Dátum publikácie:15. 11. 2023

Od 1. januára 2023 začala na Slovensku platiť novela zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní, ktorou sa do nášho právneho poriadku implementovala eurosmernica DAC 7.
Digitálne platformy musia podľa nových pravidiel automaticky poskytovať informácie o svojich klientoch daňovým úradom.
Úvod do legislatívnej úpravy
Zákon, ktorý legislatívne upravuje oznamovaciu a registračnú povinnosť prevádzkovateľa digitálnych platforiem, je zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o medzinárodnej spolupráci“ alebo „ tento zákon“).
Cieľom legislatívnej úpravy tohto zákona bolo zvýšenie daňovej transparentnosti a zlepšenie fungovania existujúcich nástrojov medzinárodnej administratívnej spolupráce pri správe daní, predovšetkým rozšírením automatickej výmeny informácií (AVI).
Tento cieľ legislatívnej úpravy zákona o medzinárodnej spolupráci sa predpokladá dosiahnuť práve implementáciou smernice Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25. 3. 2021), ktorá je označovaná ako DAC 7 (ďalej len „smernica DAC 7“), ktorá bola tiež legislatívne doplnená o nové znenie súvisiace s povinnosťami prevádzkovateľov digitálnych platforiem, inštitútu spoločnej kontroly a aj ďalších úprav.
Podnetom na legislatívne doplnenie tejto smernice a následne aj tohto zákona predchádzala podrobná analýza rýchlo sa rozvíjajúcej digitalizácie ekonomiky nielen v členských štátoch, ale na celom svete. Práve v tomto období rozšírená automatická výmena informácií pomôže daňovým správam členských štátov pri správnom vyčíslení zdaniteľných príjmov osôb predávajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem bez ich fyzickej prítomnosti. Preto zámerom smernice (EÚ) 2021/514 nie je pokryť iba cezhraničné využívanie platforiem, ale získať informácie aj o domácich predávajúcich cez domáce digitálne platformy.
Z dôvodovej správy je zrejmé, že na zabezpečenie tejto automatickej výmeny informácií sa zavádza povinnosť pre oznamujúcich prevádzkovateľov platforiem zbierať a poskytovať príslušnému orgánu Slovenskej republiky informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí aktívne predávajú tovary a poskytujú služby prostredníctvom platforiem. Ide o platformy ponúkajúce predaj tovaru, prenájom dopravných prostriedkov a nehnuteľného majetku, ako aj poskytovanie rôznych služieb (napr. ubytovacích, dopravných, stravovacích). Vymedzené pravidlá rozšírenej automatickej výmeny informácií platia nielen v rámci EÚ, ale obdobné pravidlá boli schválené aj na úrovni Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Legislatívna úprava zákona o medzinárodnej spolupráci pri správe daní obsahuje aj spresnenia týkajúce sa existujúcich ustanovení smernice 2011/16/EÚ v platnom znení ohľadom výmeny informácií na žiadosť, skupinových žiadostí, ako aj zavedenie inštitútu spoločných kontrol.
Implementácia smernice DAC 7 zabezpečí pre finančné správy členských štátov významný zdroj informácií o predávajúcich, ktorí dosahujú príjmy prostredníctvom digitálnych platforiem.
Ďalej z analýzy využitia informácií prostredníctvom AVI medzi členskými štátmi vyplýva, že využitie týchto informácií nie je na takej úrovni, ako sa očakávalo, čo sa prejavilo v značných daňových únikoch nepriznaním dosahovaných zdaniteľných príjmov prostredníctvom platforiem. Na účely poskytovania informácií o neusadených prevádzkovateľoch platforiem sa využíva centrálny register Európskej komisie (EK). Centrálnym registrom sa rozumie register EK, prostredníctvom ktorého členské štáty informujú iné členské štáty o registrácii a zrušení registrácie neusadených prevádzkovateľov platforiem.
Na portáli finančnej správy je vytvorená zóna DAC 7, ktorá je určená výhradne pre neusadených prevádzkovateľov platformy; nie je určená pre subjekty, ktoré sú usadené v SR.
Sankcie
Na podnikateľské prostredie budú mať vplyv sankcie za nesplnenie povinností prevádzkovateľom platforiem, ktoré zohľadňujú splnenie požiadavky smernice Rady a sú stanovené tak, aby boli primerané, odrádzajúce povinnosti neplniť, ale účinné.
Za nesplnenie povinnosti uloží daňový úrad oznamujúcemu prevádzkovateľovi platformy pokutu za ich porušenie od 3 000 do 10 000 € podľa druhu porušenia povinností; ak nedôjde k splneniu povinností po výzve daňového úradu, pokuty sa uložia aj opakovane.
Výška pokuty zohľadňuje závažnosť nesplnenej povinnosti, či ide o nesplnenie niektorej z oznamovacích povinností, o nesplnenie registračnej povinnosti alebo neplnenie povinností pri ich preverovaní.
