobitných predpisov, a na účtoch daňovníka, ktorý je bankou, zahraničnou bankou alebo pobočkou zahraničnej banky, ak ju vykonáva na účely vrátenia prostriedkov určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie podľa osobitných predpisov, alebo na účely vrátenia prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti podľa osobitného predpisu,
  • platobná operácia vykonaná v rámci poštového platobného styku poskytovaného a platobná operácia vykonaná poštovým podnikom určená na sprostredkovanie pripísania alebo prevodu finančných prostriedkov od odosielateľa platby k príjemcovi platby, vrátane výberov hotovostí súvisiacich s týmto sprostredkovaním,
  • platobná operácia vykonaná medzi viacerými poskytovateľmi smerujúca k realizácii platobnej operácie používateľa platobných služieb, ich agentmi, ich pobočkami alebo sprostredkovateľmi na účely pripísania finančných prostriedkov v prospech príjemcu platby,
  • platobná operácia, ktorej predmetom je vyplatenie náhrady za nedostupný vklad podľa osobitného predpisu, alebo náhrady z Garančného fondu investícií podľa osobitného predpisu,
  • platobná operácia vykonaná medzi účtami daňovníka vedenými u toho istého poskytovateľa,
  • platobná operácia odovzdania alebo vrátenia peňazí z notárskej úschovy,
  • platobná operácia vykonaná na účte vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome podľa osobitného predpisu,
  • platobná operácia vykonaná v rámci platobného systému alebo systému zúčtovania a vyrovnania obchodov s finančnými nástrojmi medzi agentmi pre vyrovnanie, centrálnymi protistranami, klíringovými ústavmi alebo centrálnymi bankami a inými účastníkmi platobného systému alebo systému zúčtovania a vyrovnania obchodov s finančnými nástrojmi a poskytovateľmi,
  • platobná operácia u jedného poskytovateľa súvisiaca s automatizovanou kompenzáciou zostatkov účtov daňovníkov, ktorí sú členmi konsolidovaného celku, za ktorý sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka.

Uvedené znenie je veľmi blízke definícii cashpoolingu, pod ktorým sa rozumie mechanizmus správy finančných prostriedkov v rámci konsolidovanej skupiny, ktorý umožňuje centralizované riadenie hotovosti medzi rôznymi subjektmi alebo spoločnosťami v rámci skupiny. Hlavnou myšlienkou je optimalizácia cash flow a vyrovnávanie zostatkov medzi účtami jednotlivých členov konsolidovaného celku.

V prípade cashpoolingu sa zostatky na účtoch jednotlivých spoločností v rámci skupiny pravidelne kompenzujú a „prerozdeľujú“ tak, aby došlo k vyrovnaniu prebytkov a nedostatkov hotovosti medzi týmito účtami. To môže byť vykonané automatizovane a môže byť realizované pomocou jednej centrálnej platobnej operácie alebo cez jednu centrálnu banku, ktorá spravuje platby medzi všetkými subjektmi v rámci skupiny.

Hlavné charakteristiky cashpoolingu:
    • Centralizovaná správa hotovosti: Všetky hotovostné zostatky medzi členmi skupiny sa konsolidujú, čo znamená, že spoločnosti môžu využívať prebytky hotovosti na pokrytie nedostatkov v iných spoločnostiach v rámci skupiny.
    • Automatizovaná kompenzácia: Cashpooling často zahŕňa automatizované prerozdeľovanie alebo kompenzáciu zostatkov medzi účtami členov skupiny.
    • Konsolidovaná účtovná závierka,
  • platobná operácia vykonaná platobnou kartou, okrem platobnej operácie, ktorou je výber finančných prostriedkov v hotovosti.
  • platobná operácia vykonaná na osobitnom účte vedenom správcom podľa osobitného predpisu,
  • platobná operácia vykonaná na osobitnom účte vedenom súdnym exekútorom,
  • platobná operácia spočívajúca v zložení alebo vrátení dražobnej zábezpeky,
  • platobná operácia súvisiaca so zaplatením a vrátením finančnej zábezpeky alebo kaucie v procese verejného obstarávania, obchodnej verejnej súťaže a platobná operácia súvisiaca so zaplatením a vrátením finančnej zábezpeky alebo kaucie vyplývajúcej zo zmluvného vzťahu,
  • platobná operácia štátneho fondu a fondu zriadeného zákonom ako verejno-právnej inštitúcie podľa osobitného predpisu, ktorá je vykonaná na osobitnom účte vedenom v Štátnej pokladnici,
  • platobná operácia vykonávaná v súvislosti s platením správnych poplatkov a súdnych poplatkov v prospech účtov prevádzkovateľa systému, ktorý poskytuje službu centrálnej evidencie poplatkov podľa osobitného predpisu, ktorého číslo je uvedené v zozname zverejnenom v publikačnom orgáne Ministerstva financií Slovenskej republiky,
  • platobná operácia verejných vysokých škôl na osobitnom účte vedenom v Štátnej pokladnici z prostriedkov získaných na základe dotácií zo štátneho rozpočtu,
  • platobná operácia v rozsahu operácií menovej politiky Eurosystému vykonávaná s účasťou Národnej banky Slovenska na tejto platobnej operácii vrátane hotovostného peňažného obehu a operácie v devízovej oblasti,
  • platobná operácia vykonaná z platobného účtu dohliadaného subjektu finančného trhu vedeného u poskytovateľa podľa osobitného predpisu, na ktorom dohliadaný subjekt finančného trhu vedie finančné prostriedky svojich klientov a ktorý používa výlučne na vykonávanie obchodov na účet svojich klientov,
  • platobná operácia súvisiaca s nákupom alebo predajom finančných nástrojov na obchodnom mieste v inom členskom štáte Európskej únie a štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom takáto transakcia podlieha dani z finančných transakcií v inom členskom alebo zmluvnom štáte,
  • platobná operácia súvisiaca s presunom finančných prostriedkov toho istého majiteľa v rámci fondov kolektívneho investovania spravovaných tou istou správcovskou spoločnosťou,
  • platobná operácia vykonaná zdravotnou poisťovňou v súvislosti s úhradou:
    • zdravotnej starostlivosti poskytnutej poskytovateľom zdravotnej starostlivosti,
    • zdravotnej starostlivosti v súvislosti s plnením funkcie príslušnej inštitúcie, inštitúcie miesta pobytu alebo inštitúcie miesta bydliska a zdravotnej starostlivosti poskytnutej v cudzine,
    • zdravotnej starostlivosti poskytnutej cudzincovi, ktorý nie je verejne zdravotne poistený v Slovenskej republike a príspevku na úhradu zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu,
    • poistencovi za ním uhradené služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu,
    • liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín,
    • doplatkov za lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny čiastočne uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia,
    • ošetrovateľskej starostlivosti zariadeniam sociálnych služieb a zariadeniam sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
    • prerozdeľovania poistného na verejné zdravotné poistenie,
    • preddavku na poistné, poistného, vrátane úrokov z omeškania, a preplatkov z ročného zúčtovania poistného,
    • financovania ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov,
    • príspevku na činnosti vybraných inštitúcií.

3. Základ dane, sadzba dane, zdaňovacie obdobie a splatnosť dane § 5 až § 10 zákona č. 279/2024 Z. z.

V nadväznosti na predmet dane sa určuje základ dane (§ 5), ktorým je suma finančných prostriedkov odpísaných z platobného účtu daňovníka (suma debetnej platby) alebo suma preúčtovaných nákladov súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie vzťahujúcej sa na činnosť daňovníka vykonávanú v Slovenskej republike.

V prípade platiteľa dane, ktorý je daňovníkom a ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie vzťahujúcej sa na činnosť daňovníka vykonávanú v Slovenskej republike, je základom dane suma:

  • preúčtovaných nákladov,
  • finančnej transakcie vzťahujúcej sa na činnosť daňovníka vykonávaná v tuzemsku, ktorú vykonala iná osoba ako daňovník a ktorú mu táto iná osoba preúčtovala, ak ju vie daňovník preukázať

Mechanizmus výpočtu dane sa upravuje tak, aby sa zjednotili pravidlá pre výpočet dane z domácich a zahraničných platieb. Ak daňový subjekt vie preukázateľne identifikovať preúčtované náklady podľa jednotlivých transakcií, vzťahuje sa na tieto transakcie zdanenie so sadzbou 0,4 % do maximálnej výšky 40 eur na transakciu. V prípade, ak preúčtované náklady nevie takto preukázateľne identifikovať, zdaní sa celá suma nákladov bez uplatnenia maximálnej výšky dane.

