Zvýšenie cien energií a ich kompenzácia

Vysvetlíme, ako zaúčtovať štátnu pomoc na kompenzovanie vysokých cien energií a vysvetlíme, ako sa tieto kompenzácie posudzujú z hľadiska DPH.

Dátum publikácie:12. 6. 2023
Autor:Ing. Jana Böszörményi

tt_energodotacie

Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktoré vstúpilo do platnosti od 1. 1. 2023, limituje nárast schválenej alebo určenej ceny tepla.

Limitáciou sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výška taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 19/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov elektriny a podmienky ich uplatnenia, ktoré podliehajú kompenzáciám Ministerstva hospodárstva SR na pokrytie rozdielov v dôsledku zvýšenia cien energií.

Štátna pomoc na podporu podnikov

Mnohé krajiny vrátane Slovenskej republiky čelia prudkému nárastu cien energií, ktorý bol spôsobený celkovým nárastom celosvetového dopytu v súvislosti s oživením hospodárstva po kríze spôsobenej pandémiou COVID-19. Poskytovateľom pomoci je Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave, ktoré ustanovilo túto pomoc a jej účelom je zmiernenie dosahu vysokých cien elektriny a plynu, pretože negatívne vplývajú na podniky postihnuté vysokými cenami energií.

Cieľ tejto pomoci je zameraný na udržanie zamestnanosti, urýchlenie finančnej kondície podnikov, likvidity a peňažných tokov podnikov. V podstatnej miere ide aj o zabránenie kolapsu podnikateľského prostredia a o zachovanie strategických a kritických procesov na zvládnutie zložitého obdobia.

Táto pomoc sa vzťahuje na všetky sektory podnikania okrem úverových a finančných inštitúcií a je platná pre celé územie Slovenskej republiky.

Príjemcom pomoci je subjekt, ktorý vykonáva hospodársku činnosť, bez ohľadu na jeho právny status a spôsob financovania a bez ohľadu na jeho veľkosť, t. j. či pôjde o mikro, malé alebo veľké podniky. Podstatou je, že podnik vykonáva hospodársku činnosť spočívajúcu v ponuke tovarov alebo služieb na trhu.

Príjemca pomoci musí spĺňať nasledovné podmienky:

  1. má vyrovnané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom,
  2. nie je voči nemu vedené konkurzné konanie, nie je v konkurze alebo v reštrukturalizácii a nebol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,
  3. nie je voči nemu vedený výkon rozhodnutia,
  4. neporušil v predchádzajúcich troch rokoch zákaz nelegálneho zamestnávania podľa osobitného predpisu,
  5. nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a zdravotná poisťovňa voči nemu neeviduje pohľadávky po splatnosti podľa osobitných predpisov,
  6. nenárokuje sa voči nemu vrátenie pomoci na základe predchádzajúceho rozhodnutia Komisie, v ktorom bola táto pomoc označená za neoprávnenú a nezlučiteľnú s vnútorným trhom,
  7. nemá právoplatne uložený trest zákazu prijímať pomoc a podporu poskytnutú z fondov Európskej únie,
  8. v žiadosti označí konečných užívateľov výhod, ak výška pomoci podľa schémy prevyšuje 100 000 eur na žiadosť. Podmienky pre účely posúdenia žiadosti uvedené v bodoch a), c), d) a e) sa považujú za splnené. Na účely posúdenia žiadosti v rámci schémy sa splnenie podmienok uvedených v písm. b), f), g) a h) preukazuje vyhlásením o splnení podmienok.

Príjemca pomoci môže túto dotáciu prijať na krytie zvýšených nákladov na zemný plyn a/alebo elektrinu. Oprávneným nákladom nie je zemný plyn a/alebo elektrina, ktoré žiadateľ odobral od dodávateľa zemného plynu a/alebo elektriny v oprávnenom období so zámerom výroby elektriny a tepla.

Poskytovateľ zverejní výzvu na webovej stránke, ktorá umožní oprávneným žiadateľom predložiť žiadosti o poskytnutie dotácie. Poskytovateľ pomoci je oprávnený v čase posudzovania žiadosti požadovať dodatočné informácie súvisiace so žiadosťou. Pri vypĺňaní žiadosti je potrebné uvádzať presné a pravdivé informácie, keďže nepresné informácie môžu spôsobiť jej zamietnutie.

Platnosť tejto schémy končí 31. decembra 2023.

