Dátum publikácie:27. 8. 2025

Účelom tohto článku je poskytnúť stručný prehľad o právach a povinnostiach podnikateľa voči daňovému úradu a následkoch pri ich porušení predovšetkým začínajúcim malým podnikateľom.
Podnikanie v dnešnej dobe vyžaduje nielen obchodné zručnosti a odvahu, ale aj dodržiavanie pravidiel stanovených zákonmi. Jednou z povinností podnikateľa je aj správne plnenie povinností voči štátnym orgánom, ako je napríklad daňový úrad, inšpektorát práce, Sociálna poisťovňa a zdravotná poisťovňa.
Právna úprava podnikania je obsiahnutá v zákone č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť so zámerom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu.
Podnikateľom je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov, alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Daňový úrad je štátny orgán, ktorý zabezpečuje správu daní, t. j. správne zistenie daní a zabezpečenie ich výberu. Daňový úrad sa pri správe daní musí riadiť zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní („Daňový poriadok“).
Rovnako ako daňový úrad, tak aj podnikateľ je povinný dodržiavať Daňový poriadok, v ktorom sú upravené jeho práva a povinnosti.
Účelom Daňového poriadku je správny výber daní, teda výber dane v správnej výške. K tomuto by malo smerovať konanie daňového úradu a podnikateľa.
Daňový úrad ako štátny orgán môže konať len to, na čo ho oprávňujú všeobecne záväzné predpisy.
POZNÁMKA:
Podľa článku 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Ide o tzv. princíp zákonnosti – štátne orgány, a teda daňový úrad môže konať len to, čo mu zákon dovoľuje. Daňový úrad nemôže konať nad rámec slovenského právneho poriadku.
To by malo viesť k tomu, že daňový úrad bude rozhodovať rovnako v rovnakých prípadoch a podnikateľ bude vedieť predvídať jeho rozhodnutia a bude mať tzv. právnu istotu.
1. Práva podnikateľa voči daňovému úradu
Podnikateľ na rozdiel od daňového úradu môže konať všetko, čo nie je zákonom zakázané.
Daňový úrad rozhoduje o právach a povinnostiach v tzv. daňovom konaní. Podklady a informácie potrebné, aby rozhodol o právach a povinnostiach podnikateľa, zisťuje rôznymi spôsobmi, napr. v tzv. miestnom zisťovaní alebo počas daňovej kontroly.
1.1 Miestne zisťovanie a daňová kontrola
Oboje, miestne zisťovanie a daňová kontrola majú svoje procesné pravidlá. Keďže tieto procesy smerujú k zisteniu správnej výšky dane, podnikateľ by mal vedieť, k akej dani sa vzťahuje konanie daňového úradu. Miestne zisťovanie vykonávané u jedného podnikateľa sa môže vzťahovať k daňovej povinnosti iného podnikateľa.
Zamestnanec daňového úradu má právo v dobe primeranej predmetu zisťovania, najmä v dobe prevádzky, na neobmedzený prístup na pozemky, do každej prevádzkovej budovy, miestnosti alebo miesta vrátane dopravných prostriedkov a prepravných obalov, k účtovným písomnostiam, záznamom a informáciám, a to aj na technických nosičoch dát, ako aj vykonať obhliadku veci v rozsahu nevyhnutne potrebnom na dosiahnutie účelu podľa daňového poriadku (t. j. správne zistenie výšky dane a zabezpečenie jej úhrady). Toto právo má aj vtedy, ak ide o byt, ktorý daňový subjekt používa aj na podnikanie.§ 38 ods. 1 Daňového poriadku
Daňový úrad má teda konať tak, aby vyžadoval súčinnosť od podnikateľa iba v miere nevyhnutnej pre správne zistenie dane. Podnikateľ má právo a aj povinnosť poskytovať daňovému úradu pomoc, súčinnosť a vysvetlenia. Podnikateľ má právo byť vždy informovaný, čo je predmetom miestneho zisťovania – aká a čia daňová povinnosť. Inak by nemohol vedieť, či daňový úrad nekoná nad rámec svojho oprávnenia.
Zamestnanec daňového úradu je povinný sa preukázať služobným preukazom a o miestnom zisťovaní spíše zápisnicu, ktorú odovzdá podnikateľovi. Ak sa podnikateľ miestneho zisťovania nezúčastní, daňový úrad spíše tzv. úradný záznam.