Nové inštitúty v rámci automatickej výmeny informácií
Legislatívna úprava zákona č. 442/2012 Z. z. je zverejnená v zákone č. 250/2022 Z. z. Táto novela predstavuje prakticky implementáciu smernice Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021), ktorá je označovaná ako DAC 7, ktorá ustanovuje pravidlá pre prevádzkovateľov digitálnych platforiem.
Zákon č. 442/2012 Z. z. sa touto novelou okrem iných legislatívnych úprav už existujúcich inštitútov automatickej výmeny informácií medzi členskými štátmi dopĺňa o ďalšie nové ustanovenia, ktoré súvisia so správou daní a automatickou výmenou informácií a vyplývajú z uvedenej smernice. Ide o § 12a, § 22h až § 22p súvisiace so správou daní a automatickou výmenou informácií medzi členskými štátmi navzájom.
Komentár k § 22i
Ust. § 22i obsahuje povinnosti oznamujúceho prevádzkovateľa platformy voči finančnému riaditeľstvu v súvislosti s AVI o predávajúcich, ktorí podliehajú oznamovaniu za poskytovanie vybraných činností cez platformu. Na území SR si tieto povinnosti plnia usadení aj neusadení oznamujúci prevádzkovatelia platformy. To znamená, že smernica ustanovila povinnosti prevádzkovateľov platforiem, ktoré sú premietnuté do tohto ustanovenia.
V odseku 1 je uvedený presný a rozsiahly zoznam povinne nahlasovaných identifikačných údajov oznamujúcim prevádzkovateľom platformy finančnému riaditeľstvu.
Ide o nasledovné informácie (len formou príkladov):
- názov a adresa a sídla a DIČ oznamujúceho prevádzkovateľa platformy, jeho individuálne identifikačné číslo, ktoré mu po zaregistrovaní pridelí DÚ Bratislava, všetky obchodné názvy platforiem, ak ich má viac v súvislosti, s ktorými podáva oznamujúci prevádzkovateľ platformy alebo platforiem príslušné oznámenie,
- za každého predávajúceho (fyzická alebo právnická osoba) podliehajúceho oznamovaniu, ktorý vykonával vybranú činnosť okrem prenájmu nehnuteľnosti, poskytne prevádzkovateľ platformy jeho identifikačné údaje obsiahnuté v § 22h tohto zákona
- a ďalšie údaje uvedené v tomto odseku.
Odsek 2 ustanovuje lehotu na plnenie oznamovacej povinnosti prevádzkovateľa platformy finančnému riaditeľstvu tieto informácie za príslušné oznamovacie obdobie, a to najneskôr do 31. 1. roku nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom bol predávajúci identifikovaný ako predávajúci podliehajúci oznamovaniu; tieto informácie o predávajúcom podliehajúce oznamovaniu oznámi prevádzkovateľ platformy na elektronickom tlačive, ktoré zverejnilo finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.
V odsekoch 3 až 6 sú uvedené špecifiká oznamovacej povinnosti prevádzkovateľa platformy, ako sú výnimky z oznamovacej povinnosti, ako napr. ak boli informácie o predávajúcom podliehajúce oznamovaniu oznámené iným prevádzkovateľom platformy, predloží finančnému riaditeľstvu vyhlásenie, ktorým potvrdí, že informácie o predávajúcom podliehajúce oznamovaniu už boli oznámené, časová lehota na splnenie oznamovacích povinností neusadených oznamujúcich prevádzkovateľov platformy.
Podľa odseku 7 prevádzkovateľ platformy poskytne informácie aj predávajúcemu podliehajúcemu oznamovaniu, ktoré sa ho týkajú v ustanovenej lehote.
Podľa odseku 8 a 9 prevádzkovateľ platformy poskytne informáciu o vyplatenej alebo pripísanej odplate a o ďalších vyplatených sumách štvrťročne v rámci oznamovacieho obdobia, v ktorom bola odplata vyplatená alebo pripísaná v akejkoľvek forme.
Článok je uvedený v skrátenom znení.
Obsah:
1. Úvod do legislatívnej úpravy
2. Kontrola plnenia povinností
3. Sankcie
4. Nové inštitúty v rámci automatickej výmeny informácií
- Komentár k § 12a – Spoločná kontrola
- Komentár k § 22h až 22p – Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní v oblasti automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22i – Požiadavky na oznamovanie informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22j – Oznámenie a registrácia oznamujúceho prevádzkovateľa platformy
- Komentár k § 22k – Postupy preverovania na účely automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22l – Rozsah a podmienky automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22m – Ustanovenia na účinné uplatňovanie automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22n – Sankcie
- Komentár k § 22o – Spolupráca Ministerstva financií SR s Európskou komisiou
- Komentár k § 22p – Povinnosť pre oznamujúceho prevádzkovateľa platformy plniť si rovnaké povinnosti
- Komentár k § 24d – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2023
5. Zhrnutie povinností oznamujúceho prevádzkovateľa platformy
6. Záver
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR