Zákon o dorovnávacej dani

Primárnym cieľom zavedenia globálnej minimálnej úrovne zdanenia je zabezpečiť, aby podniky, ktoré sú súčasťou veľkých nadnárodných skupín, platili spravodlivý podiel dane bez ohľadu na to, kde pôsobia. Zavedením globálnej minimálnej úrovne zdanenia sa očakáva obmedzenie daňovej konkurencie štátov v oblasti nízkeho efektívneho zdanenia príjmov právnických osôb. Zavedením minimálnej úrovne zdaňovania sa má zamedziť presunu ziskov do štátov s nulovým alebo s veľmi nízkym zdanením.

Dátum publikácie:3. 6. 2024
Autor:Ing. Simona Jurišová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2024

Dňa 23. septembra 2023 bol v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásený zákon č. 507/2023 Z. z. o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín a o doplnení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov („zákon o dorovnávacej dani“).

Tento zákon nadobudol účinnosť 31. decembra 2023.

Článok obsahuje stručnú rešerš do úvodu novozavedeného zákona o dorovnávacej dani.

Týmto zákonom sa implementuje smernica Rady EÚ 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii („smernica“).

Pri vykonávaní tohto zákona sa ako výkladový prostriedok použijú aj Modelové pravidlá OECD a sprievodné dokumenty k týmto pravidlám, ako napr. dokumenty Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – komentár ku globálnym modelovým pravidlám proti narúšaniu základu dane (druhý pilier). Primárnym cieľom zavedenia globálnej minimálnej úrovne zdanenia je zabezpečiť, aby podniky, ktoré sú súčasťou veľkých nadnárodných skupín, platili spravodlivý podiel dane bez ohľadu na to, kde pôsobia.

Zavedením globálnej minimálnej úrovne zdanenia sa očakáva obmedzenie daňovej konkurencie štátov v oblasti nízkeho efektívneho zdanenia príjmov právnických osôb. Zavedením minimálnej úrovne zdaňovania sa má zamedziť presunu ziskov do štátov s nulovým alebo s veľmi nízkym zdanením.

Obsah:

1. Na koho sa zákon o dorovnávacej dani vzťahuje

2. Na koho sa zákon o dorovnávacej dani nevzťahuje

3. Sadzba minimálneho zdanenia subjektov skupiny

4. Výnimky z výpočtu dorovnávacej dane tzv. bezpečné prístavy

5. ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Simona Jurišová

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 595/2003 Z. z. Zákon o dani z príjmov
  • 507/2023 Z. z. Zákon o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.