Príklad č. 1:
Daňový úrad vykonáva miestne zisťovanie u podnikateľa A, ktorý je klientom podnikateľa B, ktorého správnosť dane z príjmov právnických osôb daňový úrad preveruje. S týmto zámerom žiada podnikateľa A, aby mu požičal všetky faktúry, ktoré mu vystavil podnikateľ B.
Ak by chcel od podnikateľa A všetky jeho dodávateľské faktúry, napr. aj od podnikateľa C, mal by vysvetliť, prečo ich potrebuje. Inak podnikateľ nevie zistiť, či daňový úrad nekoná nad rámec svojho oprávnenia, teda nezákonne a či od neho nevyžaduje súčinnosť nad rámec miery nevyhnutnej pre správne zistenie dane.
Daňový úrad má právo overiť si správnosť výpočtu dane alebo či podnikateľ postupoval v súlade so zákonmi aj prostredníctvom daňovej kontroly.
Daňová kontrola sa vykonáva u daňového subjektu alebo kdekoľvek, kde to vyžaduje účel daňovej kontroly, a to aj u daňového subjektu, ktorý patrí do miestnej príslušnosti iného správcu dane.
Daňovú kontrolu vykonáva miestne príslušný daňový úrad. Daňový úrad by nemal žiadať, aby podnikateľ chodil na daňový úrad a nosil mu doklady, o ktoré žiada, ibaže by preukázal, že to vyžaduje účel daňovej kontroly (teda zistenie správnej výšky dane a zabezpečenie úhrady dane).
Daňový úrad môže daňovú kontrolu vykonať aj v byte, ktorý daňový subjekt používa na podnikanie.
Inak na mieste, kde to účel kontroly (t. j. zistenie správnej výšky dane a to, či bola zaplatená správne) vyžaduje.
Daňový úrad by mal vykonať daňovú kontrolu čo najmenej zaťažujúcim spôsobom pre podnikateľa.
Daňový úrad nemôže kontrolovať to isté obdobie pri tej istej dani, s výnimkou, ak:
- daňový subjekt žiada o vrátenie dane dodatočným daňovým priznaním,
- daňový subjekt žiada o vrátenie sumy (napr. preplatku) podľa hmotnoprávnych daňových predpisov, t. j. vtedy, ak správca dane má vrátiť finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu,
- na podnet Ministerstva financií SR a Finančného riaditeľstva SR,
- na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní.
Príklad č. 2:
Podnikateľ Ján podá dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2019 v júni 2025, v ktorom žiada vrátenie dane, teda 6 mesiacov pred zánikom práva daňového úradu vyrubiť daň podľa § 69 ods. 1 Daňového poriadku,§ 69 ods. 1 Daňového poriadku: Ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane alebo uplatniť nárok na sumu podľa osobitných predpisov po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na uplatnenie sumy podľa osobitných predpisov. § 69 ods. 2 Daňového poriadku: Ak bol pred uplynutím lehoty vykonaný úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane, alebo uplatnenie nároku na sumu podľa osobitných predpisov, plynú lehoty podľa odseku 1 znovu od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený. Vyrubiť daň alebo rozdiel dane alebo uplatniť nárok na sumu podľa osobitných predpisov možno najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na uplatnenie sumy podľa osobitných predpisov. za predpokladu, že nenastali iné podmienky pre predĺženie lehoty pre vyrubenie dane. Podaním dodatočného daňového priznania k dani z príjmov za rok 2019 sa právo daňového úradu vyrubiť daň predlžuje do konca roka 2030. Daňový úrad má právo opäť vykonať daňovú kontrolu v tejto lehote, aj keby už túto daň v tomto zdaňovacom období kontroloval.
Podnikateľ má počas daňovej kontroly právo na predloženie písomného poverenia zamestnanca daňového úradu na výkon daňovej kontroly a služobného preukazu zamestnanca daňového úradu.
Podnikateľ má právo byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami, predkladať dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia.
Podnikateľ má právo sa efektívne brániť, a preto potrebuje všetky dostupné informácie. Tie mu daňový úrad musí poskytnúť s výnimkou informácií, ktoré sú predmetom daňového tajomstva.
Daňový úrad musí podnikateľovi umožniť nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu v súvislosti s jeho daňovou kontrolou, klásť svedkom a znalcom otázky alebo nahliadnuť do zapožičaných dokladov na daňovom úrade v jeho obvyklej úradnej dobe. Daňový úrad je povinný poskytnúť podnikateľovi možnosť nahliadnuť do jeho spisu.
Súvisiace komentované ustanovenia
Súvisiace autorsky spracované rozhodnutie súdu
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR