Podľa Ústavy SR č. 460/1992 Zb. je Slovenská republika právny štát. K základným charakteristikám právneho štátu patrí právna istota (zákaz spätného pôsobenia práva – zákaz retroaktivity práva), ako aj predvídateľnosť rozhodnutí súdov. Na získanie názoru o rozhodovaní súdov treba disponovať množinou relevantných judikátov, aby boli k dispozícii k študijným účelom pre aplikačnú prax (www.nsud.sk; www.concourt.sk; www.slov-lex.sk; www.curia.europa.eu).
Judikátom je každé súdne rozhodnutie, pričom precedens je taký judikát, ktorý rieši nejakú novú situáciu. V SR nie sú judikáty súčasťou všeobecne záväzných právnych predpisov. V právnej teórii aj praxi sú však judikáty uvádzané ako jeden z dôležitých zdrojov aplikácie práva. V praktickej rozhodovacej činnosti teda súdy prihliadajú na výsledky existujúcich rozhodnutí. Množina existujúcich súdnych rozhodnutí (judikátov) preto tvorí základňu pre tvorbu názorov na budúce rozhodnutia súdov. Ustálenosť rozhodovania správnych súdov požaduje aj zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok [napr. § 440 ods. 1 písm. h)].
Ústavný súd SR (ÚS SR)
Primárne je nevyhnutné uniesť dôkazné bremeno na strane daňového subjektu – žalobcu, ktorý disponuje svojím právom uplatniť si za zákonom stanovených a splnených podmienok nárok na odpočet dane z pridanej hodnoty (je iniciátorom odpočítania DPH) a ktorý si aj tento nárok uplatnil; preto je jeho povinnosťou preukázať, že nárok si uplatňuje odôvodnene a za zákonom stanovených podmienok (Nález Ústavného súdu SR III. ÚS 78/2011-17).
Neupotrebiteľné zásoby (napr. armatúry, ventily, autosúčiastky) zaúčtované na účte 582 –Manká a škody sú nedaňovým nákladom. Správca dane a súd správne posúdili, že ide o nedaňové výdavky (škodu) bez preukázania príčinnej súvislosti so zdaniteľnými príjmami. Ústavný súd sťažnosť odmietol ako zjavne neopodstatnenú, lebo Najvyšší súd SR sa v odôvodnení ústavne konformným spôsobom vyrovnal so všetkými podstatnými námietkami žalobcu (Nález Ústavného súdu SR III. ÚS 95/2011-16; tiež Rozsudok NS SR 5 Sžf/123/2009).
Ak dĺžka daňovej kontroly prekročila zákonom ustanovenú maximálnu dobu trvania 12 mesiacov, protokol z takejto daňovej kontroly predstavuje nezákonne ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR