Pracovný odev podnikateľa ako daňový výdavok

Rozšíreným a najjednoduchším spôsobom prirodzenej daňovej optimalizácie je okrem regulovania pomeru príjmov a výdavkov v zdaňovacom období aj racionálne uplatňovanie všetkých vynaložených výdavkov správne z daňového hľadiska. Najviac diskusií v danom smere spôsobuje už roky pracovné oblečenie nie pri fyzickej, ale pri duševnej práci.

Dátum publikácie:14. 9. 2016
Autor:Ing. Emil Burák, PhD.

tt_homeless-pozera-do-zrkadla

Jedným z najrozšírenejších a najjednoduchších spôsobov prirodzenej daňovej optimalizácie na celom svete je okrem regulovania pomeru príjmov (výnosov) a výdavkov (nákladov) v zdaňovacom období aj znalosť a racionálne uplatňovanie všetkých zaplatených a zaúčtovaných vynaložených výdavkov (nákladov) správne z daňového hľadiska. Najmä v kontexte dane z príjmov.

Najviac diskusií v danom smere spôsobuje už roky pracovné oblečenie nie pri fyzickej, ale pri duševnej práci.

 

V prípade, že daňový subjekt sa rozhodne do daňových výdavkov uplatniť výdavky za pracovné oblečenie v rámci charakteru duševnej práce, tak je vhodné nájsť oporu aj v zákone číslo 431/2002 Z. z. o účtovníctve (najmä ustanovenia § 6, § 7, § 8 ZoÚ o správnosti a vernosti účtovníctva) v kombinácii s príslušnými zásadami pre vedenie jednoduchého (v prípade fyzickej osoby) alebo podvojného (v prípade právnickej osoby) účtovníctva.

Prvým krokom v rámci nárokovania si pracovného oblečenia do daňových výdavkov je, podľa môjho názoru, zostavenie jednoduchého interného účtovného predpisu – kde vysvetlí a riadne zdôvodní daňovník písomne podrobne dôvod potreby predmetného výdavku (nákladu) pre svoje dosahovanie príjmov a spôsob úvahy a kalkulácie, ako zostavil práve taký a taký nárok, a limit, ktorý použil. Ten predpis nemusí mať viac ako 3 strany, ale mal by rozhodne zachytávať všetky najlepšie dostupné právne, logické, profesionálne i praktické fakty, argumenty, dôkazy a východiská, prečo daňovník (daňový subjekt, účtovná jednotka, podnikateľ, občan...) aplikuje uvedený nárok do daňového účtovníctva.

Štandardne overovací test kontrolnej optiky

Keď daňová kontrola skúma a posudzuje počas auditu (overovania) akýkoľvek výdavok (náklad) z daňového hľadiska, či patrí správne do daňových (§ 19 zákona o dani z príjmov) alebo nedaňových (§ 21 zákona o dani z príjmov) výdavkov, tak testuje minimálne nasledovné 4 hlavné kritériá:

  • či bol výdavok riadne zaplatený (v hotovosti alebo bezhotovostne z účtu),
  • či bol riadne v účtovníctve zachytený a zaúčtovaný v hlavnej účtovnej knihe (Peňažný denník v jednoduchom účtovníctve),
  • či spĺňa všetky náležitosti úč­tov­no­-da­ňového dokladu (napr. podľa § 10 zákona o účtovníctve – slovné a číselné ozna­čenie, obsah účtovného prípadu, peňažnú sumu, dátum vyhotovenia atď.),
  • či to bol výdavok nutný na dosiahnutie, zabezpečenie, udržanie alebo zvýšenie zdaniteľného príjmu podľa ustanovenia zákona o dani z príjmov (rozlišovací filter medzi § 19 a § 21 ZDP).

Objektívne a subjektívne rozhodovanie, informácie a postupy v živote sú nasledovné:

  • Objektívne: je také, ktoré vychádza z objektívneho a nestranného (nezávislého) zistenia stavu. Rešpektuje overiteľné skutočnosti, zákony, fakty, argumenty, dôkazy a reálne zákonné právo.
  • Subjektívne: je také, ktoré vychádza zo subjektívneho a závislého pohľadu na vec. Má charakter postupu na základe neoveriteľných skutočností a bez chýbajúcich dôkazov, pričom pramení najmä z názorov, pocitov, emócií (nálad), obyčajov a zvykového práva.

Osnova racionality zdôvodnenia k obhájeniu pracovného oblečenia

Ak má daňový subjekt uspieť v presvedčení daňovej kontroly a dokázať obhájiť svoju potrebu pracovného odevu k dosahovaniu, udržaniu, zabezpečeniu a zvyšovaniu zdaniteľných príjmov, je vhodné zostaviť premyslenú a len zreteľahodnými faktami i nespochybniteľnými argumentmi podloženú rétoriku.

Pracovný oblek potrebuje daňový subjekt v prípade duševnej práce najmä preto, lebo:
  • svoje telo si musí zdravotne chrániť primerane vhodným oblečením „§ 19 odsek 2 písmeno c) zákona č. 595/2003 Z. z.“,
  • k vzbudeniu dôvery v osobnú kredibilitu a navodenie príťažlivej a akvizične najvhodnejšej atmosféry pre získanie klienta v prospech (nového kontaktu – následne kontraktu – následne zmluvy a následne tržby a z nej) dosiahnutia zdaniteľných príjmov nemôže napríklad osobný finančný poradca prísť za klientom v montérkach alebo teplákoch,
  • značka sa buduje aj imidžom a k imidžu patrí nielen slušné a presvedčivé správanie, úprava zovňajšku (vlasy, nechty, pleť...), ale aj slušivé a jednoduché štandardné oblečenie pre daný výkon,
  • pracovný oblek je súčasne nosičom osobnej daňovníkovej reklamy (napríklad firemného loga) v súlade s ustanovením dovolenej prezentácie reklamy ako uznateľného daňového výdavku „podľa § 19 odsek 2 písmeno k) zákona č. 595/2003 Z. z.“,
  • akýkoľvek ďalší seriózny, konštruktívny, múdry, logický a využiteľný argument, ktorý čo najviac súvisí s tým, že v konkrétnom prípade je pracovný oblek u pána alebo pracovný kostým u dámy nutnou podmienkou k dosahovaniu, zabezpečeniu, udržovaniu, realizovaniu a zvyšovaniu zdaniteľných príjmov daňovníka.

Kalkulácia a zdôvodnenie rozsahu a ceny pracovného oblečenia

Do interného predpisu daňového subjektu k zdôvodneniu a vysvetleniu potreby pracovného oblečenia ako nutného daňového výdavku k dosahovaniu zdaniteľných príjmov v danom predmete činnosti je vhodné a praktické nezabudnúť zakomponovať predovšetkým aj minimálne tieto náležitosti:

  • Definícia: Presnú definíciu pracovného obleku,
  • Limit, norma: Maximálne prípustný rozsah ročne nárokovaný do daňových výdavkov,
  • Sezónnosť: Rozlíšiť napríklad letné a zimné oblečenie, resp. odlišnosti odevu a obuvi podľa pohlaví (muž a žena sa obliekajú inak aj v biznis štýle),
  • Konzervatívnosť: Dodržať jednoduché štandardy (napríklad vo finančnom biznise: štandardne tmavá – čierna alebo tmavomodrá farba oblekov u pána a biele košele), priemerné ceny na trhu, žiadne abnormálne, nadštandardné, luxusné a evidentne osobnou spotrebou zaváňajúce plnenia,
  • Dôstojné miesto pre logo: Zvážiť presné a detailné umiestnenie dôstojného firemného loga (klubovej značky, cechovej príslušnosti, profesionálnej základnej upútavky...) v zmysle rozmeru, farieb, veľkosti.
    Napríklad logo bude na pánskom obleku len v rozmere maximálne 2 x 2 cm výšivka (neodstrániteľná, nie odstrániteľná nažehľovačka alebo snímateľný odznak!) na golieri saka alebo na vonkajšom náprsnom vrecku saka.

Poznámka:

Veľmi dobrou pracovnou pomôckou v danom smere sú knihy o brandingu (formovaní značky), etikete, diplomacii, imidži.

Ešte lepšou pracovnou pomôckou sú niektoré interné pracovné predpisy o tzv. ošatnom z veľkých spoločností na trhu (napríklad banky, poisťovne, telekomunikačné spoločnosti...). Ak sa ku takým predpisom dostanete, tak vlastnú úvahu budete môcť porovnať s ich štandardmi.

Príklad pracovného oblečenia osobného finančného poradcu

U muža:

  • Tmavý pánsky oblek v čiernej alebo tmavomodrej farbe konzervatívneho strihu s vyšitým logom v maximálnej cene do 160 eur, t. j. 1 ks,
  • Biele košele s vyšitým logom v jednotkovej cene maximálne do 20 eur za kus ročne = 3 ks,
  • Kravata (viazanka alebo motýlik) konzervatívnej farby (nie krikľavá, ale jednofarebná) s vyšitým logom do 10 eur = 1 ks,
  • Čierne poltopánky do 50 eur = 1 pár.

ÚHRNNÁ CENA spolu za pracovný odev nepresiahne ročne (t. j. v jednom zdaňovacom období): 300 eur.

 

U ženy:

  • Tmavý biznis kostým (so sukňou a nohavicami) v čiernej alebo tmavomodrej farbe konzervatívneho strihu s vyšitým logom do 200 eur = 1 ks,
  • Biele blúzky do kostýmu s vyšitým logom v jednotkovej cene maximálne do 30 eur za kus ročne = 3 ks,
  • Šatka konzervatívnej (nie krikľavej) farby s vyšitým logom v cene do 10 eur = 1 ks,
  • Čierne lodičky (poltopánky) do 100 eur = 1 pár.

ÚHRNNÁ CENA spolu za pracovný odev nepresiahne ročne (t. j.v jednom zdaňovacom období): 400 eur.

Bonus k obhájeniu dokazovania navyše

Vhodným bonusom navyše pri obhajobe a dokazovaní správneho používania pracovného oblečenia z hľadiska uplatnenia do daňových výdavkov je okrem už uvedených argumentov v texte vyššie mať svoje vlastné bonusy a skryté tromfy v rukáve navyše.

Čo by to mohlo byť ako najvhodnejšie? Všeličo, záleží od osobnej šikovnosti, bystrosti, umu a kreativity daňovníka. Ako dôkaz možno napríklad využiť v prípade polemiky (sporu, konfliktu, nejasnosti) aj osobné daňové svedectvo niektorých ľudí.

Napríklad alternatívy:
  1. Svedectvo vašich klientov (obchodných partnerov), ktoré dosvedčia, že vždy za nimi chodíte v takom a takom pracovnom oblečení (t. j. rovnakom, ako si nárokujete do daňových výdavkov).
  2. Interné cechové predpisy asociácie alebo iného profesionálneho združenia, ktorého je daňovník ako podnikateľ členom (napríklad v prípade osobných finančných poradcov interné predpisy o povinnosti slušivého oblečenia pracovného u OVB alebo Partners group).
  3. ... 

Článok je uvedený v skrátenom znení.

Celý článok "Daňovo-účtovná optimalizácia – vybrané problémy" je rozdelený do nasledujúcich tematických častí:

Daňovo-účtovná optimalizácia – vybrané problémy


Autor: Ing. Emil Burák, PhD.

Súvisiace aktuality

Súvisiace dokumenty

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.