Výška sadzby dane podľa § 6 je upravená v závislosti na predmete dane nasledovne:

  • pre každú debetnú transakciu [§ 5 ods. 1 a zo základu dane podľa § 5 ods. 2 písm. b)] 0,4 % zo sumy tejto transakcie, pričom maximálna výška dane je 40 eur za transakciu (napr. pri úhrade faktúry 20 000 eur vrátane DPH je daň z finančnej transakcie 40 eur),
  • pre výber hotovosti z transakčného účtu 0,8 % zo sumy výberu [§ 4 ods. 1 písm. a)], bez ohraničenia maximálnou sumou za jednu transakciu, rovnako sa vzťahuje na výber hotovosti napr. na pobočke banky, výber z bankomatu alebo akýkoľvek iný hotovostný výber aj prostredníctvom platobnej karty,
  • pre použitie platobnej karty 2 eurá bez ohľadu na to, koľkokrát bola platobná karta počas roka použitá [§ 4 ods.1 písm. b)]. Tzn. podstatná je existencia karty k transakčnému účtu, a jej použitie aspoň raz v kalendárnom roku. V prípade, že v tom istom zdaňovacom období platobná karta exspiruje (daňovník kartu stratí, poškodí a pod.) a je vydaná nová karta k transakčnému účtu, ktorá sa použije v rovnakom zdaňovacom období, daň sa odvedie za použitie obidvoch kariet, t. j. 2+2 € za daný rok,
  • pri preúčtovaní nákladov v súvislosti s vykonaním finančných transakcií [§ 5 ods. 2 písm. a)], ktoré sa vzťahujú na činnosť v Slovenskej republike 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov bez ohraničenia maximálnou sumou za jedno preúčtovanie, ak daňovník nevie jednotlivé platby preukázať.

Spôsob výpočtu dane upravuje § 7 ako súčin sadzby dane a základu dane, okrem dane, ktorej predmetom je použitie platobnej karty daňovníkom, ktorá je stanovená pevnou sumou.

Výška minimálnej dane za jednu transakciu sa v zmysle § 8 stanovuje na 1 eurocent. Ak daň presiahne hodnotu minimálnej výšky, zaokrúhľuje sa matematicky na najbližší eurocent. Zaokrúhľuje sa každá transakcia samostatne. Z uvedeného vyplýva, že daň sa v prípade kumulovania údajov za určité obdobie (napr. pre účely podania Oznámenia) nevypočítava z kumulovanej výšky transakcií, ale daň sa vypočíta na úrovni každej transakcie a do Oznámenia sa uvádzajú len kumulatívne údaje z vedených záznamov (§ 11).

Zdaňovacím obdobím je podľa § 9 kalendárny mesiac alebo kalendárny rok.

Zdaňovacie obdobie kalendárny mesiac platí:

  • pre odvedenie dane z jednotlivých transakcií daňovníka a
  • pri preúčtovaní nákladov súvisiacich s činnosťou daňovníka (§ 3 ods. 3 štvrtého bodu zákona č. 279/2024 Z. z.) vykonávanou na území Slovenskej republiky, ktoré sa vzťahuje na samotné uskutočnenie úhrady preúčtovaných nákladov, pričom za úhradu sa považuje aj započítanie pohľadávok.

Zdaňovacie obdobie kalendárny rok platí:

  • na použitie platobnej karty.

Daň za použitie existujúcej karty sa odvedie len raz za zdaňovacie obdobie. V novom zdaňovacom období sa opätovne odvedie daň za použitie existujúcej karty. Daň sa odvedie na konci zdaňovacieho obdobia, tzn. v januári nasledujúceho roka (zahrnie sa do Oznámenia o dani z finančných transakcií podávaného za december príslušného roka). Daň sa nevzťahuje na vydanie karty, len na jej použitie. Neberie sa ohľad na dátum vydania karty – z toho tiež vyplýva, že v roku 2025 sa daň platí aj z použitia platobnej karty, ktorá bola vydaná pred nadobudnutím účinnosti zákona č. 279/2024 Z. z.

Splatnosť dane je ustanovená v § 10. Za správnosť výpočtu, vybratia a odvedenia dane zodpovedá platiteľ dane, ktorý je povinný vypočítať daň, vybrať ju od daňovníka a odviesť správcovi dane za príslušné zdaňovacie obdobie najneskôr do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po zdaňovacom období.

Platiteľ dane, či už ako poskytovateľ platobných služieb alebo ako daňovník, je povinný podať Oznámenie o dani z finančných transakcií (ďalej len „Oznámenie“), ktoré sa považuje za daňové priznanie podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Daňový poriadok“), a to do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po skončení zdaňovacieho obdobia a v tej istej lehote je povinný daň zaplatiť. Daň sa považuje za vyrubenú podaním Oznámenia. Platiteľ nie je povinný podať Oznámenie, ak mu v zdaňovacom období nevznikla povinnosť odviesť daň.

Oznámenie môže byť riadne, opravné alebo dodatočné.

Oznámenie sa predkladá podľa § 10 ods. 1 elektronicky na tlačive, ktorého vzor určuje Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky a uverejňuje na svojom webovom sídle. Tlačivo Oznámenia je štruktúrovaný dokument.

Daňovník (§ 3 ods. 3 tretieho až piateho bodu), ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte, alebo ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie, sa v rozsahu týchto úkonov stáva platiteľom dane, tzn. takýto daňovník je povinný daň z týchto transakcií vypočítať, odviesť ju správcovi dane a zaslať Oznámenie tak, ako je uvedené vyššie.

Platiteľ dane, ktorý je zároveň daňovníkom (§ 3 ods. 3 štvrtého bodu) si môže znížiť daň vypočítanú zo základu dane podľa § 5 ods. 2 o sumu dane, ktorú od neho vybral platiteľ dane (banka) z finančnej transakcie, ktorou bola platba preúčtovaných nákladov súvisiacich s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosť daňovníka vykonávanú v Slovenskej republike.

 


Otázky a odpovede

k zákonu č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z. (ďalej len „zákon č. 279/2024 Z. z.“)

Poznámka:
Pre účely tohto materiálu bolo znenie otázok ponechané v pôvodnej formulácii. Odpovede boli konzultované s tvorcami legislatívnej úpravy z MF SR.

Otázka:

Povinnosť registrácie na túto daň nie je zákonom č. 279/2024 Z. z. ustanovená. Pôjde o nový dôvod evidencie alebo sa bude musieť daňovník alebo platiteľ registrovať ?

Odpoveď:

Nie, nie je žiadna povinnosť registrácie, správca dane zaeviduje daňovníka na daň na základe prvého podaného Oznámenia.

Otázka:

Kto bude správcom dane (kam Oznámenie smerovať)? V § 12 v odseku 1 je uvedené, že na správu dane sa použijú ustanovenia Daňového poriadku. Miestna príslušnosť správcu dane sa riadi, ak tento zákon č. 279/2024 Z. z. alebo osobitné predpisy neustanovujú inak, u fyzickej osoby miestom jej trvalého pobytu a u právnickej osoby jej sídlom.

Odpoveď:

Zákon č. 279/2024 Z. z. špecificky neupravuje miestnu príslušnosť, aplikuje sa § 12 ods. 1, podľa ktorého sa na správu dane použijú ustanovenia Daňového poriadku. Čiže miestna príslušnosť sa riadi vo vzťahu k tomu, kto podáva Oznámenie, tzn. vo vzťahu k platiteľovi dane.

Otázka:

Daň za použitie platobnej karty sa započíta do Oznámenia za príslušný mesiac, v ktorom bola platobná karta použitá prvýkrát v kalendárnom roku? T. j. zdaňovacím obdobím je v tomto prípade rok, ale odvedie sa vždy každý rok 1x v kalendárnom roku v Oznámení za príslušný mesiac, v ktorom sa prvýkrát použila? Teda nebudeme riešiť dve zdaňovacie obdobia Oznámenia (mesiac a rok)?

