Úhrady dokladov, splatnosť a sankčné položky v obchodných vzťahoch – praktické právne, daňové a účtovné súvislosti v skratke

Príspevok sa zaoberá náležitosťami dokladov, platbami, úhradami, ale i sankciami pri nedodržaní zmluvných podmienok.

Dátum publikácie:9. 8. 2023
Autor:Ing. Nadežda Cígerová

tt_praca-notebook (1)

Viete, aké náležitosti musí mať doklad pri realizácii obchodu z pohľadu rôznych právnych noriem? Čo v prípade, ak sa za tovar nezaplatí načas? Ako sa posudzujú pokuty a sankcie z právneho pohľadu, ale i z pohľadu DPH? Aké rôzne aspekty môžu nastať pri predaji tovaru na dobierku? Aké povinnosti je nutné zohľadniť pri zriadení e-kasy?
Na tieto a mnohé ďalšie otázky zodpovieme v príspevku. Budeme sa zaoberať platbami, úhradami, ale i sankciami pri nedodržaní zmluvných podmienok.

V praxi nastávajú viaceré situácie pri daňovom a účtovnom posúdení obchodných prípadov. Sú vyvodené aj z okolností, ktoré zohľadňujú spôsob, resp. časový okamih realizácie úhrady faktúr a iných dokladov.

Tovar môže byť dodaný na dobierku, prípadne prepravnou firmou. Ak tovar predáva podnikateľ za hotovosť v tuzemsku, mal by mať štandardne zriadenú e-kasu. Týka sa to aj špecificky vymedzených služieb, ktorých zoznam je uvedený v prílohe č. 1 zákona o ERP. Možno teda zhrnúť, že úhrada dodávok tovaru, služieb sa realizuje v hotovosti, na dobierku, cez bankový účet, platobné brány a pod.

Dôležitá je i splatnosť faktúr, ktorá sa v praxi rieši na základe dohody obchodných partnerov. Situácie, kedy sa za tovar alebo službu nezaplatí, môžu viesť k sankciám, ale i k opravám (pôvodne fakturovaného) základu dane.

POZNÁMKA:

Dodávateľom v postavení platiteľov DPH od roku 2023 pribudli určité možnosti vo vzťahu k inštitútu tzv. „nevymožiteľnej pohľadávky“, pričom odberatelia často riešia § 53b zákona o DPH, keď majú povinnosť vrátiť štátu DPH zo svojho nezaplateného záväzku (posudzuje sa lehota 100 dní od splatnosti záväzku). V roku 2023 platí pritom aj nové usmernenie ohľadne posúdenia zmluvných pokút, kompenzácií a obdobných plnení z pohľadu DPH. Uvedené vyplýva zo 17. zasadnutia komisie.

1. Doklady vystavované zákazníkom nielen z pohľadu zákona o ochrane spotrebiteľa

Podnikatelia majú povinnosť vydať zákazníkovi doklad. Z právneho hľadiska sa rieši primárne zákon o ochrane spotrebiteľa.

POZNÁMKA:

§ 16 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa:

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby, v ktorom je uvedené

  1. obchodné meno a sídlo predávajúceho, prípadne miesto podnikania fyzickej osoby,
  2. adresa prevádzkarne,
  3. dátum predaja,
  4. názov a množstvo výrobku alebo druh služby,
  5. cena jednotlivého výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil.

Povinnosť predávajúceho vydať doklad podľa § 16 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa má pre kupujúceho veľký význam, lebo v mnohých prípadoch doklad vystavený predávajúcim je jediným dôkazom o vzniku právneho vzťahu medzi predávajúcim a spotrebiteľom. To neznamená, že zákon vznik práva na reklamáciu spája s predložením tohto dokladu spotrebiteľom. Spotrebiteľ môže uplatniť svoje práva voči predávajúcemu s využitím všetkého, čo právny poriadok SR umožňuje uplatniť ako dôkaz.