1. Zvýšenie cien energií a ich kompenzácia z účtovného pohľadu (v PÚ)

Prijatie pomoci z hľadiska účtovníctva u prenajímateľov (dodávateľov) a iných subjektov (kompenzácie cien energií)

Pri zaúčtovaní prijatej kompenzácie dodávateľ energií postupuje podľa § 52a opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov („ďalej len Postupy účtovania v PÚ“). To znamená, že nárok na kompenzáciu sa zaúčtuje na ťarchu účtu 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu, ak je takmer isté, že splní všetky podmienky súvisiace s kompenzáciou a súčasne, že sa kompenzácia poskytne. Kompenzácia sa účtuje priamo v prospech účtu výnosov alebo v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období.

V žiadosti o kompenzáciu dodávateľ energií (prenajímateľov) žiada o kompenzácie za obdobie od januára až do decembra 2023, tzn. že kompenzácia je schválená na 12 mesiacov vopred, ale jej vyplácanie je priebežné, t. j. mesačne.

V deň prijatia oznámenia o schválení žiadosti o kompenzáciu dodávateľ energií v účtovníctve účtuje o nároku na kompenzáciu na ťarchu účtu 346 – Dotácia zo štátneho rozpočtu a súvzťažne v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období, aj napriek tomu, že celá kompenzácia sa vzťahuje na jedno účtovné obdobie.

Vzhľadom na to, že kompenzáciu prijíma vopred, je v zmysle Postupov účtovania v PÚ prijateľné jej sledovanie na účte časového rozlíšenia pre správne zaúčtovanie výnosov v alikvotnej čiastke do príslušného obdobia, s ktorým časovo a vecne dotácia súvisí. Kompenzácia nerealizovaných výnosov z bežnej činnosti u dodávateľa energií zaúčtovaných na účte 384 – Výnosy budúcich období sa rozpúšťa v prospech účtu 602 – Tržby z predaja služieb a u platiteľa dane (DPH) aj v prospech účtu 343 – Daň z pridanej hodnoty, ak táto dotácia bola poskytnutá vrátane dane.

Dotácia na úhradu nákladov, ktorá kompenzuje konkrétne náklady spojené s činnosťou účtovnej jednotky (v iných subjektoch, ktoré dotáciu využijú pre financovanie vlastnej podnikateľskej činnosti), sa zaúčtuje do výnosov v účtovnom období, v ktorom sa účtuje kompenzovaný náklad. Pri účtovaní dotácie na úhradu nákladov sa na zabezpečenie vecnej a časovej súvislosti použije účtovanie na účte 384 – Výnosy budúcich období. Tento účet sa postupne rozpúšťa v prospech vecne príslušného účtu výnosov, a to účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti alebo účtu 668 – Ostatné finančné výnosy v účtovnom období, v ktorom sa účtujú kompenzované náklady.

Na základe oznámenia príjemca (dodávateľ/prenajímateľ) dotácie prijme dotáciu na energie, čím vznikajú nasledovné účtovné prípady:

Účtovný prípad u dodávateľa energií

Účtovný doklad

MD

D

Dodanie energií

Faktúra

311

602, 343

Nárok na kompenzáciu

Oznámenie o schválení kompenzácie v deň schválenia žiadosti

346

384

Príjem kompenzácie v alikvotnej časti

Výpis z banky

221

346

Zúčtovanie kompenzácie v sume bez DPH v alikvotnej časti

Interný doklad

384

648 (602, 343)

Prijatá faktúra za energie

Faktúra

502, 343

321


Prípad, keď dotácia na energiu bude vyplatená spoločnosti, ktorá nie je prenajímateľom, bude obsahovať nasledovné účtovné prípady:

Účtovný prípad

Účtovný doklad

MD

D

Dodanie energií

Faktúra

311

602, 343

Nárok na kompenzáciu

Oznámenie o schválení kompenzácie v deň schválenia žiadosti

346

384

Príjem kompenzácie v alikvotnej časti

Výpis z banky

221

346

Prijatá faktúra za energie

Faktúra

502, 343

321

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie: Zvýšenie cien energií a ich kompenzácia

 


Autor: Ing. Jana Böszörmenyi


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace účtovné súvzťažnosti

Súvisiace aktuality

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 222/2004 Z. z. Zákon o dani z pridanej hodnoty
  • 464/2022 Z. z. Nariadenie vlády, ktorým sa ustanovuje limit nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla
  • 19/2023 Z. z. Nariadenie vlády, ktorým sa ustanovujú maximálne ceny za časť regulovanej dodávky plynu a regulovanej dodávky elektriny pre malých odberateľov elektriny

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.