Nie je nám zrejmé, či sa bude daň platiť len za kartu vydanú po účinnosti zákona č. 279/2024 Z. z. (novú kartu) alebo za použitie každej aj už vydanej (existujúcej) platobnej karty. Z textu uvedeného v dôvodovej správe k § 9 „Daň za použitie platobnej karty sa platí za každú jednu vydanú platobnú kartu v príslušnom kalendárnom roku, ak bola použitá aspoň raz bez ohľadu na to, že bola v priebehu tohto roka zrušená, resp. exspirovala. V prípade, ak daňovník v príslušnom kalendárnom roku platobnú kartu vydanú mal, ale ju nepoužil, daň sa neplatí.“ - uvedené nie je zrejmé.

Odpoveď:

V tomto prípade je zdaňovacím obdobím kalendárny rok. Podstatná je existencia karty k transakčnému účtu a jej použitie v príslušnom zdaňovacom období. V prípade, že v tom istom zdaňovacom období je vydaná nová (ďalšia) karta k transakčnému účtu, daň sa odvedie za použitie obidvoch kariet, t. j. 4 €. Daň za použitie existujúcej karty sa odvedie len raz za zdaňovacie obdobie. V ďalšom zdaňovacom období sa opätovne odvedie daň za použitie existujúcej karty.

Daň sa odvedie na konci zdaňovacieho obdobia, tzn. zahrnie sa do tlačiva Oznámenia za december príslušného roka podávaného v januári bezprostredne nasledujúceho kalendárneho roka. Ak banka vyberie daň z transakcií a aj daň za použitie karty, v januári podá jedno spoločné oznámenie, v ktorom uvedie aj daň za použitie karty.

Otázka:

Či a akým spôsobom bude potrebné vykazovať transakčnú daň na základe zákona č. 279/2024 Z. z. pre transakcie vykonané na účtoch v zahraničí. Bude na tento účel vytvorené nové tlačivo a .xml formulár?

Odpoveď:

Podľa § 3 ods. 3 bodu 5 zákona č. 279/2024 Z. z. platiteľom dane je daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte. Podľa § 5 ods. 3 zákona č. 279/2024 Z. z., ak je finančná transakcia vykonaná z transakčného účtu vedeného v inej mene ako v eurách, na účely určenia základu dane sa suma finančnej transakcie vykonaná na tomto účte prepočíta na eurá a na prepočet sa použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska platný v deň vykonania finančnej transakcie. Oznámenie o transakčnej dani sa v zmysle § 10 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. predkladá elektronicky na tlačive, ktorého vzor určí Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky a uverejní ho na svojom webovom sídle. Toto Oznámenie je jednotné pre všetky transakcie, ktoré sú predmetom dane podľa tohto zákona č. 279/2024 Z. z.. V ustanovení § 11 zákona č. 279/2024 Z. z. je uvedené aké záznamy je platiteľ dane povinný viesť.

Otázka:

Sme nadnárodná spoločnosť. Máme iba jeden účet vedený v zahraničnej banke. Akým spôsobom budeme odvádzať transakčnú daň?

Odpoveď:

Podľa § 3 ods. 3 bodu 5 zákona č. 279/2024 Z. z. platiteľom dane je daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte. V zmysle § 10 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. platiteľ dane je povinný vypočítať daň a odviesť ju za príslušné zdaňovacie obdobie správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po zdaňovacom období. V rovnakej lehote je platiteľ dane povinný predložiť správcovi dane oznámenie o výške dane z finančných transakcií. Daň z finančných transakcií sa bude platiť v súlade s vyhláškou č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane.

Otázka:

§ 3 ods. 3 bod 4. zákona č. 279/2024 Z. z. – preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie – čo je nimi myslené ? Sú nimi myslené preúčtované náklady súvisiace so všetkou činnosťou organizačnej zložky zahraničnej osoby?

Odpoveď:

Ustanovenie sa vzťahuje na akékoľvek preúčtované náklady súvisiace so všetkou činnosťou daňovníka resp. organizačnej zložky zahraničnej osoby. Platí, že preúčtované náklady podliehajú dani z finančných transakcií bez ohľadu, či k úhrade došlo priamou platbou alebo započítaním.

 

Informácia z Fin. riaditeľstva k transakčnej dani aj Otázky a odpovede sú uvedené v skrátenom znení. 

Prečítajte si celé znenie: 44/DZPaU/2024/I – Informácia k zákonu č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z.

Súvisiace odborné články

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace podcasty

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.