V praxi sa vystavujú rôzne doklady zohľadňujúc ustanovenia aj iných právnych noriem, napr. zákona o DPH (§ 74), zákona o ERP (§ 8) alebo zákona o účtovníctve (§ 10). Doklad sa v rámci obchodných vzťahov v podstate vystaví vždy. Problém by mohol nastať vtedy, ak je dodávateľom občan, resp. osoba, ktorá predáva účelovo bez dokladu.

1.1 Účtovný doklad

Účtovným dokladom môže byť napr. faktúra, príjmový doklad, doklad z e-kasy, dodací list, zmluva, bankový výpis, potvrdenie o platbe a pod. Dokonca aj podnikateľ (živnostník) alebo SZČO, ktorí nemajú povinnosť viesť účtovníctvo, majú v prípade daňovej evidencie zadefinované, že doklady musia mať náležitosti účtovných dokladov.

NEPREHLIADNITE!

§ 10 zákona o účtovníctve definuje nasledovné atribúty účtovného dokladu:

  1. slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
  2. obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
  3. peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
  4. dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
  5. dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
  6. podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke, ak overenie účtovného prípadu nie je zabezpečené elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov.

Splatnosť dokladu sa nevyžaduje.

Tieto formálne podmienky z pohľadu účtovníctva sú pomerne všeobecné, v zásade korešpondujú s náležitosťami požadovanými pre doklady z pohľadu iných právnych predpisov. Špecifický je ale podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad – toto je atribút viac-menej len účtovný. Len čo je doklad vystavený, ide o formálnu stránku transakcie, následne je nutné vždy vedieť obhájiť aj to, že k dodaniu tovaru/služby naozaj došlo.

Účtovné záznamy môžu byť vytvorené listinnou formou (vytlačené napr. z počítača) alebo elektronickou formou. Obe alternatívy účtovného záznamu sú navzájom rovnocenné. Elektronický formát určuje vyhotoviteľ účtovného záznamu alebo je určený na základe dohody s prijímateľom účtovného záznamu, pričom môže tvoriť prílohu elektronickej pošty. V praxi sa vykonáva tzv. transformácia účtovného záznamu – ide o zmenu podoby účtovného záznamu z listinnej podoby na elektronickú podobu účtovného záznamu alebo naopak.

V súčasnosti je trendom digitalizovať účtové doklady. Firma môže skartovať papierové faktúry a archivovať ich len v elektronickej podobe, avšak pod podmienkou, že nová elektronická forma účtovného záznamu musí byť obsahovo nespochybniteľná, musí byť zabezpečená pred zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nej a neoprávneným prístupom k nej.

Aj naďalej je možné v prípade, ak účtovná jednotka zmení formu účtovného záznamu z písomnej formy na technickú, preukazovať zhodu údajov predložením pôvodnej (písomnej) formy a novej (elektronickej) formy, a to po dobu archivácie.

UPOZORNENIE:

Účtovná jednotka je povinná predložiť určené účtovné záznamy v podobe, v akej ich vedie a uchováva. Ak účtuje v sústave podvojného účtovníctva a vedie účtovníctvo spôsobom využívajúcim programové vybavenie, potom je povinná daňovému úradu alebo oprávneným osobám umožniť prístup do soft­véru. Zároveň musí preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktorých sú účtovné prípady v účtovnej jednotke účtované.

1.2 Doklad z e-kasy

Ak sa predáva tovar, služba v hotovosti, kedy je nutné registrovať tržbu v e-kase, podnikateľ vystaví doklad s náležitosťami podľa § 8 zákona o ERP, ktoré si tu ale bližšie rozoberať nebudeme. Toto ustanovenie totiž požaduje uviesť viacero náležitostí na doklade, pričom požiadavky sa líšia v závislosti od toho, či doklad slúži ako riadny odklad, vklad alebo doklad, ktorý je úhradou faktúry.

