Ako už bolo vyššie uvedené, v roku 2017 vydala OECD revidovanú Smernicu o transferovom oceňovaní (ďalej ako „Smernica OECD“), ktorá reflektuje okrem iného tiež výsledky činnosti OECD/G20 v oblasti tzv. BEPS iniciatívy, ktorá bola zameraná na zamedzenie erózie základu dane a presúvania ziskov medzi daňovými jurisdikciami.
Súčasťou tejto revízie je aj prepracovaná kapitola č. VII Smernice OECD, ktorá sa venuje práve špeciálnym ustanoveniam týkajúcim sa vnútroskupinového poskytovania služieb.
Na účely tohto príspevku vychádzame zo VII. kapitoly Smernice OECD a primerane tomu aj členíme túto časť príspevku.
Obsah:
3.1 Porovnanie zmien v VII. kapitole Smernice OECD
3.2 Všeobecne o vnútroskupinových službách
3.3 Základné otázky vnútroskupinového poskytovania služieb
A. Získaný benefit
B. Aktivity spoločníkov obchodných spoločností
C. Duplikácia služieb
D. Vedľajšie benefity
E. Centralizované služby
F. Forma odplaty za poskytnuté služby
I. Priame metódy účtovania ceny
II. Nepriame metódy účtovania ceny
III. Forma kompenzácie za službu
Výpočet transferovej ceny za službu
Posúdenie nevyhnutnosti zahrnutia ziskovej prirážky
3.4 Niektoré oblasti vnútroskupinového poskytovania služieb
Správa pohľadávok
Výrobné a montážne činnosti
Výskum
Správa licencií
3.1 Porovnanie zmien v VII. kapitole Smernice OECD
Pre lepší prehľad o zmenách a o rozsahu revízie v novej Smernici OECD uvádzame nižšie porovnanie obsahu VII. kapitoly v Smernici OECD z roku 2010 a v Smernici OECD z roku 2017.
Smernica OECD z roku 2010 sa vo svojej VII. kapitole členila nasledovne:
A. Úvod
B. Hlavné otázky
B.1 Určenie, či vnútroskupinové služby boli skutočne poskytnuté
B.2 Určenie transferovej ceny podľa princípu nezávislého vzťahu
B.2.1 Všeobecné pravidlá
B.2.2 Identifikácia konkrétnych usporiadaní pre účtovanie ceny za poskytnuté vnútroskupinové služby
B.2.3 Výpočet transferovej ceny
C. Niektoré príklady vnútroskupinových služieb
Na rozdiel od pôvodného znenia smernice sa Smernica OECD z roku 2017 člení v kapitole VII nasledovne:
A. Úvod
B. Hlavné otázky
B.1 Určenie, či vnútroskupinové služby boli skutočne poskytnuté
B.2 Určenie transferovej ceny podľa princípu nezávislého vzťahu
C. Niektoré príklady vnútroskupinových služieb
D. Služby s nízkou pridanou hodnotou
D.1 Definícia služieb s nízkou pridanou hodnotou
D.2 Zjednodušené určenie transferovej ceny pre služby s nízkou pridanou hodnotou
D.3 Dokumentácia a oznamovacie povinnosti
D.4 Uplatňovanie zrážkovej dane na príjmy za služby s nízkou pridanou hodnotou
3.2 Všeobecne o vnútroskupinových službách
Ako vyplýva aj z vyššie uvedeného obsahového členenia, predmetom VII. kapitoly Smernice OECD sú osobitné otázky, ktoré sa objavujú pri posudzovaní, či vnútroskupinové služby boli poskytnuté a v prípade, ak áno, či dohodnuté ceny sú v súlade s princípom nezávislého vzťahu.
V tejto súvislosti je potrebné poznamenať, že VII. kapitola Smernice OECD nepojednáva o osobitných prípadoch služieb, ktoré sú poskytované ako súčasť dohody o príspevkoch na náklady a súladom cien takýchto služieb s princípom nezávislého vzťahu.
Všeobecná úprava problematiky dohôd o príspevkoch na náklady je upravená v samostatnej VIII. kapitole Smernice OECD (v tomto príspevku sa jej bližšie nevenujeme).
V prípade, ak daňový subjekt v ...