Dátum publikácie:23. 4. 2025

Komentár k § 1 zákona o dani z finančných transakcií
Na Slovensku sa daň z finančných transakcií zaviedla s účinnosťou od 1. januára 2025 v rámci konsolidácie verejných príjmov zákonom č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o dani z finančných transakcií“). Táto daň však nepredstavuje originálne riešenie zabezpečenia príjmov do štátneho rozpočtu.
Daň z finančných transakcií je veľmi komplikované zatriediť do systému exitujúcich dvoch typov daní, a to dane priame a nepriame. Táto daň vykazuje niektoré charakteristiky oboch týchto typov a zároveň ju nie je možné pod žiaden z nich subsumovať. Ak budeme predpokladať, že priame dane sú spojené s príjmom alebo majetkom daňovníka, kým nepriame dane sú uvalené na spotrebu tovarov a služieb a spravidla sú priamou súčasťou ceny a nielen premietnuté ako ekonomicky oprávnený náklad pri jej tvorení, tak potom daň z finančných transakcií nespĺňa žiaden z týchto predpokladov. Vychádzajúc z uvedeného je preto možné daň z finančných transakcií považovať za daň sui generis. Napriek tomu je možné sa pri jej aplikácii oprieť o niektoré zaužívané koncepty vlastné pre priame a nepriame dane.
Komentár k § 2 zákona o dani z finančných transakcií
Ustanovuje sa základný pojmový aparát pre potreby zákona o dani z finančných transakcií.
Pojem „tuzemsko“ označuje geografickú oblasť, ktorá je považovaná za územie Slovenskej republiky, teda všetky oblasti, ktoré spadajú pod jurisdikciu Slovenskej republiky, bez ohľadu na administratívne či iné rozdelenia.
Pojem „finančná transakcia“ ako jeden zo základných prvkov celého zákona o dani z finančných transakcií je relevantný pre prakticky každý ustanovený inštitút, ako napríklad určenie platiteľa dane alebo určenie rozsahu predmetu dane. Finančná transakcia je definovaná v kontexte zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o platobných službách“). Nejde však o každú jednu platobnú službu tak, ako ich vypočítava zákon o platobných službách.
Príslušná poznámka pod čiarou k odkazu 1 uvádza, že ide iba o platobné služby vo forme:
- výberu finančných prostriedkov v hotovosti z platobného účtu. V tomto prípade ide o operáciu, pri ktorej klient vyberá peniaze v hotovosti zo svojho platobného účtu. Tento výber môže byť uskutočnený na pobočke banky, prostredníctvom bankomatu alebo iným spôsobom umožneným poskytovateľom platobnej služby;
- vykonávania platobných operácií vrátane prevodu finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb. Táto forma platobnej služby predstavuje predovšetkým prevody peňazí medzi účtami, a to formou úhrady alebo inkasom.
Úhrada je platba, ktorá je uskutočnená na základe príkazu platiteľa, napríklad platba za tovary alebo služby. Tieto platby môžu byť realizované cez bankové prevody, platobné karty alebo iné platobné nástroje. Úhrady môžu byť pravidelné alebo jednorazové. Prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku: Táto forma sa vzťahuje na operácie, pri ktorých sa na prevod prostriedkov používajú platobné karty (napr. debetné, kreditné karty) alebo iné podobné platobné nástroje (napr. mobilné platby, virtuálne peňaženky). Tento spôsob platby umožňuje rýchly prenos finančných prostriedkov medzi účtami používateľov platobných služieb.
Inkasom sa rozumie proces, pri ktorom je platba za služby alebo tovary automaticky strhnutá z účtu platiteľa na základe vopred udeleného súhlasu, ako napríklad automatické platby za faktúry alebo predplatné. Tento typ platby sa často využíva pre pravidelne sa opakujúce platby.
Na záver sa medzi referované platobné služby zahŕňajú aj operácie, pri ktorých používateľ platobných služieb vykonáva platby alebo transakcie, pričom použije úver, ktorý mu bol poskytnutý od poskytovateľa platobných služieb, ktorým môže byť napríklad banka alebo iný poskytovateľ platobných služieb.
Tieto platobné služby môžu mať formu:
- povoleného prečerpania, ktoré umožňuje používateľovi čerpať finančné prostriedky nad rámec zostatku na účte, pričom táto suma je úver poskytnutý zo strany banky;
- úverového rámca, ktorý predstavuje maximálnu dohodnutú sumu, ktorú môže používateľ platobných služieb čerpať, a to prostredníctvom platobnej karty alebo iného platobného prostriedku.
V oboch prípadoch môže používateľ platobných služieb vykonávať platby vo forme úhrad, prostredníctvom platobných kariet alebo iných platobných nástrojov, a tiež inkasom, pričom tieto operácie sú financované z úveru poskytnutého poskytovateľom platobných služieb.
Pojem „transakčný účet“ je rovnako potrebné definovať prostredníctvom relevantných ustanovení zákona o platobných službách, keďže ide primárne o platobný účet, tak ako ho ustanovuje tento zákon.
Platobným účtom sa rozumie bežný účet, ktorý vzniká na základe zmluvy o účte § 708 a nasledujúce Obchodného zákonníka, alebo iný účet vedený u poskytovateľa platobných služieb na meno, respektíve názov jedného alebo viacerých používateľov platobných služieb, ktorý sa používa na vykonávanie platobných operácií. Tento účet slúži na vykonávanie platobných operácií, ako sú platby, prevody medzi účtami, prijímanie platieb, inkasá a môže byť zriadený pre fyzickú osobu alebo právnickú osobu. Všetky ostatné formy účtov, ktoré môžu byť zriadené poskytovateľom platobných služieb, avšak ktoré nemožno v zmysle príslušného ustanovenia považovať za platobné účty, nie je rovnako možné považovať za transakčné účty v zmysle zákona o dani z finančných transakcií. V tomto prípade ide predovšetkým o rôzne formy sporiacich účtov.
Pre účely zadefinovania transakčného účtu je relevantná práve skutočnosť, pre akú osobu bol predmetný platobný účet zriadený.
V prípade fyzickej osoby sa za transakčný účet považuje ten platobný účet, na ktorom sa vykonávajú platby súvisiace s podnikateľskou činnosťou tejto osoby. Všetky ostatné platobné účty, ktoré sú vedené na meno a priezvisko tejto osoby, ale na ktorých sa vykonávajú platobné operácie súvisiace s jej nepodnikateľskými aktivitami, sa za transakčné účty nepovažujú.
V prípade právnických osôb alebo organizačných zložiek zahraničných osôb sa za transakčné účty považujú všetky platobné účty vedené poskytovateľom platobných služieb na ich názov alebo obchodné meno.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiaci Finančný spravodajca
Súvisiace právne predpisy ZZ SR