Pre kontrolu správneho nastavenia pokladničného dokladu a jeho odoslania do systému eKasa môže podnikateľ využiť aj aplikáciu „Over doklad“. Ide o aplikáciu FR SR, ktorá slúži pre kontrolu evidencie pokladničných dokladov v systéme eKasa. Pokladničný doklad obsahuje okrem zákonom predpísaných povinných údajov aj unikátny identifikátor dokladu, prípadne overovací kód podnikateľa spolu s kódom pokladnice, dátumom a časom vytvorenia dokladu, poradovým číslom a celkovou sumou (na pokladničnom doklade je reprezentovaný aj vizuálne formou QR kódu).

Príklad č. 1:

Správne zadefinovanie tovaru, služby na pokladničnom doklade

Ak firma zaeviduje tržbu za predaj tovaru v e-kase, potom okrem správne uplatneného režimu DPH musí byť z pokladničného dokladu zrejmé, aký tovar sa predával alebo aká služba sa poskytla. Označenie musí byť jednoznačné, pričom sa môže použiť aj skrátený názov.

Za nesprávne označenie tovaru sa považuje napr. mliečny výrobok, textilný tovar, kvety a pod., pretože takéto označenie je príliš všeobecné a nie je z neho možné konkrétne určiť, o aký druh tovaru ide.

Za správne označenie tovaru sa po­važuje napr. maslo, syr Kleopatra, syr Apetito, ovocný jogurt, trvanlivé mlieko, dámska košeľa, pánske nohavice, črepníkový kvet orchidea, narcis a pod. Pri poskytovanej službe sa považuje za nesprávne označenie napr. oprava auta, t. j. musia byť vyšpecifikované bližšie úkony, napr. výmena predných dverí, výmena motora, výmena stieračov a pod.

Ak má podnikateľ inkasovanú tržbu v hotovosti a je povinný evidovať tržbu v e-kase (ORP/VRP), potom musí odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad ihneď po jeho vytlačení v elektronickej registračnej pokladnici alebo v pokladnici e-kasa klient. Iný doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou alebo pokladnicou e-kasa klient o prijatí tržby podnikateľ nesmie kupujúcemu odovzdať. Zároveň platí, že pokladničný doklad môže podnikateľ kupujúcemu zaslať alebo sprístupniť v elektronickej podobe, ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu, a podnikateľ pokladničný doklad nevytlačí.

Príklad č. 2:

Tlačená verzus elektronická forma dokladu z e-kasy

Môže podnikateľ odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad v tlačenej a zároveň elektronickej podobe? Podľa dostupných informácií na použitie systému eKasa postačuje aplikácia alebo mobil/tablet. Znamená to teda, že sa nemusí tlačiť bloček a bude možné ho odoslať mailom?

Riešenie:

Na evidenciu tržby je možné použiť iba pokladnicu e-kasa klient, ktorá umožňuje vytlačenie pokladničného dokladu alebo jeho odovzdanie kupujúcemu v elektronickej podobe. Doklad v elektronickej podobe má podnikateľ právo odovzdať kupujúcemu, ak s tým súhlasí alebo ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu. Nemôže odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad v tlačenej a zároveň elektronickej podobe.

Príklad č. 3:

Transformácia listinného záznamu na elektronický doklad cez „Over doklad“

Spoločnosť transformuje listinný záznam na elektronický doklad cez aplikáciu „Over doklad“, t. j. účtovník doklad naskenuje pomocou QR kód a pre archiváciu dokladu je v účtovníctve založený pdf dokument. Prostredníctvom aplikácie „Over doklad“ sa totiž elektronicky doklad pretransformuje do pdf formy a obsahuje všetky náležitosti, avšak nevyzerá rovnako ako originál dokladu. Je možné takýmto spôsobom archivovať účtovné doklady?

Riešenie:

Vzhľadom na skutočnosť, že výstup získaný prostredníctvom aplikácie „Over doklad“ nespĺňa požiadavku vizuálnej zhody s pokladničným dokladom v listinnej podobe, nie je možné ho považovať za elektronický účtovný záznam transformovaný podľa § 33 ods. 5 zákona o účtovníctve.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie: Úhrady dokladov, splatnosť a sankčné položky v obchodných vzťahoch – praktické právne, daňové a účtovné súvislosti v skratke

Obsah:


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace aktuality

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.