Dátum publikácie:25. 8. 2016

Pri daňovej kontrole sa postupuje podľa § 44 až § 47a zákona č. 563/2009 Z. z. Aj v priebehu daňovej kontroly musia daňové orgány dodržiavať Ústavu, ostatné všeobecné záväzné predpisy, ako aj zásady stanovené v § 3 ods. 1 až 9 daňového poriadku.
Tieto zásady platia tak pre správcu dane, ako aj pre kontrolované daňové subjekty. Jednotlivé základné zásady správy daní nemožno chápať izolovane. Naopak, existujú medzi nimi vzájomné prepojenia a súvislosti.
Napr. podľa § 3 ods. 1 daňového poriadku pri správe daní sa postupuje podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, chránia sa záujmy štátu a obcí a dbá sa pritom na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov a iných osôb. To znamená, že hoci daňový úrad pri kontrole chráni záujmy štátu (čo je napokon prirodzené), nesmú pri tom byť porušované práva a právom chránené záujmy kontrolovaných daňových subjektov, ktoré im vyplývajú zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
Závery daňovej kontroly
Daňová kontrola po prerokovaní pripomienok k protokolu o kontrole môže vyústiť do nasledovných troch situácií:
- Správca dane skonštatuje, že pôvodne priznaná daň (či nadmerný odpočet) v daňovom priznaní je správna(y) – kontrola ukončená bez nálezu.
- Správca dane skonštatuje, že pôvodne priznaná daň v daňovom priznaní je nižšia, než aká mala byť v skutočnosti. Správca dane rozhodnutím dorubí zistený rozdiel.
- Správca dane skonštatuje, že pôvodne priznaný a správcom dane vrátený nadmerný odpočet je vyšší, než aký mal byť v skutočnosti. Správca dane rozhodnutím dorubí zistený rozdiel.
Správca dane vydá rozhodnutie o dorubení zisteného rozdielu:
- do 15 dní od uplynutia lehoty na vyjadrenie sa k protokolu, ak:
- sa daňový subjekt vzdá práva na vyjadrenie sa k zisteniam v protokole,
- daňový subjekt nemá pripomienky k zisteniam v protokole,
- sa daňový subjekt nevyjadrí k protokolu v lehote určenej správcom dane vo výzve; v tom prípade správca dane o tejto skutočnosti spíše úradný záznam;
- do 15 dní odo dňa spísania poslednej zápisnice s daňovým subjektom alebo odo dňa spísania úradného záznamu, ak:
- daňový subjekt predloží pripomienky a dôkazy v lehote určenej správcom dane vo výzve na vyjadrenie k zisteniam v protokole o kontrole.
Výsledkom daňovej kontroly ako takej je protokol o kontrole, ktorý obsahuje zákonom predpísané náležitosti (§ 47 daňového poriadku). Výsledkom daňového konania je rozhodnutie, ktorým je určená daňovému subjektu povinnosť alebo priznané právo.
Daňový poriadok počíta s alternatívou, kedy daňový subjekt z rôznych dôvodov neumožní vykonať daňovú kontrolu. V takomto prípade správca dane určí daň podľa pomôcok (§ 48 a § 49 daňového poriadku).
V prípade daňovej kontroly oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu automaticky zaniká nárok na vrátenie nadmerného odpočtu.
Podľa § 79 ods. 6 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov totiž vyplýva, že ak platiteľ neumožní vykonanie daňovej kontroly do troch mesiacov odo dňa jej začatia, nárok na vrátenie nadmerného odpočtu zaniká posledným dňom tretieho mesiaca, a to vo výške, v akej jeho vznik bol uplatnený v daňovom priznaní alebo dodatočnom daňovom priznaní.
Poznámka:
Daňová kontrola je začatá v deň spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly alebo v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole.
Koľko rokov dozadu môže správca dane kontrolovať?
Daňový poriadok a ani hmotnoprávne prepisy túto lehotu priamo nestanovujú.
Podľa § 69 ods. 1 daňového poriadku, ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie.
V prípade dane z príjmov, ak si daňový subjekt uplatnil odpočítanie daňovej straty, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí siedmich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie, v ktorom bola táto daňová strata vykázaná. Obdobne aj daňový preplatok nemožno vrátiť po zániku práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane.
Keďže po uplynutí stanovenej lehoty nemožno vyrubiť daň (rozdiel dane) ani vrátiť daňový preplatok, z toho dôvodu prípadná daňová kontrola nemá zmysel, a preto sa nevykonáva.
Upozornenie:
Je potrebné si však uvedomiť, že 5-ročná (prípadne 7-ročná) lehota na zánik práva vyrubiť daň začína plynúť od konca roka, v ktorom daňový subjekt podal daňové priznanie, čiže vlastne od 1. januára nasledujúceho roka.
Príklad č. 1
Daňový subjekt mal povinnosť podať priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2014 v lehote do 31. 3. 2015, prípadne do 30. 6. 2015, t. j. v zdaňovacom období roku 2015. Päťročná lehota začne plynúť 1. januára 2016. Daň za rok 2014 môže daňový úrad vyrubiť najneskôr do 31. 12. 2020.
Príklad č. 2
Daňový subjekt za zdaňovacie obdobie 2014 vykázal daňovú stratu, ktorú si uplatnil na odpočítanie v daňovom priznaní za rok 2015. Daň za rok 2014 môže daňový úrad vyrubiť najneskôr do 31. 12. 2022.
Príklad č. 3
Daňový subjekt mal povinnosť podať priznanie k dani z pridanej hodnoty za marec 2016 do 25. apríla 2016. Päťročná lehota pre zánik vyrubiť daň (rozdiel dane) začne plynúť 1. januára 2017. Daň za marec 2016 môže daňový úrad vyrubiť najneskôr do 31. 12. 2021.
Upozornenie:
V zmysle § 38 ods. 4 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov daňový úrad je oprávnený vykonávať v účtovnej jednotke kontrolu dodržiavania ustanovení tohto zákona. Na vykonávanie kontroly, na konanie o uložení pokuty vrátane jej vymáhania a na opravné prostriedky proti rozhodnutiu o uložení pokuty sa primerane vzťahuje daňový poriadok. Avšak, podľa § 38 ods. 6 zákona o účtovníctve daňový úrad uloží pokutu za porušenie tohto zákona do jedného roka odo dňa, keď sa o správnom delikte dozvedel, najneskôr však do piatich rokov od skončenia účtovného obdobia, v ktorom k správnemu deliktu došlo.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok je rozdelený do nasledujúcich tematických častí:
Daňová kontrola
Autor: Ing. Marián Drozd
Súvisiace komentované ustanovenia
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR